De naam zegt het al. Wanneer gebeurt dit? Gister bij de echo was er nog steeds een dooierzakje te zien en hoorde dat het toch wel weer een cruciaal moment is of de placenta het goed overneemt.
Nog nooit gehoord dat dat een cruciaal moment is? Volgens mij begint dat rond de 8/9 weken? heb je het gegoogeld? Volgens mij verdwijnt je dooierzakje na 8 weken en later dan dat kan ook)
Zover ik weet, is het ook rond de 8 weken.. Mij is wel uitgelegd dat het dooierzakje langzaam weer kleiner wordt en uiteindelijk verdwijnt. Bij mijn 12 (stiekem 11) weken echo zag je het dooierzakje nog en dat was volgens de verloskundige heel normaal. Ik denk dus niets om je druk over te maken
Wat ik begrepen heb is dat het een geleidelijk proces is, vanaf week 9 neemt de placenta het stukje voor stukje over. Dit proces is rond de 13de week afgerond.
Bedankt dames voor jullie reacties. Jullie begrijpen, nu pieker ik daar weer over. Omdat ik hoorde dat dit dus cruciaal is en vaak mis gaat. Zucht.. Nou hup " geeft zichzelf een schop onder de kont"
Toevallig vertelde mijn verloskundige dat ook, hoewel in een iets andere context. De overgang naar de placenta kan nog misgaan, vandaar dat men ook zegt dat de eerste 12-13 weken spannend zijn, maar dat daarna het grootste gevaar wel geweken is. Maar de kans dat het niet goed gaat is heel klein. Ik las laatst dat de kans op een miskraam na een goede echo rond 8-9 weken en een kindje van minimaal 10mm. nog slechts 0,5% is. Dus maak je geen zorgen, het gaat vast goed. (Ik begrijp je angst hoor, ik kan ook niet wachten op de volgende echo, even bevestiging dat alles ech goed gaat) Fijne kerst!!
Hier was met 10w5d het dooierzakje ook nog zichtbaar.. beetje geplet ergens want er was ook al veel placentaweefsel zichtbaar. De vk zei mij dat ie soort van 'verdwijnt' in het placentaweefsel. Heb t verder niet nagekeken of uitgezocht omdat ik vertrouwde op haar informatie.
Bij mij vandaag ook nog gewoon te zien. Vk zei tot een week of elf is dat zichtbaar.. No worrys De hele zwangerschap is en blijft spannend e. Een wonder. Probeer te geniete. Meid
Tussen de 12 en 13 weken. Om die reden moeten mensen die met ivf zwanger zijn geraakt heel vaak tot die datum een bepaald medicijn nemen.
De placenta neemt het idd geleidelijk over en zou gemiddeld tussen de 10-12w goed moeten draaien. In die zin dat mensen met utrogestan (bij IVF gebruikelijk) daar dan mee stoppen.
Van wie hoorde je dat? van de echoscopiste of verloskundige? Als dit een probleem zou zijn hoor je dat wel tijdens de echo of wordt je gebeld door de verloskundige. Anders geen zorgen maken. Ik zag trouwens dat je eind februari weer echo hebt. Dan lijkt het me dat er geen reden is voor zorg anders zouden ze wel eerder plannen!