Vouwwagen leek koopt vouwwagen, tips?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Elena22, 21 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

O met wielen is het heel makkelijk rijden, ook op gras. Ik kan het in mn eentje.

2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Wij hadden idd ook wielen onder de keuken. Best handig inderdaad. Wij zouden weer voor een keuken kiezen om dezelfde reden als @tupp, het is erg handig dat je je spullen niet uit de keuken hoeft te halen en het ergens anders op moet bergen. We hadden het wel kaal genomen en zelf een 3-pits gasstel aangeschaft, dat was een stuk voordeliger. Weet niet of ik een gasstel weer zou aanschaffen, dat ligt er ook een beetje aan waar je heen gaat op vakantie, wij hebben afgelopen jaar alleen de skottel gebruikt omdat we mooi weer hadden, ga je naar gebieden waar het weer wisselvallig is, dan zou ik hem wel aanschaffen.
    (We hebben nu geen vouwwagen meer maar een caravan, daar zit standaard een keuken in, maar de gaspit hebben we niet gebruikt.)

3. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

29 jan 2018
    699
    386
    63
    Vrouw
    En hoe bevalt de caravan t.o.v. de vouwwagen?

4. TotalBella

Heel goed. Het was nog helemaal niet de bedoeling om een caravan te kopen, maar we hebben de vouwwagen samen met m’n ouders gekocht (gaan toch niet in dezelfde periode op vakantie), en ik zei toen een keer dat als we wat ouder zijn we wel een caravan willen, scheelt toch met opzetten. Bleek dat m’n ouders het daar ook over gehad hebben, en die zitten natuurlijk al op de leeftijd van het ouder zijn :roflmao:. Nog geen jaar later stond de caravan voor de deur.
    Het rijden is wel lastiger, je even hoger en breder en je verbruikt meer brandstof. Het is dus wel wat meer opletten als je ergens onderdoor moet (of welke tolpoort je moet vermijden).
    Maar verder is het echt fijn. Na een lange reis alleen even waterpas zetten en de bijzettent neerzetten. Verder ligt alles al klaar, bedden zijn al opgemaakt en ook het luchtbed voor de oudste lag al opgemaakt klaar.
    Terug natuurlijk hetzelfde, het scheelde een hoop opruimen/inpakken. (En we hadden de laatste nacht ontzettend veel regen, dus waren echt blij dat we geen natte zooi in hoefden te pakken.
    Kijk de voortent scheelt niet zoveel bij een caravan of vouwwagen. En het ligt er ook wel aan wat voor vouwwagen je hebt, het ene opzet systeem werkt makkelijker dan de ander. Maar wij willen geen vouwwagen meer.

Muis2009 vindt dit leuk.
  5. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.791
    4.179
    113
    Wou net zeggen, qua comfort snap ik het nog wel maar qua opzetten niet. Wij kwamen dit jaar tegelijk met 2 buren met caravans aan op de camping en wij stonden eerder helemaal op en klaar dan de caravans.

6. TotalBella

Maar ook met inruimen en kasten in elkaar zetten?

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.791
    4.179
    113
    Jazeker. Wij zijn in zo een 1,5 uur compleet opgezet en ingericht. We hebben een snelle klapper, 2 klik-klaar kastjes, kleding zit in stapellades dus hoeft nergens uit of in. Het is uitklappen, dan gaat man haringen slaan en afspannen terwijl ik de kleden erin leg, lampjes ophang, stoelen en tafel neerzet, spiegel en kapstok ophangen en klaar.

TotalBella vindt dit leuk.
  8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.754
    18.863
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij onze huidige vouwwagen hoeven we we eigenlijk niks in te ruimen. De keuken hangt dus al compleet ingericht achter de vouwwagen, da's een kwestie van eraf tillen en op zijn plek zetten. Verder hebben we geen kastjes die in elkaar gezet moeten worden.
    We hoeven dus ook niks in te richten. De kleding zit per persoon in bakken die in de vouwwagenbak (onder het bed) blijven staan. Ook de kist met speelgoed staat daar.
    De boodschappen zit in een klapkrat en een tas die in de kofferbak staat. Die hoef ik alleen maar in het bagagetentje onder de andere slaapcabine te zetten. De koelbox til ik uit de auto en zet ik naast de keuken.

