He meiden, Ik heb in een restuarant een voorgerecht gegeten met gerookte zalm. Dit voordat ik wist dat ik zwanger was! Is dit erg? Moet ik me anders voor de zekerheid laten testen op listeria? Pff maak me best zorgen! Thanks!
hey,, ik wist op mijn verjaardag dat ik zwanger was. De moeder van mijn vriend is dezelfde dag als mij jarig en ze hield het de dag erna. Ik wist toen nog niet dat je gerookte zalm niet mag eten en aangezien ik zalm lekker vind heb ik echt veel ervan gegeten (dacht toen ook van is toch vis en is gezond voor baby) achteraf kwam ik er pas achter dat totaal niet zo goed is maar ja de kans op die bacterie is er wel als je vaak ervan eet en je zit nog in begin kan totaal geen kwaad was toen ook bijna 5 weken en met de kleine is alles goed Maak je maar niet druk nu weet je het en kun je het wel voorkomen
He, thanks voor je geruststellende woordjes! Thanks, jij ook gefeliciteerd! Fijn dat alles goed is! Liefs Petra
Ik kan er ook maar niet van af blijven ik was met mijn 2de zwangerschap verslaafd aan sushi..... alles was ok,ik wist het toen niet van listeria.... Nu eet ik af en toe wat zalm of rauwe vis.Wel vers van de visboer.
oeps lees net dit,doe het ook niet meer nu.! Het advies geldt vooral voor zwangere vrouwen, omdat de bacterie een spontane abortus kan veroorzaken. Maar ook mensen met een verminderde weerstand zoals ouderen, moeten volgens de VWA oppassen. De VWA heeft gerookte zalm, forel, paling, haring en makreel onderzocht. In ruim drie procent van de visproducten werden meer listeria-bacteriën aangetroffen dan is toegestaan. "Listeria is in het bijzonder gevaarlijk omdat de bacterie zich blijft vermenigvuldigen, ook al is het product vacuüm verpakt en ligt het in de koelkast", legt de VWA uit. Listeria is een algemeen voorkomende bacterie die risico's kan opleveren in producten die niet worden verhit. Ook producten als paté, filet américain en kazen van rauwe melk kunnen de bacterie bevatten.
Nou dames ik ben verslaafd aan zalm en sushi en van mijn gynecoloog mag ik dit gewoon eten. Uiteraard wel oppassen met vis die oud zijn. De kans op listeria is heel klein en als je het niet te vaak eet is er geen probleem is mij verteld. Ik heb van mijn dochter iedere dag wel een stuk of 8 boterhammen met pate op , dit schijnt ook niet te mogen maar dit hoorde ik een aantal weken terug pas. Ik heb een gezonde meid rond lopen.
ik was helemaal in paniek toen ik 12 weken zwanger was en net heel pak van supermarkt gerookte zalm had gegeten en dan hier lezen dat heel gevaarlijk is , gebeld naar vk die zei meid maak je niet druk het mag wel wat je op intenret lees is meestal overdreven , zolang geen oude vis overdatum is niks ana de hand maar je kan beter met mate eten alles wat in pakjes zit nou ben ik bijna aan het eind en je ziet het nog steeds een gezond baby in mij buik dus maak je vooral niet druk en stress
Er wordt reeds veel overdreven met wat wel en wat niet mag, op andere forums wordt ook over zalm gediscusieerd, verschillende gynaecologen zeggen dat het mag als het vers is . Vroeger hielden ze met niets rekening. Vraag maar aan je grootouders of ouders, en wij zijn ook gezond. Gewoon wat opletten of het vers is en niet overdrijven.
Ik heb met de kerst ook gewoon zalm gegeten en met Daan ook. Ik hou echt wel reking mee maar niet al te overdreven ik eet geen rauw vlees maar gerookte vis lekker vers ja hoor. Het rijtje wat we niet mogen eten word wel heel lang over 20 jaar staatiedere zwangere aan de sondevoeding want als we zo door gaan mag je zometeen echt niks meer
haha Fleur1 daar heb je gelijk in, volgens mij zitten we ook over 20 jaar aan de sondevoeding met zijn allen, er komt steeds meer bij wat niet mag. Ik zeg ook wel eens hoe hebben die vrouwen in de rimboe en de oerwouden het? zij hebben geen verloskundige, gyn's kraamverzorging enzo... Ik heb ik in het begin ook nog wel dingen gegeten die volgens het lijstje niet mogen, maar als je niet weet dat je zwanger bent... dan kan je er ook niks aan doen toch? En ik eet nu ook nog wel eens wat wat niet mag... en dan lees ik dat later nog eens op internet
tsja en mijn vk zegt dat je het dus echt beter kan laten, dat de kans op listeria echt wel aanwezig is. Toen ik nog niet wist dat ik zwanger was met 5 weken heb ik nog gewoon filet americain gegeten, maar de kans op is er... Gewoon niet meer doen vanaf nu! Je mag wel gerookte zalm eten, zolang het niet vacuum verpakt is geweest. (vers van de visboer dus!)
Oe wist ik ook niet :s Ik heb op 31 december een heel klein beetje gerookte zalm gegeten echt niet veel 1 hapje misschien... Kan dit dan kwaat? Xx.
ik heb gisteren nog een sandwich zalm op in een lunchcafe ! doe ik elke week ! zooooo lekker en gezond ook nog eens ik ga er nl wel vanuit dat het vers is ! maar gevraagd heb ik het eigenlijk nog nooit ...
Ook een weetje: in Engeland mogen zwangere vrouwen wel gerookte zalm eten, daarbij wordt gezegd dat het in sommige andere europese landen wordt afgeraden, maar men vindt daar de kans op listeria te klein om het op de lijst van verboden producten te zetten. Het is dus maar net waar je de grens trekt.
Maar wat is nu het probleem met die listeria? Wekt het de bevalling op? (in dat geval moet je maar veel zalm eten als je het wachten zat bent op het eind) Of kan je baby eraan overlijden?
Voor iedereen die (Per ongeluk) toch iets heeft gegeten wat niet mocht, maak je niet druk.. Je kunt het toch niet meer terugdraaien! Geniet van je zwangerschap!
als je besmet raakt met de listeria bacterie leidt dat meestal tot een miskraam of doodgeboorte. Het is idd maar net waar je de grens wilt trekken... Ik neem iig het risico niet!
pfff ik wordt hier niet goed van zeg! wat mag nou wel en wat mag nou niet? nu lees ik dat haring ook niet mag? terwijl ik las dat haring wel mag? ik heb er veel van gegeten! wel vers van de visboer maar toch , iks nap er geen bal meer van, net zoals met kaas eten...
Och ik heb zalm ook gewoon gegeten hoor, zolang je zeker weet dat het vers is... Maak me er niet zo druk om... Volgens de boekjes mag je 100 dingen niet, om knettergek van te worden...