Vriendinnengedoe meisje 12

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Emm27, 18 sep 2024 om 15:23.

  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.844
    362
    83
    Hi!
    Mijn dochter zit net in de eerste en heeft het best leuk, alleen zijn er in die paar weken al een paar 'meidendrama's) geweest. (Boze meiden, of elkaar buitensluiten).
    Mijn dochter is vrij open en elke dag hoor ik het aan en kan soms echt niet slapen van het gedoe (ik ben vrij gevoelig en laat het dan moeilijk los).
    Nu weer, vanmiddag is ze in de steek gelaten door haar vriendinnen en ze is heel verdrietig, ze vraagt mij wat te doen..

    In hoeverre bemoeien jullie je nog met meidengedoe op die leeftijd? En hoe kan ik het meeer loslaten voor mezelf?
    En iemand een goede tip wat ik haar kan geven, als ze weer zo haar in de steek laten? Ik vind het maar lastig en stressvol
     
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    22.421
    15.862
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat rot zeg. Meiden onderling is wel vaker gezeur. Ik weet dat toen mijn oudste dochter in de brugklas zat er ook wel wat gedoe was, zij was daar sws niet bij betrokken maar wel andere meiden onderling. Dat ging uiteindelijk best ver dat ieder geval de moeders contact met elkaar hebben gezocht.
    Wat bedoel je precies met in de steek laten?
    Zijn ze weggefietst en hebben ze haar achter gelaten?
    Loslaten vind ik ook altijd makkelijker gezegd dan gedaan, ik zou er ook wakker van liggen.
    Ik zou tegen je dochter zeggen dat ze het zich niet teveel moet aantrekken en ook wel vertellen dat het vaak niet persoonlijk is maar dat er altijd een aantal zijn die meelopen met de groep. Wel lastig want ik heb het zelf nog nooit zo aan de hand gehad.
    Steun haar ieder geval maar probeer er niet teveel in mee te gaan.
    Uiteindelijk lost het zichzelf ook wel weer op.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. Nefkens81

    Nefkens81 Lid

    15 aug 2024
    80
    59
    18
    Vrouw
    Weet dat je niet de enige moeder bent die wakker ligt van zulke dingen. Onze dochter had dit ook in het eerste jaar. Had er echt buikpijn van. Op een gegeven moment wenste ik bijna dat ze me niet alles vertelde.

    Het wordt echt beter als ze een jaar verder zijn. Het is super lastig om je hier nog mee te gaan bemoeien. Loopt het echt uit de hand dan aan de bel trekken bij de mentor en voor de rest….its up to her.
     
  4. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.445
    4.693
    113
    Home
    Lastig
    Meiden kunnen erg gemeen zijn en het hangt er een beetje van af wat er gebeurt
    Ik zou advies geven en verder me er niet mee bemoeien mits het echt te erg word
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    48.609
    33.603
    113
    Jep meiden kunnen zo gemeen zijn. Hier zoveel mogelijk met rust gelaten, maar soms moet je toch even je ermee bemoeien. Leuk is anders in elk geval.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.802
    9.289
    113
    Dat is niet alleen een meiden ding.

    Onze zoon heeft er heel veel last van.bik herken wat je schrijft.over het moeilijk los laten. Hij wil me ook alles vertellen. Dan is de last voor hem minder en valt soms bij mij heel zwaar.

    Wij hebben alleen een gevoelige hb jongen van 10. Hij heeft nog nooit ergens bij gepast.
    We krijgen al jaren verhalen die echt niet leuk zijn.

    Inmiddels weten we er iets beter om mee om te gaan. Wij kijken wat is je aandeel en waar heb jij invloed op.

    Is er wat voorgevallen waardoor ze je dochter die dag hebben laten vallen?
     
  7. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.771
    6.440
    113
    zuid-holland zuid
    Hier ook veel problemen met een gevoelige jongen die nergens bij hoorde en het moeilijk had op school. Ik kon dat ook niet loslaten hoor, je bent er toch de hele tijd mee bezig, met luisteren en adviezen geven.
    Uiteindelijk heeft bij ons de mentor wel ingegrepen en geholpen een groepje te maken van een paar niet-populaire kinderen bijelkaar. Ze hebben heel weinig metelkaar gemeen anders dan dat het buitenbeentjes zijn… maar ze doen tenminste aardig tegen elkaar en er is geen ruzie en zoon gaat weer ontspannen naar school. Hij zit nu in de derde en eindelijk is hij een beetje geland op de middelbare …

    Ik vertrouw erop dat hij ooit die echte vrienden nog wel gaat krijgen, misschien later als hij gaat studeren of werken. Maar ik weet dat het een lieve sociale leuke jongen is die echt zijn draai ooit wel gaat vinden. Ik denk dat dat vertrouwen me ook wel helpt nu om het los te laten.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  8. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.844
    362
    83
    Bedankt voor de reacties, fijn te weten dat ik niet te overdreven doe met er van wakker liggen...

