Wanneer 1e alcohol toestaan?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mamafiets, 13 jan 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.708
    35.068
    113
    Hoe lang is hij dan? Want boven de 75 voor een 16 jarige lijkt me een behoorlijke uitdaging. Zoon hier is nu 1.84 en ong 70 kilo. Zie daar nog niet zo snel 5 kilo bijkomen en hij eet als een bootwerker.

2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.959
    30.039
    113
    Vrouw
    1,86 nu geloof ik, maar niet heel recent gemeten. En begint aardig breed te worden in de schouders.

suus1983 vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.069
    8.796
    113
    18

Maar mochten ze wat drinken (ook voor hun achttiende), dan kunnen ze me altijd bellen en kom ik ze zonder discussie en zonder boos te worden e.d. ophalen. Zelfde als er iets is met een vriendin. Dat weten ze ook, dus ik hoop echt dat ze dat doen als het nodig is.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.708
    35.068
    113
    Zoon wordt wel breder nu, maar merk ook dat zodra hij weer voetbalt hij altijd weer wat afvalt. Best intensief hier.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.017
    3.798
    113
    Voor hun achttiende geef ik het ze niet aan ze uit mezelf of haal ik alcohol voor ze in huis.
    Maar goed, ze hebben vast wel eens wat op op een feestje, maar ik heb ze nog nooit bezopen gezien, dus volgens mij valt het wel mee.

Van de zomer bestelden we wat cocktails en daar dezelfde variant mocktails van op vakantie. Die barman bleek alleen niet alle alcoholische dranken door de non-alcoholische variant te hebben vervangen. Nou ja pech, die ene keer maar opgedronken en daarna er beter op gelet.
    Laatst waren we op vakantie en gingen we eten bij de Griek, daar kregen we allemaal ouzo bij vooraf. Nou ja, zoon mocht een nipje, dochter heeft hem opgedronken en kreeg en daar hebben we het maar bij gelaten. Tja, ander land, andere regels, dan maar een keertje een uitzondering. Verder bestellen we het niet uit onszelf dus onder de achttien jaar.

spruitje80 vindt dit leuk.
  6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.446
    18.430
    113
    Vrouw
    Dit hadden wij onlangs in een horeca zaak.
    De oudste vroeg een strawberry mojito mocktail.
    Toen hij er van proefde zei hij: oei mis gekozen, zo lekker is dit niet.
    Ik proefde ervan en begreep direct waarom :roflmao:.
    Dat was geen mocktail :D

spruitje80 en Jo79 vinden dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.959
    30.039
    113
    Vrouw
    Is ook intensief. En idd ook een fanatiek voetballer. Klaagt voortdurend dat ie niet genoeg kan eten.
    En tegelijkertijd de puberplanning van te laat opstaan, geen tijd voor lunch klaarmaken en dan frikandelbroodjes halen in de pauze :rolleyes:
    Kom je wel van aan, maar of dat opbouwend is voor de spiermassa...

suus1983 vindt dit leuk.
  8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.959
    30.039
    113
    Vrouw
    Wel slecht van die zaak om alcohol in een mocktail te stoppen.
    Of had je zoon de kaart niet goed gelezen?

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.017
    3.798
    113
    Als hij een mocktail bestelt, zou dat woord toch wel genoeg moeten zeggen. Zou je denken, maar ja, dat ging bij ons dus ook niet goed.

Ik heb ook wel eens ergens gezeten met de kinderen waar ik een advocaatje met slagroom bij mijn bestelling kreeg. Denk dat mijn zoon anderhalf was. Totaal niet bij stilgestaan, ik ben er niet zo dol op, dus had het even laten opzij geschoven, blijkbaar had hij dat advocaatje te pakken gehad en meteen leeggelurkt.

10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.446
    18.430
    113
    Vrouw
    Ik vermoed een vergissing van de barman.

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.959
    30.039
    113
    Vrouw
    Oepsie.

Maar ik heb als klein meisje ook weleens een hapje gepakt van oma's "vanillevla". En dat vond ik ook heel raar smaken.:roflmao:

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.085
    16.404
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hadden wij afgelopen zomer ook in Portugal.
    Toen kreeg de jongste van 12 jaar ook een cocktail met alcohol erin terwijl we het duidelijk hadden aangegeven.
    Maar goed, flinke taalbarriere.
    We hebben maar een Icetea voor haar besteld en ik en mijn oudste dochter hebben hem gedeeld.

