Wanneer met zwangerschapsverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door aicirtap, 21 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Even ter situatieschets. Ik werk als doktersassistente op een polikliniek in het ziekenhuis. Ik werk op 3 verschillende locaties. Reistijd met OV enkele reis is 1 uur. Ik werk 24 uur per week.

Ik wil liefst met 36 weken met verlof. Ik kan fysiek niet inschatten hoe het over 24 weken zal zijn.
    Ik ben bekend met fibromyalgie, pds en astma.
    Ik wil zo lang mogelijk thuis zijn met de kleine. Ik wil de kleine niet eerder dan 12 weken naar de opvang brengen.
    Ouderschapsverlof is niet een optie denk ik. Ik ben alleenstaand en afhankelijk van 1 inkomen en de toeslagen. Ga het nog wel navragen bij HR. Want zou het in de periode daarna misschien ook wel fijn vinden om 2 dagen te werken, helemaal als ik borstvoeding geef.

Ik ben zondag 3 juni 2018 uitgerekend. En ik zou dan per 6 mei met verlof gaan. Maar dat valt op een zondag dus het zal 4 of 7 mei worden denk ik???

Ik dacht eerst om die eerste week van mei gewoon vrij te nemen. Maar een collega zette mij van de week aan het denken. Zij is met 32 weken een dag minder gaan werken.
    En dat sprak mij ook wel aan. Ik zou dan 2 ipv 3 dagen werken. Ik heb genoeg vakantie uren staan.

Wat zouden jullie doen? Wat is jullie ervaring?

2. Ballon

Ballon Niet meer actief

Dat van je collega zou ik niet doen. Als je minder moet werken ivm zwangersklachten, dan krijgt je werkgever dit volledig vergoed.

Ik heb door gewerkt tot 36 weken, was wel pittig, dat wel. Je hoeft geen vakantie te nemen, dus dat zou ik gebruiken.
    Werken tot 34 weken, 2 weken vrij na verlof en dan een aantal weken 2 dagen per week (resterende vakantiedagen op maken) wel even wat e tra houden ivm onverwachte zaken ;)

Hopsatee vindt dit leuk.
  3. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Vanaf 30-32 weken is t vaak pittiger, qua energie, lichaamsbelasting maar ook qua focus. Ik had/heb makkelijke zwangerschappen maar de laatste loodjes voel je wel.

Ik zou insteken op 36 weken, moet je eerder stoppen/uren minderen dan moet je toch verplicht met 34 weken. Kan wel kiezen voor 34 weken maar voor t zelfde geld red je t prima en had je liever doorgewerkt tot 36 weken.

Je hebt in de week voor je verlof ook nog was feestdagen, scheelt misschien nog werkdagen? Je mag ook met 34,5/35/35,5 weken gaan hè!

Ik kies nu zelf voor met 35 weken week kerstvakantie en dan aansluitend verlof. Moet nog uren opmaken en wil ook graag 12 weken na bevalling dus mooi compromis. Bovendien vallen feestdagen op mijn werkdagen dus zou eerder met verlof gaan me veel meer uren verlof kosten dan ik nu vakantie hoef te nemen!

4. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Ik ben bij alle drie gestopt met 36w. Had tot die tijd een kantoorbaan van 24 uur per week. Mede omdat er op mijn werk alle ruimte was om de tijd zelf in te delen vond ik dat prima vol te houden. Alleen de laatste weken wat meer staan en vaker koffie halen, maar dan vonden mijn collega’s geen probleem ;).

Je kunt het altijd proberen tot 36w toch? Vaak wordt een laatste week toch meer gebruikt om taken over te dragen en afscheid te nemen is mijn ervaring, dus die is al wat relaxter dan de andere weken.

En helemaal te plannen is het niet. Ik wilde met 36w verlof om langer de tijd te hebben met de baby en nu loop ik al bijna 2w overtijd! Daar gaat het plannetje ;).

5. Roos32

Roos32 Bekend lid

2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik zou gewoon afwachten hoe het gaat. Als je merkt dat het fysiek zwaarder wordt kun je altijd een vakantiedag per week inzetten om minder te werken. Of je kiest er inderdaad voor om met 34 weken met verlof te gaan.

Ik heb bij mijn eerste doorgewerkt tot 36 weken, maar met de tweede zwangerschap viel me dat te zwaar, dus ik ben gestopt met 34 weken. Je weet dat echter pas als je wat verder in je zwangerschap komt.

Persoonlijk zou ik er dan eerder voor kiezen om je vakantiedagen aan je verlof vast te plakken. Ik ga nu werken als de kleine ruim 14 weken is.

6. suikerklontje

suikerklontje Fanatiek lid

23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Als je genoeg vakantie dagen hebt, neem je die toch op na je verlof? Dan kan je langer bij je kindje zijn.
    Ik zelf had ook genoeg dagen en ben daarom met 34 weken net verlof gegaan. Ik ging in de zomer met verlof en wilde ook daar nog even lekker van genieten. Ik ben alleen 4 weken eerder bevallen dus ben achteraf ook heel blij dat ik met 34 weken ben gegaan.

