Vraag voor de juffen onder ons

Discussie in 'De lounge' gestart door dds, 13 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hallo mede juf!

Ik ben bijna 12 jaar werkzaam in het onderwijs en merk de laatste jaren dat ouders/verzorgers steeds minder vertrouwen in de school en leerkracht hebben.

Even een voorval vandaag dat naar mijn idee nergens om gaat.......

Ik geef les aan groep 7, de kinderen vinden verkeer saai, dus wilde ik gisteren de les anders aanpakken. Ik vertelde de kinderen dat we gingen oefenen voor het verkeersexamen. Wie 80% goed scoort krijgt een traktatie!
    Van de 36 kinderen hadden 26 de 80% norm gehaald, dus ik vandaag net voor 12.00 uur getrakteerd..... Leuk toch?

Nee! Want om 12.30 uur komt de lokatiedirecteur mijn lokaal binnenlopen. De moeder van ......vond dat ik kinderen omkocht:$

Dus niet eerst bij mij komen voor uitleg, nee gelijk naar de directeur:x

Waar gaat het om? Nergens toch....of zie ik het verkeerd...

2. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ik zou als ouder zijnde niet direct naar de directeur stappen maar moet wel eerlijk bekennen dat ik het ook als omkopen zie, bedoel ik niet rot ofzo maar ik zie het wel zo.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik snap niet dat ouders níet naar jou toe komen, dat had ik wel gedaan.

Maar eerlijk? Trakteren vind ik echt belachelijk! Zeker als je alleen de kindjes trakteerd die meer als 80% goed hebben gemaakt want hoe zit het met de kinderen die wel hun best gedaan hebben maar het niet hebben gered?

Nu heb je getrakteerd, wat heb je straks nodig om ze hun best te laten doen?

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Sorry, ben geen juf ;)
    ik zie het niet als omkopen, maar misschien dat de kinderendie minder goed mee kunnen komen zich wel wat achtergesteld voelen... Maar omkopen? Neehoor!

5. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik zou er ook niet blij mee zijn, kinderen iets beloven als ze iets goed doen, sommige kinderen doen net zo hard hun best maar halen het niet, en krijgen niets, vind niet dat je daar onderscheid in moet maken,

naar de directeur stappen zou ik niet gedaan hebben, maar je persoonlijk aanspreken wel.

heeft niet persee iets met vertrouwen te maken,

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.206
    4.446
    113
    Ik als ouder zou pas "boos" worden als je alleen diegene die de 80 % norm haalt zou trakteren.

Ik bedoel daarmee te zeggen dat een kindje wat die norm niet haalt misschien wel harder zijn of haar best heeft gedaan als iemand die de 80 % had gehaald.

7. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    ik zie het probleem er niet zo in,zie het ook niet als omkopen, maar je hebt toch wel alle kids getrakteerd toch?? anders zou ik het wel zielig vinden voor de kids die minder scoren zeg maar.....

8. topper12

topper12 Niet meer actief

Hihi moet er stiekem wel een klein beetje om lachen, sorry :) ik denk dat de desbetreffende moeder ook maar weer terug mort naar de basisschool, want volgens mij is omkopen toch echt iets anders en daarnaast is "klikken" wel erg kinderachtig.

Maar heb je de hele klas getrakteerd of alleen de leerlingen met een voldoende? Is dat niet sneu voor de kinderen met een onvoldoende? Of spelen mijn hormonen weer op? :D

9. Daniellexxx

Daniellexxx Bekend lid

11 feb 2013
    658
    158
    43
    Noord-Holland
    Hoi,

Ik herken je probleem helemaal! Ikzelf geef toevallig ook les aan groep 7 en bij mij op school lopen we allemaal tegen hetzelfde probleem aan. Als er iets aan de hand is, wordt er geen gesprek gevoerd, maar worden er alleen verwijten naar je hoofd geslingerd en dan heb je eigenlijk nog mazzel dat ze bij je komen en niet meteen naar het hoofd stappen. Je wordt heel voorzichtig in de omgang met ouders. En het vervelende is dat als er wel een keer iets leuks gebeurd is, je dit nooit terug hoort.

Hoewel, vorige week had ik een gesprek met ouders die het idee hadden dat hun kind wat achteruit aan het gaan was op het gebied van rekenen. Dus ik de gegevens erbij gepakt en daaruit bleek ook dat dit kind de laatste 2 rekentoetsen niet zo heel goed gedaan had. niet slecht, maar wel dalende lijn zeg maar. In plaats van dat er verwijten kwamen van waarom ik dat niet eerder gezien heb, waarom ik niet aan de bel getrokken heb en waarom het zo is (wat helaas ook veel voorkomt) hebben we het er samen over gehad wat WIJ konden doen om hun kind weer back on track te krijgen. Dat is fijn, samen sterk.

