Goedemorgen! Ik twijfel sinds kort over wanneer ik mijn zwangerschapsverlof in moet laten gaan en ben benieuwd naar jullie ideeën daarover. Even over mijzelf: Ik ben op dit moment 28 weken zwanger van mijn eerste kindje en heb tot nu toe helaas niet een heel fijne zwangerschap gehad. Tot 19 weken heb ik me heel erg beroerd gevoeld en echt dagelijks en veel moeten overgeven. Wel kon ik verder op zich gewoon eten en drinken (werd wel van alles misselijk) dus geen gevaar van uitdroging of anderszins gelukkig. Rond de 18 weken trok ik het echt niet meer en heb ik medicijnen gekregen van de dokter. Maar het stond me eigenlijk tegen om deze te nemen en heb het dus nog even geprobeerd. Tot mijn grote opluchting trok de misselijkheid ineens ver weg en zo vanaf 19/20 weken is het draagbaar gebleven. Ik hoef nu ook bijna nooit meer over te geven (behalve een enkele keer met tanden poetsen haha). Vervolgens de 20 weken echo gehad en te horen gekregen dat alles prima in orde was en we de vlag konden uithangen. Twee weken superblij geweest, totdat ik daarna bij de verloskundige kwam en de uitslag overhandigde. Nadat zij de envelop openmaakte om de metingen in te voeren in het systeem, zei ze dat ik met spoed naar het academisch ziekenhuis moest en dat het hoofdje van de baby veel te groot was. Ik heb daar toen ook een topic over geopend. Dit heeft me allemaal veel stress en slapeloze nachten bezorgd. Ziekenhuis ook boos dat het zo lang heeft geduurd etc. Nou goed, 9 februari uitgebreid onderzoek gehad en met het hoofdje bleek alles oké. Wel ontdekt dat ik polyhydramnion had en ik moest een maand later terugkomen voor verder onderzoek (of er toch iets mis was met de baby). In de tussentijd ook een suikertest gehad maar die was prima. Vorige week weer uitgebreid onderzoek gehad en eindelijk te horen gekregen dat alles met de baby oké is (zo ver ze kunnen zien natuurlijk) en het vruchtwater nog altijd teveel, maar wel al verminderd is. Ik hoef voorlopig niet meer terug naar het ziekenhuis en mag gewoon bij de verloskundige blijven. Hoewel na deze controle alle spanning van de afgelopen weken van mij af gleed en ik hoop dat ik nu eindelijk het laatste trimester wel een beetje kan genieten van het zwanger-zijn, merk ik wel dat alles dat gebeurd is mij erg moe, onzeker en eigenlijk ook wel verdrietig heeft gemaakt. Ik heb al die tijd gewoon +40 uur per week doorgewerkt en begin nu langzaam aan te merken dat ik er een beetje genoeg van heb. Qua pijntjes en zo heb ik weinig last (behalve als ik soms te lang achter elkaar zit, maar dan loop ik even een rondje) en misselijk ben ik ook niet heel erg meer. Vooral moe moe moe en nog eens moe dus. Nu heb ik altijd geroepen dat ik tot 4 weken door wilde werken, omdat ik die overige 2 weken dan nog extra heb als de baby geboren is. Dat leek me zo fijn. Maar ineens slaat toch een beetje de twijfel toe. Voor mij is het duidelijk dat als ik het echt niet volhoud, ik natuurlijk eerder dan 4 weken ga stoppen, maar lichamelijk gezien heb ik eigenlijk weinig klachten. Af en toe wat rugpijn en pijn in mijn bil, maar dat was het dan ook. Als ik dan sommige verhalen lees van vrouwen met supererge bekkenpijn etc.: dat heb ik echt (nog) niet. En op een of andere manier zit het in mijn hoofd dat het bij dergelijke klachten zeker raadzaam is om met 6 of 5 weken te stoppen met werken, maar niet zo zeer bij "gewoon" moe zijn..Ook ben ik bang dat ik me stierlijk ga vervelen als ik zes weken van te voren thuis zit. Mijn vriend en omgeving moet natuurlijk gewoon werken. En ik zal vast een tijdje iets te doen hebben, maar 6 weken..? Maar dan denk ik weer: stel je voor ik beval eerder en ik heb tot 4 weken doorgewerkt, dan heb ik misschien maar 2 weken "rust" gehad en is dat wel goed voor het herstel na de bevalling? Ik heb het er ook al met een aantal mensen over gehad om te vragen naar ervaringen en de een zegt als het lukt tot 4 weken gewoon doen. Heerlijk achteraf die twee weken extra. En de ander zegt: heerlijk 6 weken luieren van te voren. Dus nu, na dit heel lange verhaal (sorry), zou ik graag van jullie horen wat jullie zouden doen in mijn situatie en hoe jullie het zelf hebben ervaren/aangepakt. Ik ben benieuwd!