Het koppelen van de gasfles en het ophangen van de verlichting is het enige wat we moeten doen nadat de vouwwagen is opgezet. Zelfs de bedden zijn opgemaakt. We gaan in het voorjaar een lang weekend en een midweek weg en twee weken in de zomer. Voor de eerste vakantie klappen we de vouwwagen even open op de oprit en dan maak ik de bedden vast op. Dan blijft dan het hele seizoen liggen. Tussendoor lucht ik het wel een paar keer, maar eerlijk gezegd was ik het niet. Pas na de zomervakantie haal ik het er af om te wassen voor het jaar erna.

Bij een enkele overnachting is een caravan sneller, omdat je geen voortent opzet. Pootjes uitdraaien en klaar. Je zou de caravan zelfs achter de auto kunnen laten hangen als je erg lui bent. Maar bij een langer verblijf zie ik de meeste mensen met kinderen toch wel een voortent opzetten. En dat duurt ongeveer net zo lang als het opzetten van onze vouwwagen.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.791
    4.179
    113
    Wij zetten bij een enkele overnachting ook de voortent niet op van de vw. Enigste nadeel is dat alles van de wagen af moet

10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.164
    4.473
    113
    wij hebben uiteindelijk geen vouwwagen gekocht. kunnen hem niet stallen. en gaan toch weer een nieuwe tent kopen.
    we hebben overigens ook een caravan, maar die staat op een camping in NL en gebruiken we alleen als een soort weekend huisje.
    wel of geen keuken lijkt me afhankelijk van het type vakantie gangers wat jullie zijn. wij houden van rondtrekken, en maar een paar dagen op 1 plek te zijn, dan is het fijn om compact te zijn en snel op te zetten. wij koken vrij weinig op de camping, of even snel wat pasta. dan zou ook een klein gaspitje prima zijn. (daarom blijven we ook bij tent kamperen, we zijn een beetje primitief)
    als je langer op 1 plek blijft en veel zelf kookt dan lijkt het me wel fijn.
    in onze caravan kook ik ook regelmatig, zeker in het voorseizoen. maar zodra het kan koken we lekker buiten op een 1 pittertje, of cadac safarichef (skottel achtig ding)

11. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

29 jan 2018
    699
    386
    63
    Vrouw
    Leuk om dit soort ervaringen te lezen. Het lijkt me zo fijn om altijd je eigen spullen bij je te hebben! Het is alleen een enorme uitgave, dus goed oriënteren. En ik denk eraan om eerst even op proef iets te huren, kijken hoe dat bevalt. In Canada en Scandinavië al eens een camper gehuurd, en dat beviel super goed. Maar een camper is te duur, dus geen optie.

12. TotalBella

Ja het is zeker een hele uitgave. Wij konden het gelukkig met m’n ouders samen kopen. Dat scheelt de helft (meer dan de helft voor ons, want zij gebruiken hem vaker en hebben daarom meer betaald). De vouwwagen konden we weer inruilen voor de caravan, daar kregen we nog best een bedrag voor terug.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.754
    18.863
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat is bij onze huidige vouwwagen (1-2-3-systeem) geen optie meer. Daar klap je altijd de voortent mee uit.
    Het type dat jij denk ik hebt (dubbele bedplank, in het midden de wagen met bankjes?) hadden we hiervoor. Maar dan moet je inderdaad de bagage uit het gangpaadje halen. Terwijl bij ons de bagage dan onder het bed kan blijven. Dus al met al zijn we ongeveer net zoveel tijd kwijt, denk ik.

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.791
    4.179
    113
    #174 sidmick, 19 okt 2022
    Laatst bewerkt: 19 okt 2022
    Nee wij hebben een malawi dus maar 1 bed. Wij slapen op de wagen en bagage ligt eronder. Maar bedoel de stoelen, tafel, kastje eraf halen

15. TotalBella

Ja dat wat jullie hebben is echt een top systeem. Zagen we afgelopen vakantie idd op de camping. Die waren snel klaar met opzetten.
    Wij hadden idd wat jij omschrijft.

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.754
    18.863
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh ja, dat houd je bij ons systeem ook. Maar goed, die tafel en stoelen heb je toch wel nodig en is ook zo gebeurd. Kastje hebben we niet (want keuken).

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.754
    18.863
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij gaan trouwens volgend seizoen over op schroefharingen, scheelt ook tijd. En we overwegen om alleen nog om-en-om een haring te zetten als we maar een paar nachtjes staan en (vrijwel) zeker weten dat het droog blijft.

Deel Deze Pagina