vraagje aan mama's die ook op 4 flessen zitten

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door heppiedepeppie, 16 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Sinds 2 dagen zijn we over van 5 op 4 flessen.
    Nu slaapt Lucas nog niet helemaal door altijd, soms wordt hij rond 5-6 uur wakker. Hij krijgt nog geen bijvoeding ivm KMA en eczeem. Ook geen papfles.

Maar nu heb ik wat vraagjes:

- Bij 5 flessen kreeg Lucas altijd 5x180, wat uit kwam op 1 liter en 30 schepjes. Nu krijgt hij 2x180 en 2x210. Dit zijn maar 26 schepjes en 900 ml, minder dus dan hij de afgelopen maand heeft gehad. Ik ben nog niet over op 4x210 omdat ik dat zulke sloten melk geef, én omdat Lucas 's nachts nog wel eens wakker wordt, dan heb ik wat achter de hand. Maar als ik die 30 scheppen wil geven dan kom ik met 4 flessen over de liter water heen....
    Hoe groot zijn de flessen die jullie geven? Hebben jullie direct alle flessen vergroot van 180 naar 210? En hebben jullie gemerkt dat jullie kindjes dan 'te kort' komen doordat ze ineens minder schepjes voeding krijgen?

- Zoals ik al schreef slaapt Lucas nog niet iedere nacht door. Soms wordt hij ergens rond 5-6 uur wakker. We zitten nu een beetje met wat we dan moeten doen mbt de fles. Geven we hem een fles? Zo ja hoeveel? Een volle fles of een klein flesje?
    We willen de dag nl altijd om 7u starten met de eerste fles, zodat we het ritme erin houden. Op de dagen dat ik werk moet hij nl ook om 7u de fles. Maar als ik hem om bijv. 5.30u een fles geef, kan ik hem niet om 7u weer een fles geven.
    Lopen jullie hier ook tegenaan? En hoe pakken jullie dat dan aan?

We zijn dus nog een beetje zoekende....

2. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Wij zaten eerst op 5x 180 maar maar ern hele korte tijd. Omdat ze vanaf toen ook vroeger naar bed ging (rond 21.00 uur) was ik eigenlijk genoodzaakt om op 4 flessen over te gaan. 5 kreeg ik er namelijk niet in in zo'n korte tijd.

Ik heb niets gemerkt van dat ze minder voeding kreeg (scheelt ook maar 60 cc, 2 schepjes). Ze was en is heel tevreden met 4 flessen van 210. Ze dronk ze in het begin meteen helemaal leeg, toen even een tijdje niet alle flessen leeg en nu gaan weer bijna alle flessen leeg (soms ook niet, maar dat is meestal op t KDV en ik heb toch het idee dat dat een beetje ligt aan of de ongeving daar of het feit dat de leidster te snel denk dat ze vol zit. Het is gewoon een langzame drinker).

Ons schema is nu doordeweeks 07.00 - 11.30 - 16.00 - 20.30
    En in het weekend 8.00/8.30 - 12.30 - 16.30 - 20.30/21.00

Mocht je zoontje nou s nachts nog komen als ie al 4 flessen van 210 op heeft, dan kun je toch nog eens 60 geven? Of bijvoorbeeld 90 met maar 2 schepjes? Dan zit he qua vocht wel over de liter maar dat lijkt me voor af en toe toch niet erg? Daarnaast denk ik dat hij in het begin nog wel wat in de flessen van 210 laat staan dus dan heb je nog wel wat ruimte!

Ik zou zeggen, probeer het gewoon een keertje en je kunt altijd nog terug!

3. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik geef nu idd om 7u 210 en dan om 11 en 15u 180 en dan om 19u weer 210. Ik kan dus nog omhoog naar 4x210.

Ik neem nu voor de nacht altijd 90/3 mee naar boven, want met minder neemt hij echt geen genoegen, dan gaat hij heel hard brullen (ik zet er dan speen 1 op zodat het niet zo snel gaat).

4. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    ow en hier op het kdv drinkt Lucas ook lang niet alles op, ik heb hier ook het idee dat ze misschien snel denken dat hij vol zit, of dat ze het geduld niet hebben (hij drinkt ook langzaam)

5. M84

M84 Actief lid

7 dec 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben toevallig ook sinds gisteren aan het rommelen met het schema van mijn dochter, omdat ze ineens doorslaapt. Ze krijgt nu dus vier flessen, maar omdat ze vroeg wakker wordt en haar flessen soms niet helemaal leegdrinkt redde ze het vandaag net niet met 4 flessen. Dus heb ik één keer een beetje extra tussendoor gegeven, gaat prima. Komt vanzelf goed denk ik dan maar.

Mijn schema is nu:

6.30u: 180/6
    11.00u: 180/6
    14.00u: 180/6 (eerder honger, kwam hierdoor dus niet meer uit qua tijd)
    17.00u: 60/2 en paar happen groente
    19.30u: 210/7 (50 cc laten staan)

Je zou kunnen proberen overdag de fles te verhogen, het schijnt zo te zijn dat als ze overdag beter verzadigd zijn ze 's nachts minder honger hebben. Maar inderdaad, het zijn wel hele sloten melk dan... Gewoon een klein flesje geven als hij het nodig heeft, komt uiteindelijk vast goed als je mag gaan bijvoeden!

6. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    En drinkt hij de 90/3 dan altijd leeg? Ik zou het gewoon ff aankijken. Af en toe 1 schepje teveel op een dag lijkt me toch niet zo heel erg? Hoevaak komt hij dan nog voor een nachtfles?

