Vraag over zwangerschapsverlof en onderwijs!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door 27brenda, 20 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 27brenda

27brenda Lid

22 dec 2008
    5
    0
    1
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraag...
    Ik werk in het primair onderwijs voor 83%, maandag tot en met donderdag.
    Eind september ben ik uitgerekend.
    Ik ben van plan om na mijn zwangerschapsverlof 2,5 dag te gaan werken, dus ongeveer 60%.

Wat ik mij afvraag is: krijg ik totdat ik terugkom van mijn verlof (dat zal 2 weken voor de kerstvakantie zijn) gewoon de 83% betaald?
    En dan vanaf het terugkomen begint de 60%?

Of krijg ik meteen vanaf de zomervakantie 60% betaald tijdens mijn zwangerschapsverlof omdat ik daarvoor uiteindelijk terugkom?
    De laatste klinkt mij namelijk niet helemaal eerlijk in de oren. Want stel dat ik in juni ben uitgerekend en pas na de zomervakantie voor 60% terug zou komen, dan zou ik toch ook gewoon mijn hele zwangerschapsverlof voor 83% betaald krijgen?

Weet iemand hoe dit wettelijk is vastgelegd?

Ik hoop reacties te krijgen... Het is voor mij namelijk echt niet duidelijk!

Alvast bedankt,

Brenda

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    je krijgt je verlof aan de hand van de laatste 4 weken voor je verlof, dus als je tot je verlof voor 83 procent werkt zul je dat ook betaald krijgen.

athans zo hoort het

3. mol81

mol81 Niet meer actief

Je krijgt tijdens je verlof gewoon doorbetaald en als je ouderschapsverlof in gaat, verandert je salaris. Je hoeft ook pas je ouderschapsverlof door te geven als je bevallen bent (de begindatum van je ouderschapsverlof) aangezien je misschien later bevalt en dan start je ouderschapsverlof ook later. Tijdens vakanties en vaste vrije dagen (pasen, pinksteren etc.) hoef je geen verlof op te nemen als je normaal gesproken wel werkt op die dag / dagen. Dan zou ook jammer zijn, want dan krijg jij minder salaris dan degene die geen verlof neemt terwijl je beide vrij bent.

Zodra je ouderschapsverlof in gaat, zul je minder verdienen maar je kunt via de belastingdienst €3,99 per opgenomen uur ouderschapsverlof terug krijgen. Uiteindelijk lever je dus maar 25 % in!

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je gaat pas na je verlof minder werken, dus krijg je pas na je verlof minder betaald. Houd je er rekening mee dat je de weken verlof die in de zomervakantie vallen, terugkrijgt? Die worden achter je verlof geplakt. Je kunt dit makkelijk uitrekenen op de website van Dyade. (Even googlen op "Dyade" en "Zwangerschapsverlof", dan vind je het wel.)

Daar staat ook een berekening op hoeveel uur ouderschapsverlof je recht hebt. Misschien wist je het al, maar voor de zekerheid: Als je na je ouderschapsverlof je WTF vermindert (dus deels ontslag neemt) moet je het aantal uren ouderschapsverlof al berekenen over je nieuwe aanstelling. Anders moet je de uren die je teveel kreeg terugbetalen.

5. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Per wanneer ga je met verlof? Dat valt denk ik net wel of net niet in de zomervakantie toch? Dan gaat de opmerking van Tupp misschien niet helemaal op, maar check het toch maar even.

Ik werk in het VO en ging eind mei met verlof. Ik was eind juni uitgerekend en mijn verlof duurde tot half september, maar werd verlengd met 7 weken zomervakantie, dus ik begon half november weer.

Mijn salaris werd gewoon aangepast per 1 augustus naar mijn nieuwe werktijdfactor (ging van 4 naar ongeveer 2,5 dag). Mij is toen verteld dat dat in het onderwijs gebruikelijk is, al ben ik er niet echt achteraan gegaan (werd verteld door een collega). Nu je dit post bedenk ik me dat dat eigenlijk raar is, omdat het uwv je verlof betaalt, zij betaalden dan gewoon die 4 dagen uit gedurende 16 weken. Van de vakantieweken zou het dan wel logisch zijn, omdat die door de school betaald werden en in het nieuwe schooljaar vielen.

