Voeding baby 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door adi, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Hallo allemaal,

we zijn gisteren met onze kotertjes bij het CB geweest en de voedingsschema besproken.
    Deze ziet er op het moment uit (schema tot 6 maanden!):

07.00: fles 180+6 (KV, nr1);
    09.00 fruithapje, half tot heel potje;
    11.30, fles 180+6
    15.30 fles 180+6
    17.00 groente, meestal half potje soms iets meer (ca 80gram)
    19.30 fles 230cc (avondpapje van Friso, vanaf 4mnd).

Op het CB zeiden ze dat we zo nog een maand moesten doorgaan, alleen overstappen op opvolgmelk. Onze CB adviseert namelijk om met vlees en granen te beginnen met 7 maanden, en niet met 6.

Dat vond ik raar, omdat ik van alle kanten hoor dat mensen met 6 maanden beginnen met groentepotjes 6+ (daar zit vlees in) en avondpapjes van Bambix en zo (6+ zijn met granen). Meeste geven ook liga oid.

Hoe hebben jullie overstap gemaakt na 6 maanden? Hoe zou ik mijn schema het beste kunnen aanpassen? Ze eten nog weinig groente omdat ze deze vlak na de fles krijgen. Dit doen we nog omdat de groente nog niet zo belangrijk was, en ze weer honger moesten hebben voor de laatste fles.
    Maar misschien moet ik de groente en fles van 15.30 omdraaien zodat ze meer vast voedsel gaan eten.

Ik zit nog met veel vragen, waar ik bij het CB geen antwoord kreeg. Ze duwde een folder in mijn handen waar nota bene stond dat ik met 6 maanden een broodkorst en pap mag geven, terwijl ze zei dat we nog een maand moesten wachten met granen.. :(:(

Alle tips en eigen ervaringen zijn welkom!!!
    thnxx!

2. Mnq

Mnq Bekend lid

7 jan 2008
    822
    0
    0
    Hé, ikzelf zit met een dilemma ontrent voeding en kwam jouw berichtje tegen. Het eerste wat in me opkwam was...mogelijk houden ze jullie kids nog langer op dit schema omdat ze vroeger geboren zijn en in feite nog jonger zijn...?
    Heeft ze zoiets niet genoemd?

Mjin meiske is anderhalf week eerder geboren (waar hebben we het over..) maar ik lees vaak dat wanneer baby's een paar weken eerder zijn geboren, ze dit terugrekenen, in ieder geval v.w.b. voeding. Heeft CB arts niet zoiets tegen jullie geroepen?

Hele onderneming lijkt me, met 3 kids naar het CB!?
    Wat een rijkdom heb je! ;)

3. adi

adi Niet meer actief

Rijkdom is het zeker! En een hele volksverhuizing als we ergens heen gaan hahaha!

Nee, bij ons rekenen ze niet terug. Ons kinderarts heeft bij 4 maanden gezegd dat de baby's helemaal gezond zijn (even afkloppen), hun gewicht al bijna ingehaald hebben en dat zij geen reden ziet om met de voeding terug te rekenen.

Bij het CB zeiden ze dat zij adviseren om pas vanaf 6 maanden uberhaupt te beginnen met de bijvoeding, en dan heeft een kindje een maand nodig om te wennen aan groente en fruit en de lepel. En dan vervolgens langzaamaan uitbreiden met vlees en granen.
    Dat wij met 5 maanden zijn begonnen (met de goedkeuring van de KA), ging bij haar het ene oor in, andere uit. :)

ps: we zijn trouwens ook niet van plan om alles in 1x om te gooien. Van het weekend gaan we rustig over op opvolgemelk, dan een paar dagen kijken hoe dat gaat. Als ze dat helemaal gewend zijn kijken we wel verder. Alleen zou het fijn zijn om een 'stappenplan' te hebben. Daarom vroeg ik me af hoe andere het gedaan hebben.