Ja ik baal daar een beetje van op het KDV. Mijn dochtertje drinkt bij mij en bij de beide opa's en oma's gewoon netjes en zit mooi op schema. Op het KDV laat ze dan 60 staan ofzo, komt weer eerder voor de volgende en ik zit s avonds met een schema wat niet meer klopt :( dan zeggen ze dat ze geen honger meer had maar denk dat ze gewoon te snel stoppen. Ik kan me voorstellen dat ze op het KDV namelijk veel rondkijkt en afgeleid is en dus nog langer over de fles doet! Denk dat ik t volgende week maar eens over ga hebben..

7. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik geef alleen de laatste fles 210. de rest wel wat meer water dus 200+6.

8. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    meer water geeft hier direct diarree...ook vanwege de hoeveelheid nutriton die ik gebruik.

Bijvoeding moeten we dus nog een maand mee wachten, daarom was ik benieuwd naar ervaringen van jullie! Ik denk nl dat het daarna ook wel beter zal gaan.

We zijn pas 2 dagen aan het proberen door te slapen, de eerste nacht deed hij het dus meteen tot half 7 en vannacht dus niet. Maar dat was denk ik ook door de poepbroek!

9. M84

M84 Actief lid

7 dec 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is er een reden dat je graag naar vier flessen wil? Je zou er ook nog voor kunnen kiezen gewoon om 23u oid een fles te geven zolang je nog niet bij mag voeden? Dan kijken wat hij ervan opdrinkt en misschien wel langer slaapt? Dus dan 5x 180/6 bijvoorbeeld...

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik lees even mee. Mijn dochter zit de laatste week af en toe ook op vier flessen, i.p.v. vijf (180/6). Niet omdat ik haar schema verander, maar omdat ze overdag meer slaapt en dus langer tussen haar flessen laat. Daardoor komen we zo uit dat vijf flessen niet meer gaat, terwijl vier flessen perfect uit komt. Ik heb op die dagen één keer een grotere fles gegeven, waar ze prompt buikpijn van kreeg, vreselijk van spuugde en ze heeft na die fles niet geslapen. Ik durf dus niet zo goed flessen van 210 te gaan geven, maar nu krijgt ze dus ineens 6 schepjes en 180 ml minder.

@heppiedepeppie: ik heb wel vaker gemerkt dat wij op hetzelfde moment tegen dezelfde dingen aanlopen, omdat onze kindjes ongeveer even oud zijn. Echt grappig dat dat nu weer zo is.

11. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik heb nooit grotere flessen als 180/6 aangeboden. Vind het anders te veel in 1x worden.
    Hebben ze er te kort aan, komen ze vanzelf wel voor een fles extra.

Mijn dochter zat rond de 4,5 maand op 4 flessen.

Mijn zoontje zit soms nu ook al op de 4 flessen. Hangt ervanaf hoe vroeg hij 's ochtends begint met zijn eerste fles en of hij 's nachts doorslaapt of niet.
    Geef ik hem voor 20.00 de 4de fles, dan geef ik hem nog een fles voordat ik naar bed ga, krijgt hij de 4de fles na 20.00, dan laat ik het hem zelf uitzoeken. De ene keer komt hij 's nachts, en de andere keer slaapt hij door tot 05.30

12. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

In de periode dat mijn zoontje aanzat tegen doorslapen of rond 5 uur 's morgens wakker worden keek ik gewoon naar hoe laat hij wakker werd voor een fles. Was dat voor of rond 5 uur dan gaf ik hem een fles van 120 cc met 4 scheppen en dan rond 7.30 nogmaals 120 cc met 4 scheppen en dan de rest van de dag weer 180+6 op de gebruikelijke tijden. Ik deelde dus de eerste fles op in 2en (Maar ik moet daarbij wel zeggen dat mijn zoontje lang niet al zijn flessen opdronk en ik dus niet over de 30 schepjes heen kwam)
    Kwam hij na 5 uur dan gaf ik hem 180+6 en keek of hij het daarop redde tot de fles van 10.45/11.00 uur.

Nu krijgt hij 2 flessen van 210+7 en 2 flessen van 180+6 en die drinkt hij bijna altijd op.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als isnachts wakker word geef je hem dan gelijk de fles pf probeer je hem nog te laten slapen?

Hier slaapt hij in principe wel door maar word ergens tussen 6/7 wakker van een poepbroek... Verschonen, knuffeldoekje, speentje muziekje aan en hij slaapt weer..

(tzelfde vannacht om 4.00)
    Owja hij jeeft toen vannacht wel een beetje water gehad aangezien ie zo aan de diarree is

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar Lucas scheelt zo'n 14 dagen met Levi.
    Levi zit sinds hij 4 maanden was op 4 flessen.

Hij krijgt 200/6 + klein schepje nutriton voor het spugen. Reden waarom ik 20cc meer water toevoeg, zodat hij iets gemakkelijker kan poepen.

Een enkele keer komt Levi ook s nachts nog wel eens, maar dan doe ik meestal 120 cc water en 3 schepjes. Het CB wil dat ik dan alleen puur water geef, als zoethoudertje, maar dit accepteert hij gewoon niet! Daarom doe ik 3 schepjes puur voor de smaak

Als hij dan komt voor een voeding s nachts, dan zit ik in totaal op 27 scheppen.

15. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Wij zitten hier al een paar weken op 4 flessen.
    180 water en 6 schepjes.
    Rond 8 uur, 12 uur, 16uur, 19.30 uur. Bij de laatstefles gaan een paar theelepeltjes biobim mee.
    En rond 15 uur fruit.

Deel Deze Pagina