Dag dames, De eerste keer dat onze kleine man koorts heeft dus ja.. Wat te doen? Dit is nu zijn 2e dag met een temperatuur van 39 graden, na een paracetamol 38. Is hangerig, slaapt veel, en eet absoluut niet! Drinken doet hij gelukkig nog wel, minder dan normaal maar nog steeds voldoende. Waar de koorts vandaan komt? Geen idee!! Klopt het dat je na 3 dagen koorts de huisarts moet bellen? Nog andere tips? Groetjes Nala010
Volgens mij idd na 3 dagen met echt hoge koorts, dus >39, kun je in ieder geval even bellen voor overleg. Verder is mij verteld dat wanneer de koorts 12 uren weg is en dan toch weer terug komt je ook moet bellen.
Langer dan 3 dagen hoge koorts. Suf en niet reageren. Weigeren te drinken icm spugen en/of diarree. Als je denkt dat uitdroging kan opspelen. Als je je heel veel zorgen maakt. Heel vaak weet je niet precies waar de koorts vandaan komt. Meestal een virusje.
Meestal is de koorts met 3 dagen verdwenen. De richtlijn van de huisarts is inderdaad dat ze je kindje ná 3 dagen met koorts (dus de 4de dag) in ieder geval willen zien als ze dan nog steeds koorts hebben. Als ze erg ziek zijn (uitdroging/benauwd/slap enz) natuurlijk eerder, maar dat begrijp je. Of een kind ziek oogt/gedraagt is daarbij belangrijker dan de koorts zelf. Als je kindje nog voldoende drinkt (eten komt wel weer), en niet suf, benauwd of uitgedroogd is kun je het aankijken. Als de koorts donderdagochtend dan nog niet over is bellen. Of eerder als je je ongerust maakt natuurlijk. Koorts heeft trouwens ook een functie, dus paracetamol is niet per se noodzakelijk tenzij je kindje veel pijn heeft of zich erg ziek voelt. Verder: - Niet te warm aankleden. - Extra te drinken aanbieden. - Lekker op schoot laten hangen, aandacht geven, knuffelen enz. Dat hangerige word ik soms zelf een beetje simpel van de hele dag door, maar naar buiten mag ook gewoon. Veel beterschap!
Dankje voor jullie reacties! Hoeveelheid vocht is toch 50cc per kilo lichaamsgewicht? Net heeft hij nog zon een 75cc melk gedronken was weer flink warm dus weer een paracetamol gegeven. Ik denk dat hij vandaag een kleine 500cc binnen heeft.. Ik kijk het morgen nog even aan, en ben uiteraard alert op alarmsymptomen!
Flink warm is niet erg he? De warmte zorgt er voor dat bacteriën en virussen niet goed kunnen groeien en beter afgevoerd worden. Dus het liefst geen paracetamol als het even kan, dan is het sneller over. De formule per kg is 150 ml/kg, max 180 ml/kg min 120 ml/kg. Maar die geldt alleen voor jongere kindjes. Voor oudere kindjes zoals jouw zoontje geldt minimaal 500 ml vocht op een dag. Dat hoeft niet per se allemaal water, melk of ander drinken te zijn. Yoghurt, fruit of groente is bijvoorbeeld ook vocht wat je mee mag tellen. En het hoofdbestanddeel van een potje Olvarit is bijvoorbeeld ook water. Dus je komt er al wel snel aan, en een keer 400 ml is ook niet erg als er niet gespuugd wordt en zonder diarree. Als hij nog plasluiers heeft krijgt hij het minimum binnen.
er zijn al veel tips gegeven lees ik. hier heb ik wel eens de huisarts gebeld en dan mochten we ook komen maar er werd niet veel aan gedaan en meestal was binnen 1 a 2 dagen daarna de koorts over. mocht je je er niet goed bij voelen; altijd even bellen, beter 1x te veel dan te weinig en ze zien echt veel bezorgde ouders denk ik dus schaam je niet! zeker bellen bij; hele hoge koorts, slap worden van je kindje, snelle ademhaling of erge kreungeluiden, niet meer drinken of geen plasluiers meer,sufheid en dan in het idee dat je geen contact meer kan maken. dit was het lijstje van de assistente wat ik voortaan in mn hoofd heb opgeslagen haha
Ruim 39 vindt ik wel een paracetamol waard voor de nacht Dankje voor je tips, maar meneer eet niks op het moment dus hij moet het echt van zijn drinken hebben. Heeft gister en vandaag 1x gespuugd en had vanavond diarree, dus dat even in de gaten houden..
Hadden hier het zelfde vanaf zondag. Toen tussen de 38,5 en de 39,2 koorts. Maandag piekte het zelfs naar de 39,9 met zetpil... Ze wilde niet drinken, fruit ging er wel in . Heb uiteindelijk toch even de ha gebeld, puur om advies te vragen. Mocht die middag langskomen dit omdat ze spuugde, diaree had en 140cc had gedronken op die dag. Daar bleek dat ze een keelontsteking heeft. Gelukkig is ze vandaag bijna koortsvrij en drinkt en eet ze weer redelijk goed Hoogste was 38,2 zonder zetpil . Dus: bellen als je het niet vertrouwd. Ga niet wachten omdat je kind drie dagen hoge koorts mag hebben. Succes en heel veel beterschap voor je kleine
De helft van wat ze normaal drinken, wordt aangehouden als (ongeveer) minimum. Maar ook letten op de plasluiers: sommige kinderen drinken minder en plassen wel voldoende, andere kinderen drinken meer en plassen zeer matig. Die plasluiers zijn dus wel een betere indicatie om op te letten, vind ik zelf. Na 3 dagen nog geen verbetering, is idd even contact met huisarts. Meestal zijn ze max 3 dagen goed ziek en knappen ze daarna wel op. Gebeurt dat niet, dan hebben ze even wat ondersteuning nodig bij het beter worden, of is er heel soms gewoon meer aan de hand. Ik vind dit gewoon klinken als even vrij redelijk ziek.
Met een beetje koorts direct naar de HAP rijden, terwijl TS in haar openingspost helemaal geen blijk geeft van erge zorgen om haar kindje? Ik snap dat je eigen ervaring heel naar is geweest, maar de meeste kindjes zijn gewoon normaal ziek. Dan hoeft er echt niet mee naar dokters gesleept te worden...
Hmm ik weet niet wat er hier gebeurd is maar een HAP is zeker niet nodig.. Zometeen is kijken hoe het met de kleine man is hij heeft vannacht aardig geslapen!
Even een update: Vanmorgen toch de huisarts gebeld voor advies omdat hij om 07.00u alweer 39 graden had. Moesten langs komen, geen keel of oorontsteking en geen blaasontsteking. Bij de huisarts was de temperatuur 38 graden door de paracetamol. Morgen moeten we ter controle even terug, ze hadden gezegd dat als hij vandaag nog 39 of hoger had ik even moest bellen zodat ik gelijk kon komen. Ik temperatuurde hem om 17.05 en ja hoor weer 39.. En een tijdstip dat de huisartsenpraktijk dicht is Hij heeft vandaag weinig gedronken, moet het er echt in proppen.. Over de gehele dag zo een 400cc waarvan vanaf 14.00u hooguit 150cc. Vanavond ook 2x diarree.. Is nog wel even vrolijk in bad geweest en daarna na een paar slokjes melk weer gaan slapen. Eten wil hij nog steeds amper, af en toe een hapje kwark of een mini stukje eierkoek. We gaan het morgen wel weer zien
Geen tip of hulp, staat er al genoeg, maar wat bijzonder dat je kindje nu pas voor het eerst koorts heeft!