Jo79 vindt dit leuk.
  13. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.521
    27.177
    113
    Vrouw
    Als ze 18 zijn.

En ik ben niet naïef om te denken dat het ervoor niet gebeurd natuurlijk ;) maar wij als ouders zullen het niet aanbieden. Ik drink geen alcohol en mijn man ook maar sporadisch een biertje in t weekend.

Jo79 vindt dit leuk.
  14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.209
    6.042
    113
    Hier precies hetzelfde. Maar zoon van 16 heeft een vriendinnetje van 18 en de rest van de groep is ook 18+, dus zal ik m’n handen er niet voor in het vuur steken dat er nooit iets gedronken is door ‘m.

GroeneBomen vindt dit leuk.
  15. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    612
    379
    63
    Afgelopen week in het openluchtmuseum wilde ze wel proeven in de bierbrouwerij, zo van, hè nu mag het dus waarom niet... was het proefgedeelte dicht en toen ze de lucht rook daarbinnen was ze ook al weer genezen:roflmao:

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.959
    30.039
    113
    Vrouw
    Maar ver ied je het dan? En doet hij het misschien wel of misschien niet stiekem?

Dan zou ik liever met hem afspreken dat hij mag drinken als hij zou willen. En dat hij t dan ook gewoon kan vertellen thuis.

Ik ga t verder ook niet promoten of aanbieden. Maar hij moet wel weten dat het, vanaf zijn 16e verjaardag, niet stiekem hoeft. Zo kunnen we een open conversatie erover lijven houden.

Klein detail... binnen een paar weken na zijn verjaardag gaat hij met de vriendengroep carnaval vieren. T zal mij benieuwen of hij dan aan het bier gast of dat ie het bij fris houdt. Hij zal t zelf nog niet kunnen bestellen in elk geval.

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.209
    6.042
    113
    Nee, ik heb hem uitgelegd wat alcohol doet met je lichaam, je hersenen. Zeker als die nog in de groei zijn. Dat je er sowieso beter vanaf kunt blijven (het is tenslotte 1 van de meest schadelijke drugs ter wereld), dat het verslavend kan zijn en dat het gevaarlijk kan zijn als je teveel drinkt. Dus het beter maar gewoon niet doen.
    Ik haal geen alcohol in huis (wij drinken dus zelf niet thuis, man hooguit een biertje als we uit eten zijn met z’n tweeën) dus hij krijgt het vanuit huis niet mee. Dus verbieden doe ik het niet, maar toestemming geven ook niet.

Kijk onze hele insteek als ouders is: wat je ook hebt uitgevreten, als er wat is, je kunt altijd bij ons terecht. 24/7. Dus wij trekken het breder dan alcohol.
    Wij hebben een vrij open communicatie met elkaar en het is ook een kind dat naar ons toe komt als er wat is.
    Maar het blijft ook een puber en die zijn gewoon nieuwsgierig toch? En van mij hoeft ie het ook niet per se te vertellen, ik heb mijn ouders ook een heleboel niet verteld ;) daar ben je ook puber voor.

Dus als ie weer een weekendje daarheen gaat is mijn enige opmerking: veel plezier!

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.755
    5.859
    113
    Vrouw
    Ohhhh ik ook
    Eerlijk ik vond het zooooo vies!

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.959
    30.039
    113
    Vrouw
    Hahaha. Dat is het ook :roflmao:

Zoe123 vindt dit leuk.
  20. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.233
    1.423
    113
    Toevallig las ik van het weekend een artikel er over op de site van rtl nieuws. Een arts heeft bijgevoegd boek geschreven voor de geïnteresseerden.

Mijn oudste is pas 11 en lust alleen water en ranja dus hoef me voorlopig geen zorgen te maken :D. Daarbij heeft hij coeliakie dus mag geen bier (wel sterke drank maar neem aan dat ze daar niet meteen mee beginnen :eek:). Mijn man en ik drinken heel af en toe (bijv glas wijn tijdens uit eten, als we met zn 2en zijn). Wij willen ook echt de grens van 18 jaar gaan handhaven. Ik kan me wel goed voorstellen dat dit lastig is omdat je kind erbij wil horen en nieuwsgierig is.

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina