Hey dames, Ik zit met een dilemma. Mijn vriend en ik hebben een paar jaar geleden besloten om niet/nooit te trouwen. Mijn vriend ziet daar het nut niet van in, hij zegt dat mensen alleen maar trouwen om weer te kunnen scheiden. Ik heb dat uit ervaring meegemaakt. Mijn ouders zijn na 20 jaar huwelijk gescheiden, mijn moeder is daarvoor ook al eens getrouwd geweest. Mijn pake en beppe zijn in het zelfde jaar als mijn ouders na 45 jaar huwelijk gescheiden...... dus ik zie het nut er eigenlijk ook niet echt van in. Daarnaast komt dat ik in 2011 5 trouwerijen heb meegemaakt, twee van goede vrienden en 3 van de broers van mijn vriend. Alsof het ineens een soort hype was ofzo! Maar mijn vriend en ik hebben altijd wel gezegd als we een huis gaan kopen of kinder krijgen moet er iets geregeld worden. En dat is dus de keuze trouwen of geregistreerd partnerschap. Trouwen willen we dus beiden eigenlijk niet en geregistreerd partnerschap is eigenlijk hetzelfde alleen het heet anders. Als we dan geregistreerd partnerschap zouden doen dan zouden we de ouders als getuigen nemen en na de tijd uit eten gaan ofo! met alleen de gezinnen zou ook kunnen maar dan zitten we alleen al met broers/zussen en aanhang al op zo'n 25 man en dat gaat me net weer wat te ver. Ik kom er gewoon niet uit, en aan mijn vriend heb ik ook niet zoveel want hij weet het zelf ook niet echt. en als we al besluiten wat we gaan doen moet ik het regelen. Ow en kun je gewoon bij het gemeentehuis binnenlopen voor informatie? of moet je echt een afspraak maken? ben benieuwd wat jullie hebben gedaan, of gaan doen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Groetjes
Wij zijn getrouwd, ook omdat we dat beide graag wilden. In principe hoef je natuurlijk niet te trouwen/ger.partnerschap, maar het maakt het volgens mij wel iets makkelijker. Qua erkennen van je kindje en ook kopen van een huis enzo. Maar dan kan je inderdaad net zo goed heel klein trouwen ipv ger. partnerschap. Ik zou bij het gemeente huis eens navragen wat precies de verschillen zijn, juridisch gezien enzo. Als je het echt klein wilt houden zou ik uit eten gaan met alleen jullie ouders. Dat is dan toch genoeg. Succes met de beslissing
Wij hebben een samenlevingcontract, dat is alleen bij de advocaat. Nu heeft mijn vriend de kleine erkend en als het straks geboren is vraagt hij ouderlijk gezag aan. En als ons iets overkomt hebben we het erven laten vastleggen in een testament. Zo zijn we elkaars erfgenaam geworden. Dit is wellicht ook nig een optie?
Bij geregistreerd partnerschap is alles eigenlijk hetzelfde geregeld als met een huwelijk. Uitgezonderd dat het qua kind als volgt geregeld is. Het kindje moet door je vriend erkend worden (bij de gemeente en is gratis) in de zwangerschap (erkennen van ongeboren vrucht). Na de geboorte is het ouderlijk gezag automatisch geregeld. Ook met een huis kopen is alles geregeld. Een geregistreerd partnerschap is in principe een contract dat "gewoon" beeindigd wordt, dus een scheiding hoeft nioet lang te duren. Maar de praktijk wijst anders uit. Je hebt evengoed de rompslomp van de verdeling van alles. Bij een huwelijk is alles automatisch geregeld en hoef je dus niets te doen als je een kindje krijgt. Wil je niet trouwen of een geregistreerd partnerschap, dan kun je een samenlevingscontract bij de notaris op laten stellen. Kosten verschillen, maar zal rond de 500,00 liggen. Hierin kan je bijv. ook opnemen wat er gebeurd met het huis bijv. na overlijden van een van de partners. In ieder geval is een samenlevingscontract dan voldoende. Als je 6 maanden een samenlevingscontract hebt, dan kun je je partner ook aanmelden bij de instantie waar je evt. je pensioen geregeld hebt. Mocht dan de partner komen te overlijden dan krijg je partnerpensioen. Qua kinderen moet je 2 (kleine) dingen regelen. Je vriend moet het kind erkennen (net zoals bij een geregistreerd partnerschap). Alleen moet dan na de geboorte formulieren aangevraagd worden bij de rechtbank (sommige gemeenten hebben deze formulieren al liggen en krijg je mee als er aangifte van geboorte gedaan wordt). Deze formulieren moet de moeder invullen en ondertekenen, zodat de vader ook ouderlijk gezag heeft. Hierbij moet dan van de vader en de moeder een uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie (dit kost ongeveer 12 euro per uittreksel) toegevoegd worden en de papieren die je hebt gekregen bij van de erkenning. Dit stuur je dna op naar de rechtbank en na verwerking ontvang je een