Hi dames, ik vraag me af wanneer de kleine in een gewone buggy mag? Ik dacht vanaf 6 maanden toch? of mag het ook eerder? en het zelfde geld ook voor de autostoel, wanneer wag die uit die maxi cosi?
Bedoel je echt een buggy of de wandelwagen (zitgedeelte van de kinderwagen)? Kinderen mogen in een autostoel als ze met hun hoofdje boven de rand van de maxicosi komen. Meestal rond 9 mnd., maar ligt natuurlijk ook aan de lengte van je kindje.
Met een buggy zou ik zeker niet te vroeg beginnen, pas als je kindje niet meer in de kinderwagenbak past. Ze moeten al erg rechtop zitten en dat belast de rugspieren erg. Mijn kinderen gingen allebei met 7 maanden uit de wagenbak in de buggy. In een inklapbuggy gingen ze pas veel later, dit is namelijk een stuk oncomfortabeler. Vanaf 9 kilo kunnen kinderen in een ander autostoeltje. Maar ook hier geldt: zo lang mogelijk in de maxi cosi, het is namelijk veel veiliger om je kindje tegen de rijrichting in te vervoeren, net als in de maxi cosi. Ze hoeven er pas uit als het hoofdje boven de rand uitkomt. Mijn kinderen hebben allebei ruim een jaar in de maxi cosi gezeten.
Maxicosi zou ik 'm echt zo lang mogelijk in houden, achterwaarts vervoeren is veel veiliger dan voorwaarts. Milan was iets groter dan gemiddeld en heeft toch echt tot 13 maanden in de maxicosi gezeten. Buggy is in principe vanaf dat ze kunnen zitten geloof ik, maar soms past een kindje gewoon niet meer in de kinderwagen en dan kun je natuurlijk weinig anders dan overstappen. Als ze dan nog niet goed kunnen zitten, moet je 'm wel zo plat mogelijk gebruiken. Isabelle is nu 5 maanden en past nog wel gewoon in de kinderwagen, maar dat gaat denk ik niet heel lang meer duren (en dan hebben wij nog een bugaboo, die een grote bak heeft). Edit: met buggy bedoel ik in dit geval de wandelwageninzet
Idd de wandelwageninzet zijn wij gaan gebruiken met 6 maanden, toen pastte ze niet meer in de reiswieg. De wandelwageninzet hadden we helemaal plat. Een gewone buggy hebben wij nog niet gebruikt. Ik heb haar het liefst zoveel mogelijk gewoon in de wandelwagen. Verder ga ik met de rest mee wbt maxi cosi. Wij zijn nu net over.
Voor zover ik weet: wandelwagen (dus die van je kinderwagen) bij 6 maand en als ze al iets stevig in de rug zijn. Ze moeten dus redelijk zelf kunnen zitten. Je hebt ook van die buggy's met een hele slappe zit, daar zit geen harde vulling in het zitvlak. Dat gaat vaak pas bij 10/12+ maanden goed. MC: bij 9 maand & 9 kilo mogen ze over. Maar het is veiliger om ze zolang mogelijk in de MC te laten zitten. Dus ik zou pas overgaan als je kleintje met zijn/haar hoofd boven het stoeltje uitkomt. Hier de praktijk: mijn jochie is net voor de 6 maand overgegaan naar de wandelwagen, hij was te groot voor de kinderwagen bak. Hij was toen 70cm, en de binnenmaat van de reiswieg ook 70cm. Hij sliep gelukkig met opgetrokken pootjes De MC met 9 maand. Hij was toen 11+kilo, en kon met zijn schouders niet meer tussen de zijkanten (zelfs niet met alleen dun shirt). Daardoor konden de gordels niet netjes vast. We hebben hem toen nog zeker 2 maand in de vervolgstoel in ligstand gedaan. Voordat we hem echt rechtop hebben gezet.