Wajong en 100% afgekeurd en nog zo jong..

Discussie in 'De lounge' gestart door LiittleOne, 7 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiittleOne

LiittleOne Fanatiek lid

25 nov 2010
    1.220
    1
    0
    ik weet niet precies waar ik dit het beste kan plaatsen dus hoop dat het hier een beetje oke staat..

nou het volgende, ik heb laatst een topic geopend waarin ik schreef dat ik een soort van lening wilde aanvragen.
    mijn inkomen was om precies te zijn 740 netto, met een kindje lukt dat dus voor de dooie dood niet.
    ik hoopte met een lening me wat beter te kunnen redden en in iedergeval genoeg voor de babyuitzet te hebben.
    zodat we die al konden aanschaffen en niet bij elke cent uitgeven tien keer te moeten omdraaien.

nou komt het volgende,
    ik heb drie weken terug een gesprek gehad op het UWV, ivm mijn wajong.
    ligt er vandaag een brief van ze in de brievenbus waarin staat dat ik 85% van het minimumloon krijg.
    (normaal is een wajong 75%)
    wat er nog meer in staat (ik schrok er toch wel van) is dat ik volledig AO (arbeidsongeschikt) ben en doordat mijn ziekte progressief is, zal ik dit ook blijven.
    oftewel, ik ben voor 100% afgekeurd!
    mijn bruto inkomen is daardoor omhoog gezet naar 891 bruto (wat ik netto ontvang kan ik pas zien wanneer mijn uitkeringsspec. binnen komt)

ik baal er vreselijk van, was hiervoor namelijk al ongeveer een jaar opzoek naar aangepast werk (rolstoeltoegankelijk) maar dat wordt bij deze dus ook niks meer.
    vind het idee dat ik zelf geen inkomen kan verdienen zo wennen..

wie heeft er nog meer een wajong van 85% en/of wie is er nog meer op zo een jonge leeftijd (21) afgekeurd en heeft daardoor dus minder als het minimumloon?
    hoe gaan jullie hiermee om?
    wat zien jullie als voor en nadelen?

en.. waarop hebben we nog meer recht? hebben we geen recht op het minimum(jeugd)loon? of op nog andere dingen financieel gezien?

hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen want op dit moment vind ik het even door de zure appel bijten..

2. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Je mag bij een wajong uitkering bijverdienen ( ik weet niet of dat mogelijk is in jou situatie? )
    Rekenhulp voor de hoogte van mijn inkomen - UWV - Voor Particulieren
    Hier kan je bij wajong de rekenhulp vinden die voor jou van toepassing is, is afhankelijk of je voor voor of na 1januari 2010 je wajong hebt aangevraagd.
    Hierdoor kan je berekenen hoeveel je mag bijverdienen zonder dat je uitkering gekort wordt.

Voor de rest als het totale (gezins)inkomen onder het sociaal minimum zit kan je een toeslag aanvragen. Dit kan bij het UWV.

Ook zou je bij de gemeente een aanvraag kunnen doen voor bijzondere bijstand in deze situatie.

Of dit alles toegekend wordt hangt van je persoonlijke situatie af, maar aanvragen kan altijd.

Succes!

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

er zijn meerdere mogenlijkheden tot aanvulling, kijk even op de site van wajong, daar staat op wat je moet doen als je niet rondkan komen van de wajong. Dat zou ik eerst opstarten. Verder heb je iemand naar je belasting laten kijken. Je krijgt sowieso 700 euro ongever chronisch ziekte elk jaar en zo zijn er nog meer regelen...

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als jij wél werk kunt vinden, wat je aankan, dan mag je wel werken. Je kan tot een bepaald bedrag 'bijverdienen' wat iemand al zegt en stel je vind toevallig die 'topbaan' waarin je meer verdient, dan ben je niet meer 100% afgekeurd en krijg je dus minder uitkering.

Ik snap dat het confronterend is, maar geef de moed qua werk niet op. Zéker als je bij een eventuele werkgeven aangeeft dat je zo graag wíl werken, ondanks dat je eigenlijk helemaal afgekeurd bent en jij kunt aannemelijk maken, dat jij dat werk wat je vind ook echt aankan- dan maak je misschien toch wel kans.

5. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Ikzelf ben 100 % procent afgekeurd en zit nu sinds 2009 ook in de wajong.. ben nu 22 jaar.

tis heftig als je het te horen krijgt maar reintegreren kun je eventueel nog proberen. En je mag idd een bepaald bedrag bij verdienen.

je kan proberen toeslag te krijgen dit kun je aanvragen bij uwv.

Liefs

6. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    wil ten eerste even zeggen dat ik het echt sneu voor je vind!
    alleen geldt deze berekening toch alleen voor jou en niet voor je vriend/man? die heeft toch ook zijn eigen inkomen?
    ook kun je toch huurtoeslag, zorgtoeslag en nog meer vergoedingen aanvragen? (weet niet precies wat voor vergoedingen er zijn).
    dan hoop ik dat jullie samen een inkomen hebben waarmee je rond kan komen.
    nogmaals sterkte!

7. tulip

tulip Niet meer actief

ik kan he helaas niet helpen, maar wil wel even zeggen dat ik het ontzettend rot voor je vind, wat moet dat frustrerend zijn zeg!!

8. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ik ben op mijn 19e volledig afgekeurd en kreeg 75% van het minimumloon. Toen was die 85% regeling er nog niet, 75% was al heel uitzonderlijk want vroeger was het 70% als je volledig was afgekeurd.

Ik ben een opleiding gaan volgen en werk nu 2 dagen, met een aanvullende wajonguitkering. Dus al lijkt je situatie nu hopeloos, ga niet bij de pakken neerzitten en kijk naar wat je nog wel kan!

9. fopspeentje

fopspeentje Bekend lid

17 apr 2011
    562
    0
    0
    huismoeder
    In ons paleisje
    ik zit als sinds mijn 18e in de wajong, maar kan wel aangepast werk doen en dat mag ook gewoon. dat word dan gewoon verrekend met je wajong.. en ik weet niet of het wel of niet het minimum jeugdloon is of daaronder, maar je kunt er makkelijk van rondkomen hoor ;) tenzij je een hele dure huur hebt bijv, dan niet.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.228
    6.087
    113
    Maar heeft je man dan geen loon?

Voor jou lijkt het me in ieder geval best confronterend om dit zo zwart op wit te moeten zien. Sterkte!

11. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Ik zit in de wajong sinds mijn 18e en ben nu bijna 23
    ik ben 100% afgekeurd

Ik moet eerlijk zeggen dat we er nu heen problemen van ondervinden omdat mijn man een lekker salaris heeft

Maar als ik ooit alleen kom te staan met mijn kinderen ..... Ik krijg 821 euro p.m en de wajong kan dan opgehoogd worden tot ik geloof 1000 euro

Heb me er eigenlijk nog niet echt in verdiept

Wel vind ik het klote dat ik niet mag kopen of een lening aan mag vragen doordat ik een wajong heb

12. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

wat vervelend voor je! werkt je man wel? kun je bijvoorbeeld niet ter aanvulling thuis werk zoeken, volgens mij zijn daar best wel veel sites voor pakketjes inpakken enzo? mischien een toppic plaatsen wie dat ook doet en waar je het kan vinden?

13. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ben ook volledig afgekeurd, 100% wajong, maar ontvang momenteel helemaal geen geld uit de wajong omdat ik gewoon werk. Ik werk in de kinderopvang 30u per week, dus verdien meer dan de wajong.

Als jij dus werk kunt vinden wat bij je past en je aankan, mag je dus gewoon werken hoor

14. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Mijn man is nog voor zn 18e 80 tot 100% afgekeurd en die werkt gewoon een werkweek van 40 uur per week op een kantoor. Hij is niet voor een lichamelijk probleem afgekeurd maar geestelijk (autisme)

Dus een uitkeirng voor 100% betekend niet dat je niet MAG werken het betekend dat je niet VERPLICHT bent te werken :p

Uiteraard krijg mn man geen wajong uitkering, aangezien zijn salaris vele malen hoger is. Wel loonheffingkorting (jaarlijk 690 euro ong. terug via belastingaangifte omdat hij niet via wajong is gaan werken dus zijn werkegever ook nooit subsidie sheeft ontvangen en ook niet minder loonheffing inhoudt) en elk jaar september ong. 350 euro ofzo. Dus jaarlijks 1000 euro wat je aan voordeel hebt.