7. DN2017

DN2017 Fanatiek lid

1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Maar dat is toch niet erg omdat je toch sowieso een bepaald aantal weken verlof hebt nadat je baby geboren is? Dus als je overtijd bent dan wordt je verlof eigenlijk langer. Of heb ik dat mis?

8. manaolana

manaolana Niet meer actief

Je hebt recht op ten minste 12 weken na de bevalling. 16 wkn totaal. Als je dus pas met 36 wkn gaat en loopt 2 wkn overtijd heb je alsnog 12 over dus niks extra helaas. Zou je al met 34 wkn gaan en overtijd dan krijg je inderdaad die dagen die je overtijd bent extra zodat het toch 12 wkn is.

9. manaolana

OT ik heb gewerkt tot 35 wkn. Kantoorbaan 36 u pw. Was erg blij toen ik verlof had. Vond het pittig op het eind.

10. DN2017

DN2017 Fanatiek lid

1 jun 2017
    1.352
    1.926
    113
    Vrouw
    Maar 36 weken met verlof, met 42 weken bevallen (is 6 weken zwanger tijdens verlof) en daarna nog 12 weken is 18 weken verlof? Als je met 36 weken verlof neemt en met 37 weken bevalt dan heb je wel langer met je kindje maar wel maar 16 weken verlof. Of doe ik iets fout?

Als je overtijd bent wordt in ieder geval je verlof niet korter, je tijd met je kindje wel, tov heel vroeg in je verlof bevallen. Overtijd zijn neemt dus geen tijd van je verlof af die je met je kind kunt spenderen als in; dat je nog maar 10 weken verlof hebt omdat je 2 weken overtijd was.

Heb ik dat juist?

11. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Dit klopt niet helemaal als ik je goed begrijp tenminste. Als je met 34 weken gaat en je bent overtijd, krijg je na je bevalling nog de 10 weken waar je recht op hebt dan (je hebt er al minstens 6 gehad). Je krijgt dus in totaal nooit minder dan 16 weken. Maar als je met 34 weken al gaat en op of na je uitgerekende datum bevalt, krijg je ook nooit meer dan 10 weken na de bevalling (afgezien van vakantie/PLB uren of onbetaald/ouderschapsverlof dan).

12. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Klopt niet helemaal ;).

Bij onze eerste ging ik met 36w met verlof. Zij werd een week eerder geboren. In totaal had ik 16w verlof, waarvan dus 3 voor de bevalling en 13 na de bevalling.

Bij de tweede ging ik met 36w met verlof. Hij werd een week later geboren. Toen had ik dus 5w voor de bevalling en 11 weken er na.

Als je met 34 weken met verlof gaat, maar je kindje komt een week te laat, telt dit op bij de 16 weken. Dit omdat je altijd minimaal 10 weken verlof hebt na je bevalling. Je kunt dan dus op 18 weken verlof uitkomen in theorie (als je tot 42w doorloopt).

Edit: misschien bedoelen we wel allemaal hetzelfde, maar is lastig om duidelijk te beschrijven hoe het zit. ;)

13. manaolana

Ja sorry dames ik heb het niet heel goed uitgelegd geloof ik haha. #slaapgebrek, baby die nog niet goed slaapt.

En ik zei minstens 12 dat is fout. Het moet minstens 10 zijn.

Beter verwijs ik gewoon naar de site van de Rijksoverheid :p https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/hoe-lang-duurt-zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof?utm_campaign=sea-t-werk-a-bevallingsverlof&utm_term=+zwangerschapsverlof&gclid=EAIaIQobChMIooa26qrS1wIVjJEbCh3zTgDhEAAYASAAEgKMevD_BwE

14. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Wat hier beschreven wordt klopt niet helemaal.. niet alle werknemers zijn hiervan op de hoogte!!
    Je verlof wordt in 2 stukken gehakt; zwangerverlof en bevalverlof, in totaal 16 weken.
    Wanneer je afspreekt dat je 6 weken zwangerverlof hebt en 10 weken bevalverlof. Beval je eerder dan de datum, krijg je je verlof zoals afgesproken. Beval je later, dan krijg je de weken bevalverlof vanaf de dag van geboorte en heb je dus langer verlof.
    Spreek je af dat je 4 weken zwangerverlof hebt en 12 weken beval verlof. Gaan die 12 weken dus in op dag van bevallen ( ook al loop je 2 weken overtijd)
    Minder dan 16 weken mag niet! Langer kan als je over tijd gaat..

Wanneer de kleine heel veel te vroeg geboren wordt, gelden weer anderen regels, deze weet ik niet..

