wao uitkering en stoppen met werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door senna999, 14 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    hallo,

ik ben sinds een 10 jaar afgekeurd voor 35-45%
    ik werkte eerst 40 uur en nu 20 uur.. daarnaast ontvang ik voor mn afgekeurde gedeelte een wao uitkering.
    nu zit ik erover te denken om te stoppen met werken, daar ik via de werkgever vrij weinig verdien en de opvang duur is.
    Maar... loopt je wao uitkering dan gewoon door?? ben uiteraard wel gewoon afgekeurd voor die 20 uur en dat verandert niet...
    iemand hier ervaring mee??

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier een vent met WAO. En hebben dus net dezelfde exercitie gehad :D Papa is nu dus ook thuis met dochterlief en straks met twee kindjes.

Je WAO blijft doorlopen tot aan je 65e, tenzij ze je eerder bij een herkeuring weer volledig goed zouden keuren. Dus of je werkt of niet, die uitkering blijf je ontvangen. Da's toch wel lekker hè ;)

Je krijgt nl WAO omdat je niet meer in staat bent datgene te verdienen wat je normaal verdiende, omdat je bepaalde beperkingen hebt (welke door UWV zijn getoetst en vastgesteld) Je mag ook eigenlijk niet weer terug gaan werken in het vak waarvoor je bent afgekeurd.

Aandachtspuntje: mocht je "slechter" zijn dan bij je laatste (her)keuring, dan mag je zelf om een nieuwe herkeuring vragen!!! Dat weet ik sinds een paar weken, omdat mijn vriend mogelijk binnenkort nog een ingreep zal moeten ondergaan. Je krijgt dan een oproep om bij de keuringsarts te komen en dan wordt er beoordeeld of je evt meer/minder arbeidsongeschikt bent. Daarnaast wordt er bij meer arbeidsongeschiktheid ook je maatmanloon geïndexeerd.

3. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    ok, snap het een beetje, maar heb nml ook verhalen gelezen dat als je zwanger bent ze je bekijken als volledig belastbaar (omdat je toch ook een zwangerschap kan doen).... nu lig ik wel de hele dag bijna op de bank hierdoor maar dat heb ik ervoor over.
    hoop idd dat het behouden blijft mocht ik de beslissing nemen om te stoppen.

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb dit zelf nog niet gehoord en vorige keer tijdens de 1e zwangerschap ook geen problemen mee of over gehad ofzo. Wel heb ik zoiets van: Als het goed geregeld is zoals het nu is, niet gaan rommelen met herkeuringen ofzo, want als het tegen zit, pakt het alleen maar slechter uit.
    Maar ik moet zeggen dat ik alles omtrent die keuringen (en ook die grote herkeuring een paar jaar terug) maar heel zenuwslopend vind allemaal...

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Dat vind ik inderdaad "rare" verhalen, het ligt toch volledig aan waarom je oorspronkelijk bent afgekeurd en niet of je wel of niet in staat bent om een zwangerschap te voldragen.

Inderdaad al die herkeuringen zijn zenuwslopend. Moesten afgelopen vrijdag voor vriendlief weer heen, gelukkig blijft alles bij het "oude". Door een bezwaarprocedure en einde ziektewet liepen de zaken door elkaar en kregen we het advies om toch een herkeuring aan te vragen (oorspronkelijk afgekeurd vanwege knie- en achillespeesklachten) omdat zijn rug-en heupklachten niet zouden zijn meegenomen in de heroverweging.
    Uiteindelijk zijn nu de rug-en heupklachten in de bezwaarprocedure wel meegenomen.
    De keuringsarts had zoiets van "dan verwijs ik naar de bezwaarprocedure", een nieuwe lichamelijke keuring heeft eigenlijk geen zin nu voor vriendlief.

6. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ben ik dan de enige die het raar vind als je stopt met werken om thuis te zijn voor je kindje en de opvang daarvan dat je dan wel gewoon je uitkering doorbetaald krijgt?

Begrijp me niet verkeerd, snap dat je niet voor niks afgekeurd bent, hartstikke goed dat je dan een uitkering krijgt, maar als ik stop met werken ivm de opvang voor de kinderen krijg ik ook niet de helft van mn salaris nog. Ik dacht altijd dat de wao uitkering een aanvulling op je salaris is, je kreeg 100% bent 50% ziek (ff voor de berekening) dus 50% werken en 50% uitkering. Als je dan op eigen houtje zou stoppen, zou ik denken dat je ook geen recht meer hebt op de uitkering. Maar het uwv kan je er vast meer over vertellen, misschien ff telefonisch die vraag stellen daar?

