wat doen jullie thuis aan school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RosaLynn, 5 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    mijn dochtertje zit pas in groep 3 en wil heel graag thuis extra dingetjes leren waar ze op school moeite mee heeft.
    ze gaf zelf aan klok kijken nogal moeilijk te vinden en sommige reken opdrachten.

nu had ik gister wat opdrachten uitgeprint om spelenderwijs te leren en ben toen gaan google naar online leren en kwam uit bij Ambrasoft.
    hier hebben we dus een lidmaatschap van 1 jaar gekocht voor 39,95 p.j. en is ze gister een tijdje bezig geweest samen met mama en de opdrachten en ze vond het prachtig!
    leuke leerzame spelletjes en zowel rekenen als lezen en vrije tijd spelletjes zitten er op :D
    jammer dat hij op de ipad niet zo goed werkt helaas, dus gewoon ouderwets de pc aan.

wat doen jullie thuis extra aan school ?

2. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Oudste heeft (gratis :D) apps op haar tablet staan om te ondersteunen met rekenen en klokkijken.
    En we houden regelmatig een wedstrijdje galgje, vindt ze geweldig en handig voor spelling :)
    Jongste begint net te leren lezen, dus in plaats van dat ik voorlees met bedtijd help ik een stukje zelf lezen, iedere dag een beetje oefenen.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier op school krijgen ze in groep 1 en 2 elke 3 weken 'huiswerk' mee wat hoort bij het thema van die weken. Dat zijn plaatjes met de bijbehorende woordjes en wat oefenbladen. Dat doen we dus sowieso. Verder begint mijn oudste met lezen dus zijn er altijd een paar avi start boekjes in huis die ze naar eigen wens zelf of met mij leest. En wat apps op mijn telefoon. Als er echt iets extra's geoefend moet worden, print ik wat werkbladen mee, het internet staat er vol mee.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier een ambrasoft account gekregen via school.
    En een account op nieuwsbegrip.nl ook via school.

En verder hebben ze laatst de schooltijden verlengt dus geef ik een half uurtje bijles per week op school.
    Gewoon omdat de dagen nu al zo lang zijn dat ik niet zie zitten om daarna haar thuis ook nog eens aan het werk te zetten.
    Heeft ze zelf zin of huiswerk dan wel natuurlijk.

Enneh... Pas in groep 5 leren ze echt goed klok kijken :)
    Dus dat ze dat nog lastig vind is niet iets zorgelijks ofzo :)

5. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Wij hebben inlogcodes van school gekregen om thuis op ambrasoft te komen.

Sinds een paar maanden is ambrasoft zich aan het uitbreiden en kun je een aantal onderdelen op de tablet doen. Mss zit er verschil tussen het gebruik van een ipad en een tablet. Mss dat je dan wel meer kunt doen op een tablet. Je zou eens kunnen kijken op hun facebook pagina. Daar vind je meer informatie.

Ambrasoft is hier ook een favoriet programma van de kids (6 en 9 jaar)

Verder zijn er websites waar je zelf een blad met rekensommen kunt maken. Dus bv alleen + sommen tot 10. Zo kun je een werkblad maken dat aansluit bij haar nivo.

Ook heb je bij zo'n boekenvoordeelshop leuke werkblokjes met sommen/opdrachten.

Of even googlen op rekenen werkbladen (en dan haar groep erbij vermelden). En dan op afbeeldingen drukken. Kom je heel veel leuke werkbladen tegen.

Mss vindt zij het ook leuk om op de online site te spelen van smart games. Kun je een aantal spelletjes/levels gratis spelen. Verder moet je daar een abbo van kopen.

Vanuit school stimuleren ze hier om dagelijks zelf hardop te lezen uit een avi boekje.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Euh.. zo min mogelijk ;)?

Ze zijn meestal moe en 'vol' na een dagje school, maken hun hoofdje dan leeg met een filmpje. Daarna spelen, kleuren, gewoon wat ze willen. Ik vind het belangrijk dat ze dan even niet bezig zijn met 'schoolse' dingen. Als ze er zelf om vragen wil ik best faciliteren/helpen, maar dat doen ze nauwelijks.
    Voor het slapen gaan lezen we altijd voor.

Als er huiswerk is, dan help ik wel uiteraard.

(maar goed, misschien heb ik makkelijk praten, mijn oudste is beperkt en mag alles op zijn eigen tempo doen, we zien wel op welk niveau hij uitkomt. En middelste is slim, zit in plusgroepje, dus fietst makkelijk door de verplichte stof heen)

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Hier ook zo min mogelijk. In groep 3 lazen we om de beurt, maar nu in groep 4 niet meer. We hebben dit jaar de tafels geoefend. Aandacht voor andere dingen, waaronder klokkijken doen we enkel als ze vraagt hoe laat het is, omdat ik vind dat ze dat zelf kan (ze is er niet zeker genoeg over, dus dan kan ze het niet, volgens haar).

8. tuc

tuc Niet meer actief

We lezen sowieso veel. Bij elke kern krijgen ze de veilig en vlot rijtjes mee en die oefenen we ook elke dag 5 minuten. En als ze er zelf om vraagt doet ze ambrasoft rekenen op de laptop.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.145
    35.789
    113
    Dit, ze moeten al genoeg op school, dus zo min mogelijk nog thuis, thuis kunnen ze lekker spelen.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Huiswerk in de onderbouw? Daar zal ik echt niet in mee gaan (of er moet een reden zijn zoals achterstand ivm weet-ik-wat of zo. En dan nog niet in de kleuterklas!).
    Hier in groep 1 al Engels. Vind het echt onzin en zal het thuis ook echt niet stimuleren. Als ze zelf meer willen is dat natuurlijk wel prima.
    En zo met alles. De 'k' is geloof ik de 'letter van de week'. Zolang zij het leuk vindt vind ik dat prima, maar daar blijft het bij.
    Kind heeft nog haar hele leven om te leren.

11. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Uh niets...
    Alleen lezen en voorlezen...
    Daar hoef ik ook echt niet mee aan te komen, thuis willen ze juist lekker even niets...

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Hier ook Engels vanaf de kleuterklas, inmiddels zelfs tweetalig onderwijs vanaf groep 1...maar dat is iets van school, niet van thuis. ;)

13. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Niets!
    We lezen wel elke avond voor en daarna mag de oudste (ook groep 3) nog een half uurtje zelf lezen. En ze krijgt elk weekend 50ct zakgeld. Dan gaat ze berekenen hoe lang ze bijvoorbeeld nog moet sparen voor iets dat ze in de speelgoedwinkel had gezien. Dat zou je als een soort reken-les kunnen zien :).

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij sommige rekenmethodes beginnen ze inderdaad in groep 3 al met klokkijken. Hele en halve uren, volgens mij.

Onze zoon zit in groep 2. We oefenen niet echt gericht dingen voor school. Wel lezen we (enorm!) veel voor en proberen wel dingen te doen waarvan wij denken dat ze goed zijn voor een brede ontwikkeling / kennis van de wereld. Maar dan wel een manier die voor hem leuk is. Bijvoorbeeld naar musea maar ook op het strand of in het bos wandelen en dan de natuur bekijken en het daarover hebben. Hij geniet er van (en wij ook!) en hij steekt er veel van op.
    Onze zoon is nu geïnteresseerd in klokkijken dus daar zijn we spelenderwijs wel mee bezig.
    Hij is een tijd heel erg bezig geweest met letters en lezen. Daar gaan we dan in mee. Hij kan simpele woordjes lezen. Maar is er nu weer even 'klaar' mee. Ook prima, dan even niet. Dus dat staat nu weer even stil.

Zodra hij in groep 3 zit zullen wel weer met lezen gaan oefenen. Automatiseren is ontzettend belangrijk. Ook dingen zoals klokkijken en tafels oefenen zullen we t.z.t. zeker thuis aanpakken. En als het zo ver is dat ze toetsen moeten leren voor topografie enzo natuurlijk ook. Maar dan zijn we alweer een paar jaar verder.

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.989
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @tupp grappig altijd om te lezen hoe jouw zoontje en mijn zoontje op elkaar lijken ☺️
    Mijn zoontje kan ook simpele woordjes lezen en is er nu dan ook weer even "klaar" mee. Hij kan ineens een vurige interesse voor iets ontwikkelen en dat wil hij dan uitgebreid bestuderen (tot 100 tellen bijvoorbeeld of de planeten, vulkanen) en daarna is het ook weer over. Ik laat het initiatief helemaal bij hem, thuis in zijn vrije tijd mag hij de wereld ontdekken in zijn eigen tempo en ik ondersteun hem daar graag bij.

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Niks. In het begin lazen we een paar keer per week de woordjes van Veilig Leren Lezen samen, maar volgens de juf hoeft mijn dochter dat niet meer te doen.
    Mijn dochter wordt wel iedere dag voorgelezen en ze leest iedere avond ongeveer een half uurtje in bed. Soms prentenboeken, maar tegenwoordig vaak AVI-boekjes. Al kan ze de meeste prentenboeken ook zelf al lezen.
    En verder gaan we geregeld naar een museum o.i.d. Algemene kennis vind ik belangrijk & mijn dochter geniet er met volle teugen van. Klokhuis staat hier ook op het 'lesprogramma'. Maar daar ligt gewoon haar interesse.

Mijn dochter gaat 2x per week naar de bso, dus die dagen zijn al lang. Thuis is voor ontspanning en lekker spelen en knutselen.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.221
    7.272
    113
    Vrouw
    Brabant
    In groep 3 deden we thuis alleen wat als we wat bladen meekregen. Nu in groep 4 oefen ik met de oudste wat ik in haar schriften tegenkom wat beter zou moeten kunnen, in haar geval rekenen. Doe het uit mijn hoofd, geef gewoon wat sommen (tot 20) en moeilijkere sommen schrijf ik op. Tafels oefenen we uit het hoofd en klokkijken doen we op mijn telefoon (vooral digitaal vindt ze moeilijk).

Met de jongste doen we niets, behalve lezen als ze wil. Maar ze loopt op alle vlakken voor dus het is ook niet nodig. We willen haar niet teveel stimuleren omdat we niet willen dat ze zich in groep 3 gaat vervelen.

18. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    De methode wereld in getallen doet dit al in groep 4.
    volgens mij zelfs al midden/eind groep 3.

19. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Wij doen niks met oudste. Hij heeft ass en op sociaal gebied problemen, maar cognitief gaat ie ons allemaal voorbij geloof ik. (En wij zijn al niet dom. Ik ben zo mega trots!!!!) volgens mij leest hij snachts stiekem encyclopedieën ofzo..
    Sommige kinderen in zijn klas (groep 3) krijgen soort 'huiswerk' mee, maar dat weten ze niet van elkaar. Zelf lezen doen ze allemaal.

20. Veera

Veera Niet meer actief

Niet om moeilijk te doen maar juist jonge kinderen kunnen en willen veel leren. En dan voornamelijk een (tweede) taal is juist op jonge leeftijd beter aan te leren dan op latere leeftijd.

Deel Deze Pagina