ik wil even waatschuwen, wij mogen op het kinderdagverblijf niet meer inbakeren. dit omdat 2 van de 3 wiegendood gevallen gebeuren bij kindjes die waren ingebakerd, ik hbe zelf ook gemerkt dat het een fijne oplossing is voor kindjes die niet goed slapen maar let op wat je doet en kijk eerst naar andere oplossingen! xxxxxxxxxxxx
Ah bah wat akelig... Hier heeft Joris ook 4 maanden strak ingebakerd gelegen Kwam het dan door warmteregulatie of omdraaien ofzo?
Vorige week stond er ene heel stuk in een "wtenschappelijk" tijdschrift dat Wiegendood veroorzaakt wordt door een kleine afwijking in de hersenen. Het is natuurlijk altijd maar gissen maar als het bij 2 van de 3 kinderen door inbakeren komt dan was dat wel in het nieuws geweest en mogen CB's het ook niet meer adviseren. Volgends mij weer een storm in een glas water!
Nou ik heb wel ergens gelezen dat wiegendood veel vaker voorkomt bij allochtone gezinnen. En dit omdat ze baby's zo vast leggen, net als bij inbakeren.
Inbakeren alleen is geen oorzaak an wiegedood. Wiegedood heeft altijd te maken met meer factoren. De reden waarom stichting wiegedood inbakeren afraad is omdat er warmte stuwing kan ontstaan en dat is dan weer een van de factoren waarvan men denkt dat het wiegedood in de hand werkt. Maar roken tijdens de zws of rokende ouders als het kind al geboren is (ookal roken ze buiten) is bijv een veel belangrijkere factor die meespeelt in het wiegedood gebeurden dan inbakeren. Dat een kdv niet wil inbakeren daar kan ik me iets bij voorstellen want je moet het goed doen en dat is moeilijk te instrueren aan zoveel verschillende mensen. Ik vraag me overigens af waarop die cijfers gebaseerd zijn. Officieel zijn in Nederland nl afgelopen jaar maar 8 kinderen aan wiegedood overleden. Dus waar komen de cijfers 2 op 3 vandaan?
Ik heb begrepen dat kindjes die echt heel vast slapen meer kans op wiegendood hebben. Dus zie ik het zo: als mijn kind reageert als ik zijn slaapkamer binnen kom is het oké. Mijn dochter reageerde ook altijd als ik de kamer binnen kwam. Ze hoeven niet echt wakker te worden, maar moeten wel reageren als je 'herrie' maakt.
waar het precies aan ligt weet ik nog niet, wij krijgen volgende week een brief mee en moeten nu ouders al inlichten dat we niet mee rmogen inbakeren. ik vind het ook je eigen keus maar ik vind wel dat ouders dit moeten weten en daar dan hun keus op bazeren. ik weet dat het niet de oorzaak van wiegedood is maar het heeft er wel mee te maken. als iemand het wel doet is dat zijn keus, hetzelfde als roken tijdens of na de zwangerschap. als ik meer weet zal ik het hier neer zetten. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ik zou hier ook toch wel graag meer van weten. Mirthe zijn we sinds dit weekend ook aan het inbakeren. En moet heel eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk niet mee wil stoppen Ben vorige week zelf helemaal ingestort door het gehuil. Mirthe was zo onrustig en kon niet in slaap komen, lag alleen maar te vechten tegen haar slaap en ging dan echt krijsen. Door CB aan het inbakeren gegaan en er gebeurd idd een wonder, ze slaapt zelf in en ligt gewoon in haar bedje en de rust is hier terug. Maar nou lees ik dus weer dit. Snap alleen niet waarom inbakeren, wiegendood kan veroorzaken, als je het goed doet dan kan er toch niets gebeuren? Is het om de warmtestuwing ofiets te doen, dan zou ik het nog kunnen begrijpen. Ben dus heel benieuwd wat er volgende week in je brief gaat staan.
Ik weet niet of je in een hydrofiel luier wikkelen ook inbakeren noemt. Maar wij hebben dus ons kleintje in het begin in een hydrofiel luier gedaan, omdat hij idd niet echt goed sliep. Was net die stapje van knus, maar toch niet echt inbakeren, wat wel heel erg hielp. Als hij wilde kon hij (kraamvrouw deed een veiligheidsspeld erin, maar ik niet) er gewoon uit. Maar als ik hem weglegde na de borst had hij nog even die extra knusse en warmte om zich, zodat hij toch verder sliep. Daarom ook wanneer valt iets onder inbakeren? En tot wanneer doe je inbakeren? In de weken die ik mijn zoon iets strakker deed wikkelen kon hij echt nog niet draaien.
hoi, vandaag meer info gehad, de cijfers zijn, 3 kinderen op een kinderdagverblijf overleden de afgelopen jaren en daarvan waren er 2 ingebakerd. ze weten niet precies waardoor. en natuurlijk mag je je kindje niet inbakeren als ie kan draaien want terug draaien lukt dan niet. ik weet zelf uit ervaring dat inbakeren werkt, lijkt soms echt een wondermiddel. maar er zit dus een risico aan. of dit risico het waard is denk ik aan jezelf, gaat je kindje naar een kinderdagverblijf gaat dan zou ik daar eens navragen of ze hier iets van weten en hoe ze er mee omgaan. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Bedankt voor je verdere uitleg, was toch wel benieuwd. Maar ik zie het dan toch een beetje als een storm in een glas water, sorry. Hadden van de 3 kindjes er 2 een tut in gehad tijdens het slapen, was dat zekers ook verboden? Is goed dat je ons er op wijst hoor, maar denk dat er in je laatste zinnetje ook heel veel zit: gaat je kindje naar een kinderdagverblijf gaat dan zou ik daar eens navragen of ze hier iets van weten en hoe ze er mee omgaan. Ik baker gewoon door, maar ben door jouw waarschuwing wel alerter. Dus goed opletten dat ik het goed doe en altijd even kijken ofdat ze het niet te warm krijgt
Mijn kind slaapt al sinds dag en nacht in een bakerzak - www.bakerzal.nl - is net zoals inbakeren maar dan minder strak, het is bij ons te warm voor het "echte" inbakeren, dus deze zak is brilljant. Verder slaapt ze ook op haar buik, ook al sinds de geboorte, in de zak. Ze kan zich zak en al omdraaien en weer terugdraaien en haar nekje is heel sterk. Toch blijf ik altijd bang en kijk altijd even. Inderdaad reageert mijn dochter ook als ik in haar kamer ben, ze wordt niet wakker maar het si alsof ze zich bewust is dat ik er ben. Groetjes!