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik kan me je gedachtengang voorstellen, maar de WAO heeft een ander karakter dan andere uitkeringen. Je krijgt die uitkering op basis van wat je vroeger kon verdienen in het vak/beroep waarin je werkte toen je "uitviel". Je kunt dan bijvoorbeeld nog 40% verdienen ten opzichte van je gezonde collega. Voor die missende 60% krijg je dan nog weer een bepaald percentage vergoed vanuit de WAO en tot aan een herkeuring houd je dat percentage als uitkering. Je WAO loopt gewoon door tot aan je 65e jaar.

Mocht je in de tussentijd een baan vinden/aannemen, dan wordt er gekeken of je uitkering moet worden aangepast. Vaak blijft deze hetzelfde, tenzij je zoveel meer verdient, dan kan je uitkeringsbedrag worden aangepast.

8. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    nee hoor je bent zeker niet de enige die dit raar vind, zou toch belachelijk zijn.....gaat nu op dr vingers zitten

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

maar krijg je daar die uitkering in principe sowieso niet voor? Op je vingers zitten / je lichaam laten herstellen/ uitrusten omdat het fysiek niet aan kan om te werken zoals voorheen?
    Die uitkering staat los van het werk je nu doet. Ik vind het dus eigenlijk niet zo belachelijk ;) -maar oke.. das misschien ook wel een andere discussie....

10. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Ik zou goed nadenken wat je wilt doen. Terug komen met een WAO uitkering op de arbeidsmarkt kan soms moeilijker zijn. En ik heb van meerdere mensen die met een WAO uitkering volledig thuis zaten toch gehoord dat ze makkelijker iets beter gekeurd werden bij een herkeuring dan werkenden, omdat het moeilijker is aan te geven wat je kunt of niet. En vergeet niet de hele dag voor je kindje zorgen veel energie kost, maar dat weet je zelf vast ook wel. ;) Kies waar jij/jullie je het beste bij voelen.

Ik snap dat je het raar vind, maar dit is nu net het verschil tussen een 'collectie verzekering' als de WAO en loon. Je uitkering blijft lopen als je niet werkt of (onvrijwillig) werkloos wordt, maar het UWV houdt er vaak wel in bepaalde mate rekening mee of je werkt of niet. Als je werkt met een urenbeperking dan is dit geloofwaardiger dan wanneer je niet werkt bij een herkeuring (wat ik begrepen heb van WAO'ers). Tenzij werken geen optie blijkt; de thuissituatie wordt wel enigszins meegenomen geloof ik. Bij de WIA is dit weer veranderd, hier wordt veel sterker gekeken wordt of je werkt of niet.

Als je voor 45-55% afgekeurd bent, krijg je 35% uitkering. Dus zo fijn is die WAO ook niet.

PS: Als jij een loonsverhoging krijgt dan ga je net zoveel meer verdienen als de verhoging (min belasting); als je gedeeltelijk in de WAO zit, verlagen ze als je pech hebt rustig je uitkeringspercentage en krijg je dus een veel lagere verhoging dan een gezond iemand zou krijgen.

11. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Dan heb ik de wao dus gewoon verkeerd begrepen. Hoef er gelukkig ook geen gebruik van te maken en zo heb ik weer wat geleerd :)

12. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    tja de wao is geen vetpot hoor, zit hier met mn 30 jaar nog steeds met een salaris van een 21 jarige... en iedere verhoging/kerstuitkering kan ik inleveren bij de wao, daar ze me dan korten op de uitkering.. dus waarvoor zou je ook cariere maken als je het toch moet inleveren.
    ik heb gewoon de pech dat ik met mn 21ste in de wao ben beland en mn berekening plaatsvond op het jeugdloon... (en de indexaties zijn ook niet je van het)..
    zie het niet zitten om ook nog te werken als ik straks een baby heb,, lichamelijk gezien dan he.. zou me natuurlijk ook ziek kunnen melden en me meer af laten keuren, maar vind dat ook krom omdat ik zelf voor een kindje kies, dus daarom wilde ik stoppen met werken.
    maar misschien dat ik eerst probeer wat minder uren te draaien met ouderschapsverlof en kijken hoe dat dat gaat.

13. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

In principe ben je arbeidsongeschikt verklaard voor 45/55% dat staat vast. Als je er naast werkt en je komt langdurig in de ziektewet zul je een herbeoordeling krijgen om vast te stellen of de situatie nog van kracht is. Mocht het zo zijn dat je besluit om niet te werken zal is er niks aan de hand. Uiteraard kun je altijd opgeroepen worden voor een herbeoordeling dan wordt het wel moeilijker om je belastbaarheid te berekenen voor een medische arts.

Deel Deze Pagina