Ben wel benieuwd of je iets officieels kunt vinden.

6. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Minke, daar had je idd wel achteraan moeten gaan! Ik werk ook in het vo en mijn salaris/werktijdfactor is pas aangepast, na mijn zwangerschapsverlof.

Misschien kan het met terugwerkende kracht nog geregeld worden!!!

hier trouwens ook 2x in de zomervakantie bevallen, dus extra weken gehad, en ook in die extra weken mijn gewone salaris gehad hoor!
    Dat de school die weken zelf moet betalen klopt ook niet altijd he. In de zomervakantie hebben ze ook geen vervanging nodig...

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ik kreeg eerst nog 10 weken 1,0 fte, daarna ging ik naar 0,8 met de helft ouderschapsverlof en daarna naar 0,6

Maarreh, 0,6 is 3 hele dagen hoor! reken je niet rijk dus...

8. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    @Marloes: die vakantieweken worden wel gewoon doorbetaald, of dat nou echt in de zomervakantie is of daarna, dus die worden dan toch door de school betaald? Beetje lastige redenering, hoop dat je me snapt. Misschien stel ik het ook wel verkeerd, ben niet zo'n expert op dit gebied (anders was ik wel wat anders gaan doen... ;))

Overigens was er helemaal geen vervanging voor mij (lastig vak) dus volgens mij is de school er redelijk goed vanaf gekomen...

Ik zal eens kijken of ik hier nog wat mee ga doen, voelt een beetje zeurderig (na bijna twee jaar plus dat ik die vakantieweken terug kreeg voelde al heel verkeerd). PZ is niet zo goed bereikbaar bij ons op school, dus ik zal eens kijken wat ik ermee kan. Bedankt voor je info in ieder geval, ik ga m'n loonstrookjes es opzoeken!

9. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    geven we hetzelfde vak dan Minke? Voor mij was er ook geen vervanging... erg fijn.
    Ik snap je verder... maar ik bedoel, dat ze de vervanger niet hoeven te betalen in de zomervakantie... dus dan hebben ze dat over toch... zeker als er geen vervanger is.

guppie; hier is 0,6 trouwens 2,5 dag op mijn rooster...
    overal weer anders he

10. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Hoi Marloes, ik weet niet of we hetzelfde vak geven. Wil niet teveel in detail treden, maar het is een vrij standaard vak, alleen was er op dat moment in die omgeving geen vervanging te vinden. 2,5 dag is bij ons op school trouwens ongeveer 0,5. Volgens de CAO mag je bij meer dan 0,5 officieel ingeroosterd worden op 4 dagen (wat ik dus echt niet wil) en aangezien ze altijd roosterproblemen hebben, houden ze je daar ook echt aan. Beetje jammer (scheelt nogal in salaris, terwijl 0,6 makkelijk in 3 dagen kan en ik tóch de opvang heb, dus 2,5 of 3 maakt niet zoveel uit) maar verder is de school wel erg leuk, dus dat nemen we maar voor lief. Sommige mensen hebben al wel sinds jaar en dag 0,6 in 3 dagen, maar een aantal jaren geleden was het allemaal makkelijker, nu beginnen ze daar niet meer aan.

Heb nu dus 2,5 dag met veel tussenuren, maar doordat wij erg goede werkplekken hebben hoef ik alleen op hoogtijdagen (rond toetsweken enzo) nog werk thuis te doen. Ieder nadeel... enfin, m'n mail naar degene die hierover gaat staat klaar. Heb m'n loonstrookjes ook al bij de hand, dus ik ben heel erg benieuwd wat eruit zal komen.

11. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    veel succes. Hopelijk lukt het nog!!

12. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    @Marloes: Het is al gelukt, waar ZP al niet goed voor is. Ik ben zelf veel te laks als het om salarisbetalingen gaat. Ben geen getallenwonder en denk al gauw dat het wel goed is. Ze hadden dit inderdaad niet zo mogen doen en ik krijg binnenkort een nabetaling, ze vonden het zelfs niet erg dat ik er zo laat mee kwam, ze hadden het zelf beter in de gaten moeten houden vonden ze. Nooit vervelend zulke dingen (ben net verhuisd!). Erg bedankt voor je tips!

13. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    he, super!!! mooi dat het als nog geregeld kan worden!!!

Deel Deze Pagina