Wanneer viel je op dat je kind dyslectisch kon zijn?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lynx, 25 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Mijn dochter zit in groep 3. Laatst hebben ze het leesniveau en de Dmt gedaan. Ze scoort daar vrij laag op. Nu we er thuis beter op letten hoeveel ze fout leest valt me op dat die scores wel eens zouden kunnen kloppen en geen momentopname zijn.
    Ze maakt vreemde fouten. Leest letters die er niet staan, slaat woorden of soms zelfs regels over, verwisselt de b en d nog regelmatig. Terwijl ze gek genoeg lange moeilijke woorden soms wel goed leest. Vb. Schuifspeldje leest ze goed, maar strikt krijgt ze er met moeite uit......
    Is dat gewoon zo halfweg groep 3 of moeten we rekening houden met dyslexie?

    En wanneer kwam bij jullie het vermoeden van dyslexie?
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.887
    3.922
    113
    Het is nog wel heel vroeg om dyslexie te vermoeden.
    Een lage score op lezen in groep 3 kan heel veel redenen hebben.

    Had ze bij de peuters/kleuters moeite met onthouden van kleuren, liedjes, rijmpjes en bijv namen van andere kinderen?
    Had ze veel moeite met het leren van nieuwe letters?

    Hoe zijn haar scores op de andere vakken?

    De 'vreemde' fouten die je noemt zouden kunnen wijzen op dyslexie, maar mogen ook nog gewoon in groep 3.

    Waarschijnlijk gaat school nu extra met haar oefenen, heel belangrijk is of ze daarmee vooruit gaat. Helpt extra instructie en oefenen niet, dan is dat een signaal voor dyslexie (didactische resistentie). Om dyslexie vast te stellen zal ze een bepaalde achterstand moeten hebben, om die reden is dyslexie vaak pas halverwege groep 4 op z'n vroegst vast te stellen.

    Overigens denk ik dat wanneer ze 'schuifspeldje' kan lezen halverwege groep 3, ze niet dyslectisch is..;)
    Misschien wil ze juist te snel waardoor ze fouten maakt en gaat 'raden'. Dan worden kortere woorden ineens heel lastig!
     
  3. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Bij mij zijn ze er pas in de brugklas achter gekomen.
     
  4. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier gingen eind groep 3 wel wat lichtjes branden: zo bleven de d-b omgedraaid worden, au/ui/eu/ie/oe gehusseld, 12/21 etc. In groep 4 actief begonnen met een plan van aanpak op school en nu is halverwege groep 5 het echte onderzoek bijna gestart bij het regionaal instituut dyslexie.

    Onze dochter heeft overigens ook problemen (gehad) met klokkijken, links/rechts, planning etc. Ze scoort overigens ver boven gemiddeld op begrijpend lezen, maar vooral spelling en DMT zijn echt onder de maat.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Het idd nog vroeg om over dyslexie te spreken, maar ik signaleer het liever vroeg, zodat er op tijd ondersteuning kan komen mocht dit nodig zijn.
    Als kleuter kon ze idd moeilijk liedjes onthouden, vaak kende ze maar een paar regels.
    Haar hele citoscore is laag, spelling en rekenen ook.
    Het rapport van de juf geeft wel een rv voor rekenen, maar zwak voor lezen en voldoende voor taal.
    Ik zie dat ze bij rekenen ook fouten maakt doordat ze de opdracht anders interpreteert.

    Het zou goed kunnen dat ze met haar ogen sneller leest dan ze kan praten en daardoor rare fouten maakt. Het hardop lezen gaat namelijk erg langzaam en dan dus nog met veel fouten.
    Ze krijgt nu verlengde instructie. Ik weet nog niet of het helpt. Over een paar weken hebben we een tussentijds gesprek.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Ze kunnen het na minimaal 18 maanden leesonderwijs onderzoeken. Dat gaat in vanaf begin groep 3. Verder moet school kunnen aantonen dat ze wat hebben gedaan om de resultaten te verbeteren.
    Bij mijn dochter hebben zowel school als wij sterke vermoedens dat onze dochter dyslectisch is (groep 5). Mijn man is ook dyslectisch en herkent veel in haar.
    Ze is tot nu toe alleen net niet slecht genoeg voor een test, die overigens wel was aangevraagd, waarschijnlijk omdat ze compenseert.
    Ze heeft verder hoge scores voor alle andere vakken A1 voor rekenen, achten en negens voor overige vakken. Zelfs voor woordenschat scoort ze het hoogste, maar spelling is steeds een D/E.
    In groep 3 lag ze zelfs altijd voor met lezen. Dat je kind 'schuifspeldje' wel kan lezen, zegt niet zoveel.
    Nu in groep 3 zien we hetzelfde bij mijn zoontje, hij husselt woorden door elkaar, b en d etc. Hij leest ook niet bepaald snel. Voor rekenen ook wel A1.
    Mijn dochter raadt woorden en maakt ze zelf af. Haar taalgebruik is altijd al heel goed geweest, ze gebruikt veel moeilijke woorden en in de juiste context. Soms schrijft ze ook juist moeilijke woorden wel goed, misschien omdat ze dan extra haar hoofd erbij moet houden.
    Hopelijk komt het nog, is ze gewoon een laatbloeier met spelling of heeft ze baat bij een andere uitleg, maar ik heb het idee dat ze het echt niet inziet.
    Het onderzoek hebben ze een jaar opgeschoven bij het onderzoeksbureau, als ze nog nét wat slechter wordt, wordt het vergoed, anders zullen we het zelf moeten betalen of moeten laten zitten.
     