bevestiging van ouderlijk gezag voor je vriend. Het is belangrijk om dit te regelen. Bij een erkenning heeft de vader namelijk alleen de zorgplicht en het kind erfrecht. Maar de vader zou als puntje bij paaltje komt geen zeggenschap hebben over het kind. Testament hoeft (geloof ik) alleen als je speciale wensen hebt of dat er kinderen in het spel zijn die niet van een van de partners zijn. Bijv. jij zou al een kindje hebben van iemand anders en nu samen met je vriend een huis kopen e.d. Dan moet je in het testament zetten dat de kinderen hun erfdeel na jouw overlijden niet meteen kunnen opeisen. Dus kan je vastleggen. Je kan een testament ook zo opstellen dat je eigenlijk alles zo regelt, zodat dit precies hetzelfde is als in een huwelijk. Maar om dat zeker te weten zou ik even navraag doen bij de notaris. Kan best zijn dat als jullie allebei nog geen kinderen hebben je dus alles via het samenlevingscontract kan regelen. Zo ben je niet getrouwd, maar wel alles hetzelfde geregeld. Laatste optie is dan het duurste. Oh ja, bij de erkenning bepaal je ook de achternaam van de baby. Die kan dna van de moeder of van de vader zijn. Elk volgend kind krijgt automatisch ook deze achternaam, tenzij het een andere vader betreft of het kind niet erkend wordt. In grote lijnen zit het zoiets in elkaar. Voor 100% zeker zou ik nog even een gesprekje aangaan bij de notaris i.v.m. testament gedeelte.
het hoeft idd niet, maar wij willen wel graag een beetje zekerheid en verbondenheid vanwege de kleine. Maar trouwen is misschien wel zo makkelijk. je kunt het nou eenmaal niet altijd zo krijgen zoals je wilt! @Junebug; Super, wat uitgebreid. Nu zie ik even duidelijk de verschillen en overeenkomsten naast elkaar. dit heb ik op internet niet zo duidelijk kunnen vinden. Heb ik meteen iets om mijn vriend onder de neus te schuiven, kan hij het meteen zelf uitzoeken haha @all; bedankt voor jullie snelle reacties.
Wij zaten eigenlijk een beetje in dezelfde situatie, alleen wil ik niet trouwen en hij wil geen geregistreerd partnerschap. Dus hebben wij een samenlevingscontract bij de notaris laten opstellen. Mijn vriend heeft onze beeb erkend bij het gemeentehuis en gaat het ouderlijk gezag aanvragen na de geboorte. Ook hebben wij toen beide een testament laten opstellen. Dit alles bij elkaar heeft ons toen geloof ik zo'n 500,- gekost.
Hoi wij wilden niet trouwen boor een huis dus hebben wij gekozen voor geregistreerd partnerschap. Dit heeft voor mij een belangrijk voordeel. Ik dadelijk de Zelfde achternaam als de baby. Dit was voor mij erg belangrijk.
Wij zijn niet getrouwd en dat gaan we ook niet doen Vanavond gaan wij erkennen dat mini van mijn vriend is. Op het moment dat het geboren wordt, vragen we voor hem het gezamelijk gezag aan bij de rechtbank. Het is weinig werk, veel mensen denken dat het enorm veel werk is, maar het is 1x langs bij de gemeente en het gezag regelen is middels 1 formulier bij de rechtbank. Wel gaan wij nog een testament op laten stellen voor als wij beide komen te overlijden... That's it! Lijkt mij minder geregel en geld als trouwen/ ger.partnerschap!
Wij hebben al 6 jaar een samenlevingscontract. Echter, je moet hier wel degelijk een testament bij nemen als je rechten wilt hebben als je partner overlijdt. Met alleen een samenlevingscontract ben je niet elkaars officiële partner bij een pensioenfonds of bij levensverzekering enz. Dat moet je echt in een testament laten opnemen. Wij moeten ons samenlevingscontract wel laten aanpassen als er kinderen zijn, dat kost ook weer geld. Wij waren 1000 euro kwijt destijds. 500 voor het contract en 250 pp voor het testament. Trouwen kan wellicht nog wel goedkoper!! Een geregistreerd partnerschap is bijna hetzelfde als trouwen. Dan moet je ook zeggen : "ja ik wil" en je hebt ook getuigen nodig. Dan kun je beter net zo goed trouwen, met of zonder feest. Wij gaan overigens volgend jaar wel trouwen, gewoon omdat dan alles echt in 1 keer goed geregeld is.
Je kunt altijd een notaris bellen voor een vrijblijvend gesprek!! Hij kan jullie haarfijn de verschillen uitleggen en de beste optie aangeven.
Je kan ook gratis trouwen en getuigen van de gemeente huren (ong 25,00 euro x2) hoeft niemand het te weten. En de goedkoopste oplossong
Vond het geregistreerd partnerschap heel makkelijk. Even langs geweest om in 'ondertrouw' te gaan en mijn man het ongeboren vruchtje te laten erkennen. Twee weken later formulieren getekend en that's it. Bij de geboorte niets meer hoeven regelen.
