Voor eerste jaar wel of niet Aardbeien?

Discussie in 'Voeding' gestart door moonlight159, 27 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Wie weet of je nou wel of niet aarbeien mag geven voor het eerste jaar? De één zegt dat je het beter niet kunt doen, omdat ze allergiegevoelig zijn. Maar laatst had ik een fruithapje van nestlé en daar zat aarbei bij in en de toetjes van Olvarit, zitten ook Aardbei..?

Wie kan me helpen?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben verse aardbeien gegeven rond de 10-11 maanden. Ik denk dat gekookte/geprakte aardbeien, zoals in jam zover bewerkt zijn dat er niks meer over is van het allergeen..

Je kunt altijd een vers plakje aardbei geven, en kijken wat de reactie is. Zeker als je kindje verder niet allergisch lijkt aangelegd. Maar wij "durfden" niet voor de 10 maanden te geven..

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.798
    4.181
    113
    Geen idee of het "mag" maar mij dochter van 10 maanden krijgt ze iig regelmatig en vind ze heerlijk!

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Is het niet zo dat als je kind allergisch is voor aardbeien dat ie dat met 6 maanden is, maar ook nog met 12 maanden?
    Ik denk dat je het gewoon moet proberen, alleen dan weet je het.
    Ik heb zelf een hapje van nestle gehad in zo'n geboortepakket en daar zat aardbei in en mn zoontje heeft er geen reactie van gehad. denk dat ik het dus wel kan proberen. Tis er alleen nog niet van gekomen!

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Onze dochter vind aarbeien heerlijk.
    Ik maak vaak een fruithapje met aardbeien voor haar.
    In onze familie's komen geen allergieën voor, dus ben er niet zo bang voor.

6. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    mijn dochter vindt ze ook heeeeeerlijk..
    ze krijgt ze regelmatig..!
    dan wel weer grappig als er een zure tussen zit...hahaha..

7. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis

Ja precies die bedoel ik!

Maar als het gewoon kan.....dan doe ik het! Want ze zijn op het moment heerlijk!! Kijk ik gewoon goed wat zijn reactie is. Bedankt voor jullie reacties!

8. loesjej

loesjej Actief lid

12 dec 2008
    416
    0
    0
    hoi
    ik loop met uk bij een dietiste en wat er is met aardbeien: aardbeien geven vaak pukkeltjes/ reacties die LIJKEN op een allergie.
    Rood fruit geven vaak pukkeltjes omdat ze huidzuiverend zijn.
    Dit heeft dus NIETS met een allergie te maken, het lijkt er alleen op.
    Dat is dus het moeilijke, als je uk overgevoelig is voor aardbeien dan is dat dus niet te zien aan pukkeltjes. Want die krijg je sowieso vaak ervan...

Allergieen duiken vaak op voor het 1e jaar omdat het spijsverteringskanaal nog niet op orde is. Pas daarna kun je met alle zekerheid zeggen of het een allergie is (tenzij je kind opzwelt, of heel erg gaat overgeven of iets dergelijks)

hopelijk begrijpelijk uitgelegd...

9. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ik ben afgelopen donderdag op het CB geweest. Mijn zoontje is nu 4 maand en 3 weken... En de wijkverpleegkundige zei uit zichzelf dat mijn zoontje ook wel aardbeien mocht eten...
    Citrusvruchten moet je mee oppassen wegens overgevoeligheid (denk aan kiwi etc.)... maar de rest kan geen kwaad...
    Ook meloen schijnen die kleintjes lekker te vinden...
    Even prakken met een vork of raspen en dan moet het kunnen...

En eigenlijk geldt voor alles dat je moet kijken hoe je kindje erop reageert... Niemand is immers gelijk... en kindjes dus ook niet...

10. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Heb met 5 maanden aardbei gegeven, wist helemaal niet dat dit niet 'mocht'.
    Zoontje vond het heerlijk, geen enkel probleem.

11. gevalletje

gevalletje Actief lid

3 mei 2008
    254
    0
    0
    hier geef ik Bas ook al aardbeien, zo gewassen uit t knuistje eten. hij vind dit heerlijk, wel een knoeiboel maar daarhebben we weer n washandje en wasmachine voor :) geen reactie hij krijgt 1 keer per week meer ook niet. en hier ook geen allergien in familie (behalve dat ikzelf altijd wel reageer op de eerste aardbeien van t seizoen, daarna ook niet meer).

Deel Deze Pagina