  7. Silverdawn

    Silverdawn Actief lid

    5 jul 2015
    146
    11
    18
    Mijn dochter heeft ernstige enkelvoudige dyslexie. Vermoeden was er al in groep 3, uiteindelijk in groep 5 getest. Symptomen bij haar waren:

    Letters omdraaien zowel lezend als schrijvend

    Woorden spellend blijven lezen, ook korte woorden

    Niet kunnen rijmen

    Geen automatisme opbouwen, een zelfde woord 3 x in een zin toch steeds spellend blijven lezen

    Tafels niet uit het hoofd kunnen leren

    rekenen was lastiger, ook cijfers omdraaien

    Gokken van woorden bij het lezen

    heel traag lezen
     
  8. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    moeilijke woorden leest ze echt maar de makkelijke woorden probeert ze door woord herkenning er uit te halen denk ik. dat is geen lees handicap, ze moet nog leren dat ze alles echt leest. regel over slaan help je met vinger volgen.

    lees handicap stel je ook vast door non woorden te laten lezen. slechte lezer probeert te raden met behulp van context, of woordherkening. als je ertussen nonwoorden zet kan ze het niet. 'ehh dat is niks', of ze leest 'behgt' of zoiets. maakt ze er een woord van? bot bijvrbeeld.

    beginnende lezers hebben van alles, je kunt het nog niet goed vast stellen. maar heel snel blijft het kindje achter ook op groep3 kun je dat zien. en het wordt dus steeds erger. hoe meer woorden ze moet lezen hoe minder ze op woordherkenning kan vertrouwen.



    bus, bos, bis, bil, bol, bgt
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Dyslexie bestaat meestal uit leesproblemen én spellingsproblemen, maar het kan ook los van elkaar voor komen. Alleen is dat laatste nog moeilijker om te testen, veel mensen weten dat ook niet.
    Letters spiegelen kan in groep 3 ook nog bij de leeftijd horen.
     
  10. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Bij mijn broer vermoedde mijn moeder eigenlijk van kleins af aan dat er iets anders was. Zij herkende veel van zichzelf, maar vroeger heette je dan gewoon dom. Mijn broer is juist heel slim, maar kreeg het lezen en schrijven gewoon niet onder de knie. Het bleef langzaam. Daarnaast had hij moeite met grove motoriek en liedjes onthouden.
    Pas in groep 7-8 is hij getest en bleek hij inderdaad dyslectisch. Mijn zus en ik zijn niet lang daarna ook getest en bleken ook dyslectisch, maar minder zwaar.

    Voorlopig kun je echter nog niet echt testen. Ik heb ooit gelunched met een professor gespecialiseerd in dyslexie en die gaf aan dat je vooral heel veel met taal moet spelen. Houd het leuk, maar geef heel veel taal mee. Veel voorlezen, veel rijmspelletjes, knutselen met letters enz. Je kind wordt er niet minder dyslectisch van, maar krijgt stiekem toch een stevigere basis en dat maakt het leren van trucjes later weer makkelijker. Als je kind niet dyslectisch blijkt te zijn dan is het ook niet erg. Een goede taalbasis is altijd mooi. Let er wel echt op dat jullie het allemaal leuk vinden. Als je dingen tegen je zin gaat doen, dan werkt het juist averechts.
     
  11. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Onze zoon is in groep 4 getest, op mijn verzoek, en heeft inderdaad ernstige meervoudige dyslexie.
     
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wat kon je daar in groep 3 al van merken?
     