@topic; heb je niet genoeg vakantiedagen om 2 weken er achteraan te plakken??
    Ik ben 2 keer met 34 weken gestopt, maar had achteraf bij beiden nog 2 weken door kunnen werken. En ik werk in de zorg.. lichamelijk soms heel zwaar.. je kunt je dus niet aan anderen meten!
    Spreek af waar jij je goed bij voelt!!

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.142
    35.785
    113
    Hier hetzelfde (behalve het eerder bevallen haha, dus heb heel lang verlof gehad voor de baby er was).

Maar ik ben dus gewoon met 34 weken met verlof gegaan en heb nog 4 week vakantie achter mijn verlof aangeplakt.

suikerklontje vindt dit leuk.
  16. Suze29

Suze29 Fanatiek lid

20 okt 2014
    2.709
    740
    113
  17. Luuna

Luuna Bekend lid

23 mrt 2017
    763
    514
    93
    Vrouw
    Zuid-Limburg
    Vraag eens na hoe het zit met ouderschapsverlof. Mijn werkgever is volgens mij heel lief, maar ik heb 13 dagen betaald ouderschapsverlof. Dit zou je in theorie (of een gedeelte ervan) direct achter je bevallingsverlof kunnen plakken. Dan heb je geen verlofdagen nodig.
    Ik zou in ieder geval niet je verlofdagen gebruiken voordat je met verlof gaat. Dan beter erna. Kan niet precies uitleggen waarom, maar dat zegt mijn gevoel.

18. FoxyDiamond

FoxyDiamond Bekend lid

23 jan 2017
    637
    231
    43
    Ik heb ook fibromyalgie en werk 40 uur per week. (op kantoor) Ik ben momenteel 25 weken zwanger, en ga ook 4 weken van tevoren met verlof, omdat ik zo lang mogelijk na de geboorte bij de kleine wil zijn.

Ik heb het wel zo geregeld met werk dat ik 2 dagen per week thuis kan werken. Dat is beter uit te houden nu in combinatie met de fibromyalgie want ik merk dat het nu wel zwaarder begint te worden.

Als je nog vakantie dagen hebt zou ik de laatste 2 maanden gewoon elke week 1 of 2 vakantiedagen opnemen, want met jouw beroep is thuiswerken natuurlijk onmogelijk

19. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties!

Ik heb nog even gekeken bij de rijksoverheid.
    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/hoe-lang-duurt-zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof
    Als je met 34 weken gaat en je kindje komt pas met 42 weken. Dan heb je na de bevalling maar 10 weken.
    Als je met 36 weken gaat en je kindje komt pas met 42 weken. Dan heb je na de bevalling 12 weken.
    En dat klopt met deze calculator als ik de beval datum 2 weken overtijd doe.

Ik heb bij de planner geïnformeerd. Ik heb nu nog 4 vrije dagen staan.
    Per 1 maart krijg ik nieuwe uren. Dan wordt hopelijk mijn contract verlengd.
    Wij hebben plb uren, vakantie uren en over uren (door werkoverleg 1x per 2 maanden, training, overwerk).
    Plb uren zijn onbeperkt geldig, maar die wil ik reserve houden voor onvoorziene omstandigheden straks.
    Nu wil ik eind februari/begin mei nog een weekje vrij nemen.
    En volgens de planner kan ik beter gewoon vrij vragen en als ik toch kom werken is het geen punt. Liever zo dan andersom. Vrij vragen op ons werk is een ramp.

Dus ik neig er toch naar om vanaf begin april elke week een dag vrij te nemen.
    En dat ik verder vast leg met mijn leidingevende als het toch te pittig wordt dat ik eerder met verlof kan. En als ik toch met 34 weken ga die 2 dagen terugkrijg. Ook kan ik bijvoorbeeld vragen alleen administratie te doen en geen spreekuur. Administratie is voornamelijk zittend.
    Het lijkt mij ook zo lang thuis zitten voor de bevalling als je met 34 weken gaat. Ik kan mij meestal prima vermaken hoor thuis, maar ik vind ook fijn om wat om te handen hebben en wat structuur te hebben. En dan is 2 dagen werken misschien wel fijn. Dan heb ik nog 5 dagen in de week om het rustig aan te doen.

20. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ff een aanvulling, plb uren zijn niet onbeperkt geldig! Deze moeten binnen 5 jaar opgemaakt zijn, anders worden ze uitbetaald.

Ik weet niet hoeveel je er hebt.. Ik heb ook altijd gedacht, ik bewaar ze, tot ik bij een andere werkgever ging werken en er 100 uur uitbetaald ging worden, omdat ik ze niet op kon nemen, voor mijn vertrek, dat vond ik erg zuur!
    Ik zou een deel, Max 1 of 2 weken bewaren en de rest lekker opmaken! Op het moment dat je vrij MOET zijn omdat er thuis iets aan de hand is, zijn daar andere regelingen voor..

Deel Deze Pagina