    Ze zijnaden groepje van 3, en ineens trekken de andere 2 samen op en negeren haar, doen onaardig. Ik heb maar gezegd dat ze, als ze zo lelijk blijven doen maar gezellig bij andere leuke meiden uit de klas moet gaan zitten. 1 vriendin ervan is al haar vriendinnetje sinds groep 3, dus ze kent haar heel goed.

    Wat heftig dat het zo lang kan duren om echt te aarden als ik jullie zo lees...
     
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.878
    16.030
    113
    Hier ook gehad, met groepje van 4. Inmiddels zijn dochter en 1 meisje nog steeds vriendinnen en de andere 2 gaan hun eigen weg op/buiten school.

    Als moeders geprobeerd om het als groepje te laten werken maar dat ging gewoon echt niet.
    Dus nu is het "vermijd elkaar waar kan en zo niet doe normaal zodat jij niet de aanstichter bent"
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.787
    8.577
    113
    In de brugklas moeten ze elkaar nog of soms juist weer vinden. En ook zichzelf. Er verandert zoveel. Maakt het niet leuker, maar heel ongebruikelijk is het niet… En heel logisch dat je er als moeder mee bezig bent, het blijft je kind en je wil graag dat je kind gelukkig is. Ik denk wel dat het juist nu belangrijk is om haar het zoveel mogelijk zelf aan te laten pakken/op te laten lossen. Daar leren ze van. Natuurlijk blijven luisteren en indien gewenst advies geven, maar verdere stappen zou ik alleen in extreme gevallen doen en alleen in overleg met (en bij voorkeur met toestemming van) je dochter.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    48.609
    33.603
    113
    Ja zo'n soort situatie had mijn dochter ook. Haar beste vriendin sinds groep 1 liet haar ineens in de steek. Heeft echt wel even geduurd voor ze daar overheen was. Nu heeft ze gelukkig andere vriendinnen, maar het was best heftig om ineens genegeerd te worden. Denk idd dat het stimuleren om met anderen om te gaan handig is.
     
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.445
    4.693
    113
    Home
    Zo sneu voor je dochter maar 3 meiden samen Dan is er vaak 1 die over blijft
    Ik zou haar ook adviseren met andere meiden om te gaan
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  13. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    4.074
    621
    113
    Mijn oudste zit ook in de brugklas. En ik merk ook dat ze nog zo zoekend zijn. Hier ook een dochter die mij echt alles verteld. En waardoor ik me er ook druk om maak.
    Met zijn 3en is inderdaad heel lastig omdat er vaak 1 buiten valt. Probeer haar te zeggen wat meer rond te kijken in de klas. Ik merk ook dat mijn dochter in de 1e 2 weken een meisje leuk leek. Ze had zoiets die vind ik echt wel het leukst maar nu in de 5e week zegt ze dat ze haar toch minder leuk vind als gedacht.
    Ze zijn zo zoekend en soms komt de ware aard pas later boven ;)
     
  14. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.844
    362
    83
    Nou ze is vandaag compleet genegeerd door die 2 meiden, maar ik ben trots op mijn dochter. Ze heeft vandaag gezeten bij 2 andere meiden, en die waren heel lief en gezellig (wel meiden die ook vapen met hun 12 jaar maar dat is weer een andere zorg). Deze meiden vond ze vorige week vreselijk maar blijkbaar toch niet.

    Ze fietste altijd samen met haar vriendin maar ze heeft uit haarzelf gezegd dat ze dat nu niet meer doet, dat vind ik wel goed dat ze zo niet met zich laat sollen.

    Fijn ook wel herkenning te horen!
     
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    22.421
    15.862
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat lost ze goed op. Ik zat later te denken maar mijn oudste dochter had in het begin ook wel even gezeur met een groepje van 3. Wel/ niet fietsen en dan gingen die andere 2 ineens weer met de bus. Het mooie is dat ze met 1 van die andere meiden al jaren beste vriendin is en met die ander heeft ze nog maar nauwelijks contact, zo kan het ook lopen.
    Ze komen er uiteindelijk vanzelf wel achter of die ander nu echt wel zo leuk en gezellig is.
     
  16. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    8.392
    7.652
    113
    Vrouw
    Een andere zorg, maar wel een hele grote! Ik vind vapen echt een no go op 12jarige leeftijd en als die meiden daar al om bekend staan zou ik het zeker niet stimuleren om daar dikke vriendinnen mee te worden. Lastig dat ze zo genegeerd wordt en niet leuk.
    Hier gelukkig nog geen gedoe in de brugklas met meiden onderling. Hopelijk blijft dat voorlopig zo :)
     
  17. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.523
    526
    113
    Pfff vapen met 12... Echt?

    Op de middelbare school v mijn oudste, nu ook in de eerste klas, mag je in school geen rookwaar laten zien. Roken/vapen op het school terrein is verboden. En de eerste en tweede klassers mogen onder schooltijd niet vh terrein af sinds dit schooljaar. Ik vind het goed!
    Ik vraag me af hoe een 12 jarige al aan een vape komt....
     

Deel Deze Pagina