Wanneer zijwieltjes eraf?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door februari2012, 31 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Had net een kleine discussie met mijn man.

Onze zoon van 4,5 fietst met zijwieltjes. Ik zei net tegen mijn man: we kunnen de zijwieltjes er wel eens een keer vanaf halen, dan kan hij echt goed fietsen leren. Maar mijn man zegt dat de zijwieltjes er pas vanaf moeten, als onze zoon zijn evenwicht goed kan bewaren. De zijwieltjes staan iets omhoog, zodat onze zoon tijdens het fietsen steeds naar links en naar rechts wiebelt. Dit om het evenwicht te oefenen. Mijn man zegt dus dat de zijwieltjes er vanaf kunnen als onze zoon niet meer wiebelt tijdens het fietsen en dus de zijwieltjes helemaal niet meer nodig heeft.

Ikzelf heb als kind eerst zijwieltjes gehad en op een gegeven moment haalden mijn ouders de zijwieltjes eraf en moest ik leren om zonder te fietsen. Ik ben heel wat keren gevallen, dat herinner ik me nog goed. Maar uiteindelijk kreeg ik het wel onder de knie.

Hoe doen jullie dat met jullie kinderen? Op de manier zoals mijn man zegt, of zoals mijn ouders mij vroeger hebben leren fietsen?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier gewoon ineens eraf. Bij de jongste van net 4 laatst op vakantie en een kwartier later fietste ze weg.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier rond de 3,5 eraf en even oefenen om daarna zelf te fietsen. Gevallen zijn ze met het oefenen trouwens nooit (eerst hand in de nek, later sjaal om het middel).

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Wij gaan proberen hem te leren fietsen zonder zijwielen.
    de fysiotherapeute raadt ons aan om nog te wachten met een fiets tot de volgende lente. Dan is zijn evenwicht super door de loopfiets. Dat heeft hij nu al heel goed. Maar dan kan hij ook perfect de trappers gebruiken, dat begint hij nu pas te leren op de gocard,...

5. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hier fanatieke loopfietsers. Hij deed daar gewoon zijn voeten van de grond, dus we dachten dan moet het op zijn gewone fiets ook lukken. hij was net 3, en toen hebben we die zijwielen er af gehaald. Toen een paar met vasthouden geoefend en binnen een half uur fietste hij weg.

6. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Toevallig hebben we zondag de zijwieltjes eraf gehaald. Hij is 3,5 jaar.
    Een kamikaze op de loopfiets en ik had het idee dat hij dat fietsen ook vast zo onder de knie had. 15 min ff evenwicht zoeken en hebben we hem in z'n nek vast gehouden en daarna fietse hij zo weg. Is meteen een uur weg geweest hahs

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#7 MMarianne, 31 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2016
    Zoontje van 4.5 scheurt erover op z'n loopfiets maar z'n grote fiets vindt ie nog steeds eng, zeker als ie wiebelt...laat staan wanneer de zijwieltjes er helemaal af zijn. Hij vroeg er toevallig van de week zelf om maar eenmaal eraf vond ie het veel te eng en raakte in paniek, ondanks dat ik of man hem vast hield. Het zij zo, ben allang blij dat ie überhaupt fietst en die zijwieltjes zullen er heus wel een keer af gaan.

Zou het dan ook gewoon eens proberen en dan zie je wel hoe het gaat en hoe hij het vindt.

8. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Hier nooit erop gehad, met ongeveer 3 jaar en 3 fietste hij zo weg. Wel fanatieke loopfietser.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier bleek op vakantie nogmaals dat ze een verschrikkelijk goed evenwicht op de loopfiets had, dus hebben we op 3,5 jaar de kleine wieltjes eraf gehaald. Ze heeft ongeveer een half uur geoefend, en dan reed ze alleen.

Hoe is hij op de loopfiets?

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.419
    442
    83
    Limburg
    Hier met 3.5 toen wou ze er zelf af. Fietste vrij snel weg, moest even wennen. Ze was gevallen met de loopfiets door een opstapje.
    Ze wiebelen altijd wel wat met fietsen, je kunt niet kaarsrecht gaan dus altijd wel wat op de zijwieltjes.

11. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Balans laten oefenen op een loopfiets. Wat hierboven ook vermeld staat. Liet zich vaak doorrollen met voetjes van de grond. Toen ook de zijwieltjes maar eens van de fiets gehaald, beetje oefenen (met name op en afstappen) en in no-time fietste hij gewoon zonder.

12. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Hier ook door veel op pad te gaan met de loopfiets.

Dochter fietste los met 2 jaar en 10 maanden.

Zoon sinds afgelopen week, hij wordt in december 3.

Echt door het vele fietsen op de loopfiets (ze zijn ook op motorisch vlak gewoon heel snel hoor :D)

Hier wilden ze ook echt heel graag, dat speelt ook mee.

13. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    De oudste ruim voor zijn derde verjaardag, de tweede 2 maanden na zijn derde verjaardag en de jongste fietste weg met 3 jr en 8 maanden.
    Zodra ze de trappers goed rond konden krijgen. Wel alle drie fanatieke loopfietsers geweest. Vooral nummer 2.

14. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Er zijn heel veel verschillende manieren om een kind los te leren fietsen. Zoals je man wil kan, zijwieltjes bijvoorbeeld steeds een centimeter hoger zetten. Ik ben zelf meer van de methode hop proberen maar. Net als zindelijkheid, ik was van het hop luier uit en proberen maar, terwijl andere ouders wachten tot iets 'vanzelf' vanuit het kind gaat. Meerdere wegen leiden naar Rome!

Dochter heeft toen ze 2,5 jaar was twee keer op een 10 inch fiets met zijwieltjes gefietst (ze kon al wel fietsen op driewielers etc, en vond fietsen erg leuk, was meer om specifiek aan dat fietsje te wennen, sommige halen de trappers van het fietsje af en als loopfiets gebruiken om te wennen). Na die 2 keer heb ik zelf besloten de zijwieltjes eraf te halen onder het motto hop proberen maar. Die 10 inch fietsjes zijn zo klein, die gaan zo langzaam dat ik er snelwandelend achter aan kon lopen. Eerst leren stoppen, herhalen 'omvallen = voeten neerzetten'. Ten opzichte van een loopfiets die ze gewend was moet je wel even weten op tijd je voeten van de trappers te halen voor je zijwaarts omvalt. Als ze zelf kan stoppen, kon ik haar ook zelf stukjes los laten fietsen. Ik heb haar van een kleine helling af laten gaan. Dan hoeft ze alleen mee te trappen en ging de rest vanzelf (net zoals met loopfiets). Zo kon ze met 2 keer oefenen (eerste keer het stoppen geleerd, tweede keer het losfietsen en door blijven trappen geleerd) net na haar 2,5 jaar los fietsen. Wel alleen op dat 10 inch fietsje! Dat weegt namelijk niks en gaat ook niet hard. Zelf opstappen kon ze pas een aantal maanden later. Ik probeerde haar te leren 1 trapper hoog te zetten en dan in 1 keer wegfietsen net als volwassenen, maar dat lukte niet zo goed. Tot ik een ander jongetje zag opstappen door een stukje te rennen op het fietsje en dan voeten bijzetten, zo heeft ze het toen geleerd! Inmiddels fietst ze op 14 inch.

Heeft je zoontje een 12, 14 of 16 inch fiets? Om los te leren fietsen is hoe kleiner hoe makkelijker. Voeten moeten goed bij de grond kunnen, hoe lichter hoe makkelijker het fietsje te hanteren is, en hoe kleiner de wielmaat hoe langzamer het fietst.

15. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Dank voor alle reacties! Zo te zien doen de meesten het zoals ik ook voor ogen had. Ik ben ook meer van: hup, gaan met die fiets. Mijn man is wat voorzichtiger ;)

Onze zoon heeft nooit een loopfiets gehad, waar ik nu echt spijt van heb. Hoor overal dat ze dan veel sneller kunnen fietsen. Dat gaan we bij onze dochter anders doen!

Hij heeft een 14 inch fiets en kan met zijn voeten bij de grond. Toch maar eens die zijwieltjes er een keer af (en dan eerst mijn man overtuigen, want zelf krijg ik die dingen er niet af :D)...

16. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.854
    5.110
    113
    Home
    mijn zoontje van 3 fietst nu ook erg goed met de zijwieltjes dus ik ga ze er ook deze week afhalen
    gewoon hier voor op het grasveld even proberen
    ben benieuwd

wij hebben zowel een gewone als loopfiets voor de kinderen

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier had dochter wel een loopfiets - maar ze was er gewoon niet zo'n fan van en was daarmee ook voorzichtiger.
    Zijwieltjes er op een gegeven moment ook vanaf gehaald en geoefend.. en geoefend.. tot het lukte.
    Oudste duurde wat langer - maar kon het toen ineens goed.

Jongste was iets vlotter - maar leert alles letterlijk met vallen en opstaan ;) .

18. 1548

1548 Niet meer actief

Hier ook.

19. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dochter was 4 of 5 toen ze een nieuwe fiets kreeg.
    we hebben er toen geen zijwieltjes op laten zetten.
    na heel wat keren oefenen zijn wij er zelf mee gestopt met het idee zoek het dan maar uit met je fiets..
    ze kon het wel zolang ze een hand in haar rug voelde maar haalde je je hand weg dan lag ze op de grond.
    ze is toen eerst een paar keer met haar fiets aan de hand naar buiten gegaan en na een paar dagen is ze opgestapt en gaan fietsen.
    ze is wel een paar keer gevallen maar dat hoort er ook wel bij.
    ze heeft ook geen loopfiets gehad maar had het toch wel snel door toen ze zelf ging fietsen.
    ik denk zelf dat met zijwieltjes ze er teveel op gaan vertrouwen dat ze niet zo snel vallen door de wieltjes.
    en dan worden ze ook niet 'gedwongen' om balans te houden

20. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Mijn zoontje scheur al heel lang op zn loopfiets (balans, voeten van de grond..), maar nu heeft hij een echte fiets gekregen maar hij wil er niet op.. Hij vindt het eng.. Hij zou er wel op willen met zijwieltjes.. maar die hebben we er nou net expres niet op gezet..
    Ach.. over een poosje maar weer een keer proberen. Ze moeten het vooral zelf ook willen.

Deel Deze Pagina