Hallo, Ik vroeg me af waar ik overal een traphekje zou moeten plaatsen. Ik leg de situatie even uit. Gelijkvloers: trap bevindt zich in de living. Op de eerste verdieping komt deze uit op een halletje met waar oa. de deur naar de badkamer en onze slaapkamer is. Tevens is daar een trap naar de tweede verdieping waar de kinderkamer is. Kan ik nu best 4 traphekjes plaatsen? Maw plaats ik zowel onderaan als bovenaan elke trap best een hekje? Langs de ene kant lijkt dat me zeker de meest veilige optie Langs de andere kant betekent dit natuurlijk ook dat wanneer ik van op het gelijkvloers naar de kinderkamer ga, ik 4 x een obstakel moet overrwinnen . Ik hoor graag wat jullie zouden doen?
De belangrijkste plekken zijn die bovenaan de trap in ons geval dan, want je valt sneller naar beneden dan dat je naar boven klimt.... ik ga ervanuit dat je kindje niet onbeheerd alleen laat en dat je kindje niet de trap op laat gaan. Maar het is natuurlijk wat je zelf wilt. In jullie geval zal ik de trap die in de woonkamer is wel met traphekje doen, want als je dan een keer naar het toilet wil en kindje is aan het spelen, kan het in ieder geval niet bedenken om omhoog te klimmen. En een traphekje bovenaan waar de kinderkamer is. Wat je op de 1e verdieping doet is dan aan jullie de keus. Is jullie kindje hier zonder toezicht of alleen maar als er iemand bij is die 100% toezicht geeft, want dan is die verdieping misschien minder belangrijk dan helemaal bovenaan en in de living? Wij hebben al 1 traphekje in bezit en deze gaat binnenkort bovenaan de trap geplaatst (wij hebben maar 1 trap) en dat is naast de kinderkamer, dus daar is ze ook regelmatig uiteraard. Onder aan de trap (in de hal) kopen we later naar de zin van mijn man, want die is nogal kieskeurig voor wat betreft dingen die in het zicht staan voor bezoek en bij ons moet ze eerst nog een deur opendoen voordat ze in de hal is, dus die trap is wat minder belangrijk dan bovenaan de trap!
Beste Flachilles, Wij adviseren voor alle veiligheid om inderdaad zowel boven- als onderaan de trap een traphekje te plaatsen. Plaats de traphekjes voordat je kind kan kruipen en haal ze pas weg als je kind goed gecoƶrdineerd kan traplopen. Groet, Annet - VeiligheidNL
Wij hebben ook een trap in de woonkamer en zeker wel een hekje onderaan geplaatst. Natuurlijk laat je je kind wel eens even alleen. Oud papier aan de straat zetten, iets uit de schuur halen, boven een was aanzetten. Ik sjouw mijn zoontje echt niet overal mee naartoe. Ik zou dus gewoon 4 hekjes plaatsen. Better safe than sorry!