Verder als je partner een normaal inkomen hebt vervalt je wajong volgens mij ook voor een gedeelte. En daarnaast weer :p ik werk 100 uur per maand en zonder ORT verdien ik net zo veel als jij en net zoveel als een kennis die een bijstanduitkering trekt :p
    Ik vind het heel vervelend voor je dat je ivm een handicap niet kunt werken maar zo slecht is het bedrag wat je krijgt niet hoor, geneog mensen moeten er voor werken ipv mogen.

15. emje

emje Niet meer actief

ik ben ook geheel afgekeurd en krijg sinds me 18e wajong. (ben nu 22). ik vond het ook erg confronterend om het op papier te zien maar het wil niet zeggen dat je het nooit kan proberen. zelf wil ik over een jaar een opleiding gaan volgen om mijn kansen op werk te vergroten en dan alsnog aangepast werk proberen te vinden. ookal weet ik dat dit erg moeilijk gaat worden en ik niet weet of het lichamelijk mogelijk is. maar proberen kan altijd.

wij redden het op dit moment net. mijn vriend heeft helaas ook geen top inkomen dus moeten we zuinig aan doen. we vinden het vooral vervelend dat het kopen van een huis vrijwel onmogelijk is en we nu dus vast zitten aan dure huurhuizen waarmee we niks kunnen opbouwen.

16. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Je man heeft toch wel een salaris? Dan is jouw uitkering, voor zover je niet gekort wordt, toch gewoon een extraatje? En wat al eerder gezegd is, omdat je 100% bent afgekeurd wil niet zeggen dat je niet MAG werken, je HOEFT alleen niet te werken. Dus ik zou idd gewoon op zoek gaan naar aangepast werk voor een aantal uren per week, of wat je aankunt. Sterkte, zo jong en dan al een progressieve ziekte zal niet makkelijk zijn.

17. angel1990

angel1990 Niet meer actief

Ik ben sinds februari 2011 ziek thuis... Toen met dubbele klachten.. maar ivm zwangerschap 100% uitkering..
    Maar daar zit een addertje onder het gras. Ik had maar een 16 uur contract!! Maar werkte gemiddeld 32 uur per week...
    Mijn weekloon bevat 81 euro per week!!!

Zoals ik al zei toen dubbel!! 2010 heb ik wat met voet en enkel gehad. Wat nu bijna 2 jaar later nog niet verholpen is!! Krijg een kijk operatie en verder weet ik nog niks... Nu krijg ik gewoon 70% betaald dat betekent netto 72 euro per week!!!

Vind het erg vervelend dat je 100 % afgekeurd bent en begrijp heel goed dat je, je hierdoor niet beter gaat voelen.
    Maar als je vriend of man gewoon werkt zie ik eerlijk gezegd geen problemen met jouw loon erbij!!

Je hoeft natuurlijk niet alles nieuw te kopen.. konden wij wel maar wilden wij niet!! Maar dat is ieders eigen keus!!

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer jij standaard meer uren werkte dan je contracturen, dan had je uitkering ook gebaseerd moeten zijn op die hogere uren! Dat had je bij het UWV kunnen aanvragen. Weet niet of je het nog met terugwerkende kracht kunt aanvragen, lijkt me nl wel. Of het moet zijn dat je in het jaar voorafgaand aan je ziekmelding een periode niet/weinig hebt gewerkt. Het ZW-geld wordt nl berekend over een jaar voorafgaand aan je ziekmelding.

19. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je man ook werkt, is 891 euro aardig veel wat je krijgt hoor! Ik verdien dat niet eens met werken.

Maar wat al gezegd is, je mag wel werken, je bent het alleen niet verplicht, dus lekker doorzoeken naar een baan die rekening houd met jouw situatie en waar je het naar je zin hebt.
    In de tussentijd is het toch lekker dat je een inkomen hebt zonder stress van verplicht solliciteren en kortingen.
    Lenen en kopen kunnen nog maar weinig mensen deze dagen, dus zo erg is dat. Kost je alleen maar meer geld ook, dus wees blij.
    En een kinderkamertje en kleertjes en andere babyspullen hoeven echt niet duur te zijn en toch ook heel leuk. Tweedehands is ook prima toch?

20. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen ervaring mee maar wilde je wel meegeven dat je voor veel dingen ook bijzondere bijstand kunt aanvragen. Ik lees dat je het over je kinderkamertje hebt (weet niet of je die lening hebt afgesloten inmiddels) en daar kan je bb voor krijgen.

Zou ik liever proberen dan een lening.

Sterkte. NIet makkelijk zoiets :(

Deel Deze Pagina