Jeej! Vandaag heeft m'n zoontje z'n eerste stapjes gezet! Het waren er welgeteld 4! Wankel en met een enorm trotse lach! Hij kan ook even stil staan met zn handjes los, 5 sec. hooguit, en dan gaat hij weer zitten (doet dit wel beheerst, laat zich niet vallen ofzo) Nu vraag ik me af.. hoe lang vanaf dit moment tot hij echt rond waggelt? Hij is namelijk over 1,5 week 1 jaar! Zou het stiekem zo tof vinden als hij dat een beetje kan lopen!
Ik ben ook benieuwd. Hier werden vandaag ook voorzichtig een paar stapjes gezet. Zoontje is alleen iets ouder, bijna 1,5.
De eerste stapjes langs de tafel waren rond 8 maanden, losse stapjes zo rond de 10 maanden. Daarna heeft ze een hele tijd weer gekropen en niks met lopen gedaan. Met 12 maanden probeerde ze het weer, dit keer met meer zelfvertrouwen en stabiliteit. Ze was nog net geen 13 maanden toen ze écht los liep, en dit ook goed kon zonder al te veel vallen.
Bij ons ging het vrij snel. De ene week met wat stimulans oversteken tussen ons. Week later zelf opeens stappen de kamer in, in plaats van meubel naar meubel en nog een week later alleen maar stappe stap! Zo leuk! ( wel lekker wankel wankel en handjes in de lucht heerlijk gezicht! ) Maar ook balans gaat steeds beter, wat bijzonder eigenlijk he... Pfff van kleine mini afhankelijke baby naar lopende dreumes!
Zoon liep met 9 maand zijn eerste losse stappen. Daarna kreeg hij griep en zakte zo door zijn benen heen dit heeft ruim 1,5 maand geduurd en uiteindelijk liep hij met 11 maand los door het huis en buiten. Zonder griep was het waarschijnlijk sneller gegaan.
Met bijna 13 maanden liep hij z'n eerste 4/5 stapjes los. Nog geen twee weken later liep hij de hele woonkamer rond!
Hier nog geen losse stapjes helaas.... kan niet wachten. Hoop zo dat hij voor de zomer los kan lopen, hij wordt zo zwaar!!! Lopen nu alleen nog langs de tafel en bank. Afgelopen week stond hij voor het eerst op de eerste trede van de trap. Hij lijkt zo onzeker over de mogelijkheden van zijn lijfje... toch prijzen we hem als hij aan onze handen loopt of los staat. Dan straalt ie helemaal.
Hier zelf staan: 8 maanden, eerste echt stapjes los 13 maanden en door de kamer wandelen 14,5 maanden. Ze is wel erg voorzichtig en buiten lopen wil ze alleen aan de hand. Tja, je kunt het niet afdwingen hoe leuk het ook is
Zelf optrekken aan dingen om een paar seconden los te kunnen staan met precies 8 maanden. Met 9,5 maand af en toe een pasje los en met 10 maanden echt los (dus niet van meubel tot meubel maar echt gewoon midden van de kamer). Lijkt alweer zo lang geleden.. met 12 maanden rende mijn zoontje rond i.p.v. lopen.. vond/vind het allemaal veel te snel gaan!!
Ik ben ook wel benieuwd! mevrouw is een beetje bangig nog. zodra ze door heeft dat ze staat en eigenlijk niks vast houd (soms wel 30 seconden) gaat ze heel voorzichtig weer zitten haha
Onze dochter stond rond 9,5 maand aan de tafel (trok zich op). Rond 10,5 maand ging ze zelf rondstappen rond de tafel. Rond 11 maanden ging ze van de tafel naar de bank (2 stapjes, maar wel even los). Daarna veel gelopen aan de hand, eerst met 2 handen, daarna aan 1 hand, achter zo'n loopauto lopen.. Dat gaat allemaal heel soepel, maar loslopen deed ze niet meer dan een paar stappen. Dat is nu ook de situatie, inmiddels zet ze zo'n 10 a 20 stapjes van A naar B, maar echt loslopen (bv van kamer naar keuken) doet ze nog niet... Heb het idee dat ze het echt wel kan, maar nog niet echt durft of er nog geen zin in heeft.... Komt vanzelf!
Oudste trok zich op en liep langs meubels met 7 mnd, paar losse stapjes met 9 mnd, maar daar schrok ze zo van; met 1 jaar liep ze los, meteen vrij vlot, daarna ook niet meer gekropen. Zaten dus 3 mnd tussen.
Hier duurde het vrij lang, zeker 1-2 maanden. Hij probeerde steeds maar viel na 3 stapjes, en ineens kon hij het en nu loopt hij gewoon goed.
Hihi, mijn oudste was al 2,5 (!) toen ze los ging lopen. Maar toen kon ze bij de eerste poging ook meteen mee uit winkelen.... (En dat bedoel ik letterlijk...op een dag snapte ze de truc en durfde ze ook en toen liep ze gezellig mee naar de Appie). Middelste zelfde verhaal, maar dan net voor haar 2e verjaardag. Liet op een dag mama's handen los en liep zelf het schoolplein over. Laten we zeggen dat mijn verwachtingen op het gebied van los lopen niet zo hoog zijn bij de derde...
Hier ging het snel tussen stapjes en loslopen. Ze heeft erg lang gekropen en rond de tafel gelopen, vanaf 10 mnd t/m 14,5 maand. Ze heeft nooit overgestoken van meubels, de eerste keer dat ze 5 stapjes los zette was zomaar middenin de kamer (midden in de kamer gaan staan deed ze al eerder). Een halve week of 1 week na haar eerste 5 stapjes later liep ze los! Ik haalde haar op van het kinderdagverblijf en ze liep zo naar me toe
Hier ging dat heel snel hooguit 2 weken tussen de eerste paar losse stapjes en lopen als een kieviet het was net na zijn eerste verjaardag.
Met 10 maanden ging zoonlief echt staan. Kon toen ook al snel de trap op. Al'snel daarna rondjes rond de'tafel, langs meubels heen. Maar echt los lope, dus zelf van de kamer naar de keuken met 15 maanden.
Bij ons duurde het een maand. Op 14 december deed hij zijn eerste losse stapjes en op 15 januari liep hij.