Ik heb nu tot 36 weken doorgewerkt, maar ga dat nooit meer zo doen. Ik heb een prima zwangerschap alleen een hele hele stressvolle baan en lag met 33 weken in het ziekenhuis ivm voorweeën en harde buiken en verweekte bmm door de stress en drukte. Wat ik toen gedaan heb is per direct halve dagen gaan werken (wou toch nog overdragen). Dus ben met 34 weken halve dagen gaan werken en met 35 weken 3x een halve dag. De rest opgevuld met vakantiedagen. Zo heb ik nog de 2 welen extra aan het einde en kon ik fatsoenlijk mog overdragen. Maar een volgende ker ga ik met 34 met verlof en pak ik gewoon 2 weken vakantie erachter aan! Als ik jou verhaal zo lees en het kan op je werk (en belangrijker in je hoofd met overdragen en loslaten) zou ik gewoon met 34 weken gaan! Gun jezelf ook wat rust en geniet tijd. En plak er 2 weken vakantie of ouderschapsverlof achteraan!
Je kunt altijd doorgeven dat je tot 36 weken door wilt gaan en er dan eerder uitgaan. Andersom is niet mogelijk. Dus rond die tijd beslissen wat goed voelt voor jou.
ik ging met 34 weken en kreeg 2 weken griep daarna en toen iets minder dan 2 weken rust en kwam de kleine al. Daarnaast had ik ook nog 2 weken extra vakantie eraan geplakt dus ik had lekker lang daarna omdat ze eerder kwam. En verder zat ik op de bank in die weken dat ik vrij ben en keek ik netflix haha.
Ik ging bij mijn eerste 6 weken van tevoren, ook ivm verhuizing. Maar vond het prima! 4 weken lijkt me zo krapjes en ik had genoeg te doen. Deed alles gewoon rustig aan (ben normaal altijd druk druk) en vond het perfect. Nu bij mijn tweede (en geen verhuizing) ga ik denk ik 5 weken van tevoren en neem ik 1 week vakantie extra na bevallingsverlof.
Ik stop met 4 weken van tevoren. Vorige keer ook zo gedaan. Ik voel me prima dus waarom niet. Ik doe verder rustig aan...
Ik ben met 36 weken met verlof gegaan en ik tel letterlijk de dagen af. Alles is klaar en mijn dochter is een kind wat graag op zichzelf spelers Ik verveel me regelmatig vreselijk! Tis dat je met verlof moet en dat het voor mij ivm mijn bloeddruk beter is anders had ik nog wel even doorgewerkt
Ik ben met 29 weken terug gegaan naar halve dagen werken, werk in de zorg ivm bloedingen en extreme moeheid. Ik was vanaf dag 1 extreem moe. Dus verplicht 6 weken van te voren met verlof gegaan. met 38 weken ingeleid omdat ze gestopt was met groeien. Mijn placenta was te klein en ze kreeg niet meer voldoende voedings stoffen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nog 4 weken vakantie erachteraan had geplakt omdat ik nog giga veel overuren en vakantiedagen had. Ik weet nu al dat ik bij een eventuele 2e zwangerschap vrij snel op rust word gezet
In jouw geval zou ik lekker voor 6 weken vantevoren gaan en desnoods wat vakantie erachteraan plakken als je toch meer tijd naderhand wilt hebben. Ik heb bij de eerste doorgewerkt tot de weeën begonnen (geen aanrader), bij de tweede officieel 3 weken vantevoren gestopt, maar die kwam 1,5 week te laat en bij de derde ook 3 weken van tevoren gestopt en die kwam een week te vroeg. Maar ik had goede makkelijke zwangerschappen en bevallingen en ben ondernemer, dus dat is gewoon niet te vergelijken. Als ik in loondienst was geweest zou ik tot 4 weken van tevoren hebben doorgewerkt, maar als je je niet zo lekker voelt, zou ik mooi de kans nemen om voor de bevalling een beetje uit te rusten en nog even van de laatste kans op tijd voor jezelf te genieten.
