Even een vraagje... Vanaf welke leeftijd kregen jullie het idee dat je kindje 'nee' begrijpt? Het lijkt me niet zinvol en frustrerend om daar al mee te beginnen terwijl het concept van 'nee' het kindje nog helemaal ontgaat. Maar ben dus benieuwd wanneer je daarmee kan beginnen.
vanaf dat de kleine aan dingen zit waar hij /zij niet aan mag komen. De kracht van herhalen en afleiden in het begin zet je dan vanzelf om in begrijpen wat nee echt is. Zie dat je een kleintje van april hebt dus ze is nu zo"n 8 a 9 maanden, nu is dus inderdaad de tijd aangebroken om nee te zeggen en kleine weg te pakken en dan ergens anders te zetten.. en denk eraan de volhouder wint , ook als je het 10000 x per dag zegt. gevaarlijke dingen zet ik zelf liever weg, maar ik zet niet alles weg waar ze niet aan mogen komen en als je er een punthoofd van krijgt, zet haar even in de box, kinderwagen enz... even vast
Eens met bovenstaande. Vroeg beginnen met uitleggen en afleiden. Nee aan zich betekent helemaal niks, het gaat om uitleg en herhaling. En de eerste maanden blijf je eindeloos herhalen, het is niet zo dat het kindje ineens wakker wordt en het snapt.
Mijn dametje is nu 8,5 maand en die hoort al een maandje nee of eeeeuh!!! Ze begrijpt het dondersgoed. als ze ergens aan zit wat niet mag dan is het nee of eeeuh en dan zet ik haar ergens anders neer of ik ruil het om met iets wat ze wel mag hebben nu is het met nee vaak nog even voorzichtig met het handje er naar toe en ondertussen kijken hoe mama gaat reageren of we zetten het op een janken en gaan zelf de andere kant op maar ze blijven het soms wel volhouden hoor. hier heb ze na een paar x nee zelf kennis gemaakt met de verwarming die warm was
Bedankt voor de tips! Nou ja, bij het verschonen rolt ze de laatste tijd steevast om. Als ik haar op het kussen (op haar rug) leg begint zal al te brullen haha. En het is wel erg lastig om haar op haar buik te verschonen merk ik. Dus vanmiddag zei ik voor het eerst 'nee' tegen haar toen ze zich zo afzette, maar had het idee dat dat niet hielp... Maar ja, het is ook iets wat ze moet leren natuurlijk. Lastig, lastig... Het opvoeden kan gaan beginnen Ik ga eens proberen met elke keer op dezelfde manier uitleggen dat ze zich moet omdraaien! En dan ook even meehelpen haha, want denk niet dat ze zich gelijk keurig omdraait omdat ik het zeg
doet ze hier ook. ik zeg dan nee en draai d'r om. soms wel`10x achter elkaar ik geef d'r iets in d'r handen zodat ze afgeleid is.
Het duurt echt maanden totdat zij werkelijk begrijpt waarom ze op haar rug moet liggen bij verschonen en dan zelf gaat terugdraaien. Nu deze fase aanbreekt is het verstandig om je in te lezen hoe het begrip en kennis van een baby zich ontwikkelt. Bij mij ging een hele wereld open, ik kon veel makkelijker omgaan met alle fases en kon mijn verwachtingen bijstellen.
oh het 'nee' bij omdraaien bij verschonen werd hier nooit begrepen geloof ik het enige wat dan helpt is iets in de handen geven wat ze normaal niet krijgt. Echte sleutels of m'n telefoon ofzo.... Maar verder sluit ik me ook aan bij mimi. Overigens als ze eenmaal goed kunnen staan, is staand (plasluiers) verschonen gemakkelijker dan op de buikliggend - vergt ook wat oefening, maar gaat best.
Daar kun je nu mee beginnen. Ik merk dat het belangrijk is om ook uit te leggen waarom het 'nee' is. Bijvoorbeeld bij het omdraaien op het aankleedkussen... Benoem waarom je niet wilt dat ze zich omdraait (nee, niet omdraaien, dat is gevaarlijk of nee, niet omdraaien, anders val je). En ja in het begin heb je het idee dat je tegen de commode praat , maar als je dit blijft herhalen zal het echt effect hebben. Zo ook met spullen waar ze niet aan mag zitten. Ik zei/zeg altijd, nee dat is geen speelgoed. Dan haalde ik haar weg en zette haar bij haar speelgoed. Werkte 9 van de 10 keer prima Nu probeert ze het nog wel eens en hoef ik meestal alleen maar te zeggen... Liza waar is jouw speelgoed? En dan gaat ze met haar speelgoed spelen. Als je telkens alleen nee zegt, zal ze niet leren waarom iets niet mag. Ik heb trouwens altijd alles laten staan wat er stond. Er is nog nooit wat gesneuveld
Haha, klinkt bekend. Hier snapt mevrouw heel goed dat ze niet aan het snoer van de lamp of de voerbak van de kat mag zitten. Netjes wegkruipen als mama je omdraait, maar met een noodgang weer terug als mama ook omdraaid . En lief lachen als je 'nee' zegt. Probeer dan maar eens streng te blijven.....