Helaas zijn echt niet alle ouders zo, terwijl we eigenlijk allemaal het beste voor die kinderen willen!

Hoe is het afgelopen met je actie?

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Volgens mij ging het trakteren om die 26 kids die het gehaald hadden, dus hebben er 10 kindjes niets gehad....

11. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Ik zie dat niet meteen als omkopen. Dit soort dingen zijn toch hartstikke leuk om zo heel af en toe eens te doen? Om het gebruikelijke eens te doorbreken en te verassen?
    Daarnaast vind ik dat als ik als ouder ergens mijn bedenkingen over heb dat ik dat eerst met de desbetreffende persoon hoor te bespreken.

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Zo staat dat er inderdaad en dat vind ik echt niet kunnen!

13. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    zo begrijp ik het dus ook, maar goed laten we even ts afwachten wat ze gedaan heeeft (eerlijk)

Het gaat mij enkel om het punt trakteren de een wel de ander niet, op het behalven van een bepaalde score.

niet op het trakteren opzich, als het maar voor iedereen is.

14. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Sorry, geen juf, maar als niet alle kinderen het hebben gekregen, vind ik het vreemd... Zou alleen niet gelijk naar de directeur stappen, maar als mijnkind bij de 10 hoort die niets hebben gekregen, zou ik wel naar school zijn gekomen..

In mijn zoon's klas. ( groep 6 ) zitten een aantal "druktemakers" met diverse achtergronden... Die mogen als beloning bij goed werken een sticker halen bij de juf en met een volle kaart iets bedenken, zoals een kwartiertje schaken. Maar dit is dus niet voor de hele klas weggelegd alleen de adhd etc kinderen... Vind ik ook een aparte regeling, maar oke... Wat vinden jullie daar dan van?

15. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Ik zie in het trakteren zelf geen probleem.. Wij hadden vroeger ook een juf die een doos uitdeelsnoepjes achter in de klas had staan en heeeel af en toe kregen we allemaal een snoepje als we heeeel lief waren geweest die dag haha... Dus we waren dat jaar echte engeltjes, want je wist maar nooit. Het voor wat, hoort wat principe is heel gewoon. Als je gaat werken krijg je toch ook geld, of vinden jullie dat ook omkopen dan? Ik vind alleen wel, dat je ALLE kinderen dan moet trakteren en niet alleen diegene die de 80% hebben gehaald... Als mijn kindje zijn best had gedaan en alsnog niks zou krijgen zou ik wel even naar je toe zijn gekomen voor een gesprek denk ik..

16. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Ik zou niet boos worden of verwijtend zijn maar ik zou denk ik wel verwachten (en dus eventueel een leerkracht hierop bevragen) dat het een leerkracht opvalt wanneer mijn kind ineens twee toetsen niet goed maakt, die signaleringsfunktie hebben jullie toch? en dan natuurlijk samen kijken hoe dit weer op te krikken.

17. Krissie85

Krissie85 Niet meer actief

Voor mij is het wel opkopen. .
    Wat je zou kunnen doen een andere keer is het stukje "als jullie..dan"
    Wanneer je ze gewoon als beloning/complimentje voor goede prestaties alleen achteraf verrast had (dus zonder het voorafgaande als 'doel' te stellen) zou ik het een leuke verrassing hebben gevonden. ..
    Wel erg dat ouders daarover het gesprek niet aangaan. .

18. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Ja dat zou wel zielig zijn, ik zou het wel snappen als ze bedoeld dat 80% het heeft behaald en dat dan iedereen getrakteerd wordt. Maar zo stond het niet nu ik goed teruglees.

19. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik mag toch hopen dat ALLE kinderen iets gekregen hebben en niet alleen die met minimaal 80% goed?

20. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

"omkopen" gebeurd toch veel vaker.

Als je nu je bord leeg eet krijg je straks een toetje.
    Als je nu even lief gaat spelen, gaat mama straks een spelletje met je doen.

Het systeem van belonen werkt nou eenmaal erg goed en vind ik beter dan straffen.

Ik hoop idd dat ze alle kindjes heeft getrakteerd en de volgende keer de stelling anders maakt.

Deel Deze Pagina