Wij zijn geregistreerd partners, m'n man heeft ons nog niet geboren kleintje erkend bij de gemeente (ouderlijk gezag is dan geregeld). We wilden graag wat geregeld hebben maar trouwen hoefde voor ons beiden op dat moment niet. Ik heb mijn eigen naam gehouden en wie weet wat de toekomst nog brengt qua trouwplannen maar voorlopig is het voor ons beiden prima zo.
Uhh... mensen gaan trouwen om weer te kunnen scheiden? Tsja, dat ligt echt aan de mensen zelf! Vind het een beetje rare gedachtengang. Trouwen doe je omdat je van elkaar houdt en de rest van je leven met elkaar door wil brengen. Dat gezegd: een kind krijgen samen is het meest bindende wat je kan doen. Als je trouwt en later weer uit elkaar gaat dan ben je hooguit een ex. Maar je blijft altijd samen de ouders van, en je zal hoe dan ook altijd een manier moeten vinden om met elkaar om te gaan, voor het kind. Ook als je elkaar niet meer kan luchten of zien, bij wijze van. Dus als je denkt het niet samen te gaan redden moet je ook niet aan kinderen beginnen. Zelf zijn we getrouwd omdat we in de eerste plaats van elkaar houden en onze liefde wilden bezegelen. Daarnaast omdat mijn man een eigen huis heeft (ik mocht erbij in ). Aan een samenlevingscontract heb je geen drol als iemand komt te overlijden en we wilden liever een leuk feestje dan naar de notaris voor een testament. En we willen kinderen. Door te trouwen hoeven we daar ook niks meer voor te regelen. Als je wel wilt trouwen (voor het gemak dat je ervan hebt) dan ben je een niemand verplicht om een etentje te geven. Sterker nog: je kan zelfs ambtenaren in het gemeentehuis vragen om te getuigen. Uiterlijk 2 weken voor je huwelijk moet je in ondertrouw. Hiervoor bel je naar de gemeente, zij maken dan een afspraak met je. Ze kunnen je dan gelijk vertellen welke papieren je mee moet nemen naar de ondertrouw (meestal een uitreksel en je paspoort/ID). De ondertrouw stelt trouwens niks voor. Je ondertekent wat formulieren, that's it. Tijdens de huwelijksvoltrekking zelf geef je het jawoord en vervolgens zet je 2x je handtekening onder de trouwakte. Meer is het niet. Wil je toch je ouders erbij hebben dan kan je hen vragen als getuigen (minimaal 2 mensen, max vier). Ga je daarna een stukje taart eten en dan iedereen weer naar huis. Of je vindt het een mooie reden voor een feestje. Maar dat is, zoals ik al eerder zei, helemaal aan jezelf. Je moet niks, je mag alles.
Wij hebben ook een geregistreerd partnerschap. We zijnop een maandagmorgen naar het gemeentehuis gegaan en hadden getuigen van de gemeente. Dit koste nog geen 100 euro (was voor de getuigen van de gemeente)en 5 minuten later stonden we weer buiten. Hup, alles geregeld. We hebben het ook niet gevierd. Romantisch? Nee, maar dat was ook niet de insteek, we wilden alles goed geregeld hebben. Als je zelf getuigen meeneemt, is het nog goedkoper, maar wij wilden er absoluut geen poppenkast van maken en de familie niet het idee geven dat het een feestje zou worden. Dat trouwen komt later nog wel, samen met het feest.
Wij zijn op maandag ochtend gratis getrouwd. Dan is alles gelijk geregeld! Met een samenlevingscontract ben je er nog niet. Je zult dan nog een testament moeten opstellen à 800 euro. Daarom gingen wij ook trouwen. Was goedkoper
Hoi allemaal, Super bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat iedereen het bijna weer anders heeft geregld. Ik heb zeker veel meer inzicht in alles gekregen. Ik heb het er uitgebreid met mijn vriend over gehad en ik zie het trouwen nu ook niet zozeer meer als iets negatiefs maar juist als een doel van zekerheid voor onze gezinssituatie die alles in een keert dekt zogezegd. Zoals het nu lijkt gaan ze dan ook trouwen. Wanneer weten we nog niet, kan nog wel even wachten. Maar dan met de ouders als getuigen en dan lekker lunchen of uiteten. Lekker gezellig met zn 6en. Wij willen er ook niet te veel geld aan besteden! Dat willen we liever besteden aan spullen voor de kleine. Maar iedereen bedankt voor jullie reacties en hulp bij mijn dilemma. Nu kan ik 'snachts weer lekker slapen Groetjes
Wat betreft de namen. Wij hebben nu gewoon twee achternamen, ook erg leuk! Zo kan je die van jezelf behouden maar ook leuk die van je man/vrouw dragen. Overgins mag je ook gewoon beiden je eigen naam houden tegenwoordig...