Ik heb aanstaande donderdag een sollicitatiegesprek bij een andere zorgaanbieder. Nu twijfel ik of ik moet vertellen dat ik zwanger ben. Aan de ene kant wil ik het niet vertellen, maar aan de andere lijkt het me lullig om het pas te gaan vertellen als ik aangenomen ben. Wat adviseren jullie?
Niet vertellen. Enerzijds omdat je nog in de "gevarenzone" zit, je bent nog maar pril zwanger. Wanneer je ergens anders al werkt, zou je het nu toch ook nog niet gaan vertellen? Anderzijds, je wilt een goede indruk achterlaten om je capaciteiten en ervaringen en niet als "die pril zwangere dame". Mocht je het écht lastig vinden, dan kan je het evt in een vervolg gesprek alsnog aangeven.
Hier heb ik het toen in het arbeidsvoorwaarden gesprek verteld. De eerlijkheid werd enorm gewaardeerd en heeft geen gevolgen voor mijn contract gehad. Wachten tot na de proeftijd zag ik niet zitten omdat ik dan zeker 20 weken zou zijn, bij arbeidsvoorwaardengesprk was ik 11 weken.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb het op mijn werk inderdaad ook nog niet verteld. Dus ik ga dag hier ook nog maar niet doen. Eerst donderdag maar afwachten en dan zie ik wel verder.
Nou, gesprek gehad en ik ben aangenomen. Maandag moet ik weer komen om een ander te bespreken. Als ik 10/11 weken was geweest, zou ik het meteen vertellen. Maar ook dan ben ik nog maar 7 weken en heb ik de eerste echo nog niet gehad. Wat moet ik doen? Maandag niks zeggen en dan de dag na de eerste echo opbellen of langsgaan? Of het wel maandag vertellen? Als ik gaan baan had, zou ik niet twijfelen. Maar ik heb nu nog een vast contract.
Zoiets blijft lastig. Ik heb het wel gezegd en toch aangenomen. Maar je hoort ook genoeg verhalen met een andere afloop.
Ik zou het wel zeggen. Je bent namelijk in principe al aangenomen. Ze willen dus graag dat je voor ze komt werken. Een zwangerschap zou daar niets aan mogen veranderen. Daarnaast wordt het door werkgevers over het algemeen zeer gewaardeerd als mensen eerlijk zijn. En laten we eerlijk zijn, werkgevers die vrouwen aannemen in de leeftijd van 25-35 weten dondersgoed dat er een grote mogelijkheid is dat deze vrouwen zwanger raken. Ik snap je twijfel wel. Maar zeker omdat je aangeeft dat je op dit moment nog een andere baan hebt zou ik het juist vertellen. Mocht het feest dan toch niet doorgaan (wat belachelijk zou zijn) dan heb je nog een plan B.
Mee eens, ze willen je hebben en een zwangerschap zou daar niets aan mogen veranderen en ik denk dat ze het zullen waarderen als je aangeeft dat je pril zwanger bent.
Ik denk dat ik het dan maar gewoon vertel. Mochten ze me dan toch niet willen hebben, dan heb ik inderdaad altijd mijn huidige baan nog. Bedankt voor de antwoorden.
Heb je al een eerste echo gehad? Ik zou het vertellen als ik zeker zou weten dat alles goed is. Met 6 weken zonder echo zou ik persoonlijk nog ff wachten...