Hai, even een serieus topic tussendoor... Mijn kereltje is net fiks verkouden geweest met heel veel snot, gehoest en gewoon slecht slapen/slecht in orde, waar hij nu net een halve week van af is - of nou ja, zo lijkt het. Hij snottert niet meer en het hoesten is ook zo goed als over. Maar... Hij rochelt nog wel af en toe, alsof zijn longen gewoon nog vol met slijm zit ofzo. Hoe lang blijft dat nog spoken? Is dat normaal? Als het nog een paar dagen aan houdt, denk ik dat ik toch even naar de dokter ga - en ik maak mij nog niet echt zorgen omdat hij verder helemaal zichzelf is, goed eet/drinkt/lacht/speelt etc. hij heeft ook geen verhoging meer (hij had hooguit 38 graden C), maar ik hou het natuurlijk wel even in de gaten. Ik voel me ook niet helemaal 100%, vandaar dat ik denk dat het onschuldig is; maar aan de andere kant heb ik als baby/kind hevige bronchitis gehad en wil ik toch ook wel uitkijken.
Mijn zoontje heeft dat ook eens gehad en dat duurde wel een dag of 14 voor het helemaal weg was. Als zijn temp en gedrag normaal is zou ik me geen zorgen meer maken.
VEERTIEN? Oh, dan kan ik nog wel even! Ja zijn temperatuur is goed, hoor. Altijd tussen de 36,6 en de 37,3. Hoger dan 37,6 is echt uitzonderlijk; dus bij die 38 graden zat ik al met de HAP op speeddial en zetpillen klaar. Dat merkte je ook wel gelijk aan zijn gedrag; hij was toen écht snipverkouden/ziek. Nu is hij gewoon zichzelf; mijn vrolijke, lieve, knappe, mooie, leuke kindje dat gewoon eet/drinkt/speelt/lacht en ongein uithaalt zoals aan afstandsbedieningen en oorbellen zitten. Maar dan wacht ik nog wel even af Ik vind het gewoon een beetje spannend omdat ik weet dat ik als kind zijnde dus astmatische bronchitis heb gehad. Ik heb verder dan dat totaal geen inzicht op mijn eigen verleden als baby zijnde dan wat gegevens op mijn groeikaart van het consultatiebureau. Daarop stond dat ongeveer een maand of anderhalf geleden (vergeleken met de leeftijd van mijn knul natuurlijk) mijn amandelen zijn geknipt en de bronchitis heel erg opspeelde. Ik weet ook verder niet hoe het begonnen is - wel dat ik met zo'n toeter liep en ik er langzaam overheen gegroeid ben. Dus elke rochel is hier verdacht Maar ik ben geen ik-ren-zomaar-naar-de-huisarts-miep Ik relativeer het, uit zijn gedrag blijkt niks afwijkends. Dus dan wachten we nog even! Thanks
Haha ja sorry, misschien was het korter hoor Het werd hier wel met de dag opvallend minder, dat kan je ook nog goed in de gaten houden.
Ik zou gewoon naar ha gaan longen luisteren. Hier gaan we regelmatig als ze hoest. Elke keer eigenlijk als ze langer dan week hoest en als we twijfelen ook gewoon. Ha zei dat is goed te luisteren omdat beter zo dan afwachten voor bronchites. Dan kan je te laat zijn en wordt het chronisch Al zei ha kunnen kinderen lang hoesten maar zolang het boven zit en niet in longen is geen probleem. Ha zei dat we moeten gewoon komen altijd als hoest te lang blijft of verandert van geluid of als we zelf twijvelen. Hoesten kan echt manden en weken duren vergist je niet met dat hij vroolijk en geen temp heeft is ook goed meezit. Onze dochter dus had maand dat gehoest af en toe 5-6keer per dag maar. Was ervoor weekje lang verkouden maar hoesten bleef. Bleek dus astma/bronchites en ze moest aan ab. Daarom zijn we nu extra oplettend en gaan dus altijd longen luisteten bij ha. Ik ken overigens kinderen die chronisch astma/bronchites hebben bij elk klein verkoudheid alleen omdat ouders dachten ook nou ja hoestje maar hij is toch vrolijk. We waren dus net op tijf zelf en ha zelf gelukkig want ze was net verkouden ook hoesten maar gelukkig zat het niet in longen. Als kind bronchites krijgt is kans groot gewoon dat het chronisch wordt. Het kans klein als kind vanzichzelf goede emmuun systeem heeft (volgens ha heeft dat onze dochter ook want na haar bronchites werd verwacht dat ze nu ook dat krijgt). Succes ermee!