  13. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn dochter zit nu in groep 4 en bij haar is het dyslexieonderzoek nu aangevraagd. Ze vermoeden ernstige dyslexie. Dit vermoeden was er al halverwege groep 3. Rekenen doet onze dochter prima Cito A/b
    Maar ze heeft nu haar derde E score bij het lezen. Ze gaat nu erg achteruit in de grafieken. Al het extra oefenen geeft amper resultaat. Ze haalt letters door elkaar, maakt compleet andere woorden.
    Wij hielden het al vanaf jongs af aan in de gaten. Met 4 jaar haalde ze de kleuren nog door elkaar.
     
  14. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Ja zeker!
    Altijd de laagst mogelijke Cito scores
    Heel lang spellend lezen (hakken en plakken)
    Radend lezen (voorbeeld: hij loopt door de poort en dan las hij hij loopt door het hek)
    Omdraaien van letters
    Langzaam lezen en schrijven
     
  15. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik herken best veel uit jullie verhalen, ook een aantal dingen niet. Dyslexie houd ik dus nog steeds in mijn achterhoofd. Gelukkig hebben we op school over twee maanden een tussentijdse toets aangevraagd om te kijken hoe het lezen zich ontwikkeld. School had de lage citoscore ook niet verwacht.
     
  16. Pepijnn

    Pepijnn Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    B en D omdraaien is een klassieke fout die bij heel veel kinderen voorkomt. Heeft ze een kaartje op haar tafel met beer/deur of dikke billen oid? Dat kan al helpen.

    Ik zou het met de leerkracht bespreken en het samen in de gaten houden. In groep 3 valt er vaak nog niet veel te zeggen, omdat heel veel leerlingen dat soort problemen hebben. Mocht het in groep 4 niet beter gaan, zou ik er eens achteraan gaan.
     
  17. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Die is er inmiddels af hoor ik net. Ondanks dat ze deze toch nog regelmatig omdraait. (thuis in ieder geval)

    Ik wacht af, maar houd het zeker in de gaten.
     
  18. Pluisjee

    Pluisjee Fanatiek lid

    15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    In groep 4 begon het op te vallen dat ze moeite had met spelling en lezen. Veel schijf fouten , letters verwisselen , woorden gokken naja zo nog wel wat dingen : ze had er grote moeite mee. Dit was begin groep 4. In de zomer vakantie was ons nichtje hier die een jaar jonger was en die las hardop een boekje. Ik wist niet wat ik hoorden wat een verschil met dochter zeg. Dochter kan je helaas nog amper begrijpen hakkelt veel etc.

    Nu is ze vorige maand officieel getest en heeft dus dyslectie. Verklaarde echt een hoop. Mijn man heeft het ook trouwens.

    Rekenen kunnen ze (man en dochter) echt als de beste. Ze loopt daar enorm mee voor en is haar beste vak zeg maar.
     
  19. farfalli

    farfalli Bekend lid

    4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bonnie, onze zoon zit ook in groep 3 en ik maakte me nergens zorgen om totdat de juf zei: ik weet nog niet of hij een laatbloeier is of dat er iets aan 'schort'. Daar schrok ik even van, het klonk opeens zo ernstig. Ze zei dat het dyslexie kon zijn.
    Hij is een stuk langzamer dan toen onze dochter leerde lezen maar zij is overal snel in, dat wil ik niet vergelijken. We zijn gewoon blijven oefenen oefenen oefenen. In eerste instantie leek hij lezen echt niet leuk en boeiend te vinden, hij gokte, hij verwisselde b en d, hij gaf snel op, deed hetzelfde woord in een zin steeds opnieuw fout, alsof er werkelijk niets bleef hangen... Toen gingen we ook even twijfelen maar ik vond het echt te vroeg om er een naam aan te hangen. En OPEENS kreeg hij het te pakken. Daar waar onze dochter al meteen die klik had, daar had hij wat meer tijd voor nodig. Hij leest nu sneller, spelt minder en herkent korte woorden, wisselt b en d nog steeds maar doet het ook vaak goed, begrijpend lezen wordt beter....en hij vindt het leuker. Dus ik denk dat hij gewoon 'later' is maar prima gaat leren lezen.
     
  20. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @farfalli, ik hoop ook dat ze een laatbloeier is. Gelukkig vind ze lezen leuk, dus we laten haar haar gang gaan.
    Dat hetzelfde woord niet beklijft herkennen wij ook.
    We zullen zien hoe ze zich ontwikkeld.
     

Deel Deze Pagina