6 weken vooraf gestopt en nadien nog wat vakantiedagen opgenomen. Uiteindelijk pas bij 41 weken bevallen dus die extra week kreeg ik er bij en hoefde ik minder vakantie dagen in te leveren nadien. Was de beste beslissing ooit. Was wel in de zomer en was goed mobiel dus lekker in het zonnetje gezeten, dingen voor de babykamer gedaan en uitgerust. Was de laatste keer dat je echt een langere tijd tijd voor jezelf hebt. Als de baby er is beginnen de slapeloze nachten (als je aan het einde vd zwangerschap al niet slecht slaapt). Ik denk er nog vaak met veel plezier aan terug en ga het nu zeker weer doen. Ik vond wel dat ik alsnog snel moest gaan werken maar nadat ik Q dag op het werk was was het gelijk weer prima en was het ook fijn om even weer wat anders te doen en s avonds van mijn mannetje te genieten. Ik denk dat aps ik bv nog 2 weken langer thuis was geweest ik nog steeds weinig zin had om te gaan werken.
Ik stop 6 weken van te voren. Maar plak wel 3 weken vakantie achter mijn verlof aan zodat ik niet met 10 weken alweer aan het werk moet.
Hier met 34 weken met verlof gegaan en vanaf 20 weken halve dagen gaan werken. Lichamelijke zware baan. Heb na het verlof nog 3 weken vakantie gehad
Tja.. Als je jouw verhaal leest zou ik denken 5 of 6 weken.. Zf werk ik tot 4 weken door. Voel me goed en hele zwangerschap geen noemenswaardige dingen gehad. Ja ben wel een keer paar weken moe geweest en ja heb wel eens last van m'n bekken gehad. Heb wel de afgelopen 6 weken een dag in de week vrij gepakt. Die dagen ben ik lekker gaan zwemmen en heb alvast alle baby dingetjes gewassen en ingericht. Woensdag eindeloze laatste werkdag en ben er ook echt klaar mee. Maar beetje hetzelfde als je met vakantie gaat. Je kijkt er naar ui. Doordat ik dus die dag in de week vrij heb gehad heb ik thuis wel alles op orde. Mocht de kleine eerder komen heb ik geen stress. Je moet doen wat voor jou goed voelt maar misschien dat een dagje minder in de week een ideetje is voor jou?
Bij de eerste 5 weken vtv gestopt en dat ging prima. Bij de tweede 4 weken vtv, maar ik had veel meer lichamelijke klachten en heb fysiek werk dus achteraf gezien niet heel verstandig. Ik heb na mijn bevallingsverlof nog een aantal weken onbetaald verlof opgenomen om genoeg tijd met baby te hebben. Al is die tijd me nooit lang genoeg
Ik heb geen één zwangerschap doorgewerkt tot 4 weken voor de bevalling. Zo'n 8 weken voor de bevalling werd werken echt zwaar en was dus blij dat ik voor 6 weken had gekozen.
Ik ga hier tot 2 weken voor de bevalling doorwerken (België). Dus ik stop met 38 weken en heb dan 15 weken verlof. Daar plak ik vakantie achteraan en twee maanden ouderschapsverlof.
Bij mijn dochter met 33 weken eruit gevallen. Werk in jeugdzorg op een groep met ingewikkelde jeugdigen. Ik werkte al geen slaapdiensten meer en zat voor 25% in de ziektewet, dus moest sowieso al met 34 weken met verlof. Paar dagen later opgenomen vanwege extreme harde buiken. Met 38,5 bevallen. Nu ga ik ook met 34 weken. Dan heb ik ook nog even genoeg tijd met mijn dochter. Ik neem erna nog 4 weken vakantie op en daarna nog 5 weken ouderschapsverlof.
Bij de eerste heb ik tot 36 weken doorgewerkt. Het ging makkelijk want ik had een fijne, makkelijke zwangerschap. Toch baalde ik achteraf want dochter is met 37,4 geboren. Ik had nog zoveel gepland om te doen voordat ze geboren zou worden Bij deze zwangerschap werk ik weer tot 36 weken maar neem ik van te voren 2 weken vakantie. Zodat ik toch met 34 weken kan stoppen. Na mijn bevallingsverlof neem ik nog 2 weken vakantie.. (ik heb nog veel weken over)
Bij de eerste was het plan om 4 weken te doen, ik werd met 6 weken opgenomen in het ziekenhuis.. 2e en deze keer neem ik gewoon meteen 6 weken van te voren.
Ik heb 6 weken van te voren gedaan en dat beviel mij goed omdat de kleine met 38 weken kwam. Toen had ik ook wel genoeg van het thuiszitten terwijl iedereen aan het werk was. Had toen echt zoiets van; 4 weken is voldoende bij de eerste. Nu wel weer 6 weken zodat ik nog wat extra tijd heb met onze zoon.