4. Mnq

Mnq Bekend lid

7 jan 2008
    822
    0
    0
    Klinkt wel als een gezellige boel, drie kotertjes. Moet je eerlijk zeggen dat ik je aan de ene kant benijdt maar aan de andere kant vind ik eentje soms al een heel geregel. Petje af voor je!

Dat van het CB herken ik wel. WIj hebben gewoon ons gevoel gevolgd, Léonie wilde graag hapjes en dus is ze met 4 maanden over gegaan op de kleine hapjes en vanaf ruim 5,5 maand over op de echter 6 maand hapjes. Ze groeit goed, vind eten heerlijk. Dus ons eigen gevoel maar gevolgd. Zal ongetwijfeld niet altijd goed zijn hoor..zitten nu te rommelen met het aantal cc's opvolgmelk, maar daar komen we ook wel weer uit.
    De hapjes die jullie tot nu geven, gaan goed?

Gisteren heeft Léonie voor het eerst een hapje (lasagne- Olva....t) gehad waar kleine stukjes in zaten, ging ook op! Geen punt. Je merkt ook vanzelf vrij snel wanneer iets niet goed is. Vanaf 6 maanden mogen baby's vlees dus waarom niet... ze hebben het juist nodig omdat hun ijzervoorraad, meegekregen van de mama's , nu op is en ze het zelf binnen moeten krijgen via voeding. Om eerlijk te zijn..begrijp ik jullie CB dus ook niet...

Misschien je vraag eens neerleggen bij Eveline, de voedingsdeskundige op deze site?

5. adi

adi Niet meer actief

Mijn vraag bij voedingsdeskundige staat onder die van jou, dus hopelijk worden we beide weizer van. Jouw dochtertje is 1 dag ouder dan mijn piraatjes ;). leuk zeg!

Het is zeker een heel geregel. Ik moet ze bijv zometeen in mijn eentje ophalen bij de KDV. Dat gaat op zich prima, alleen zie ik nu al tegenop om ze thuis in één ruk in bed te krijgen, ze willen als ze thuis komen namelijk METEEN in bed, en dan alle drie. Maar we zijn dat soort situaties gewend, en ze leren steeds beter om te wachten op hun beurt.

Jouw dochtertje krijgt dus al de 'grote' potten. Zijn die heel anders van smaak en structuur dan de kleine potjes? Heb je ook al alle soorten vlees angeboden of alleen kip bijv?

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Vlees hoeft echt niet voor 7-8 maanden (of zelfs niet voor het jaar als ze goed opvolgmelk drinken). Ik vond het juist een gedoe om te zoeken naar vleesloze potjes, en dan zit er weer kaas in.

Granen is 7 maanden niet raar. Vanaf 6 maanden begin je soms met pap of een broodkorstje, maar vanaf 7 maanden met brood etc.

Vergeet niet dat ze pas met een jaar met de pot mee hoeven te eten. Je hebt tijd zat om ze allerlei dingen te laten proeven..

Ik zou nog wel even wachten met nr2 melk, daar is de max 800cc van. Maar liefst maar 600cc. Je kunt gerust nog even nr1 blijven geven, totdat het fruit en groente wat grotere hoeveelheden zijn. En ze met 3, max 4 flessen a200cc toe kunnen. Aan de andere kant, nr2 melk vult ook mee, dus hoeven ze waarschijnlijk wat minder. Dan zou ik de avondpap wat minderen..

Als ik je schema zo zie:

07.00: fles 180+6 (KV, nr1); wordt met 6-7 maanden een papfles, of een bord pap, nog later een boterham met melk.
    09.00 fruithapje, half tot heel potje; Is prima, probeer richting een heel potje te gaan.
    11.30, fles 180+6: wordt bij 7-8 maanden een boterham met melk
    15.30 fles 180+6: deze verdween hier voor sap+koekje rond de 7 maand. Is de 1e fles die verdwijnt.
    17.00 groente, meestal half potje soms iets meer (ca 80gram): Ook goed, langzaam opbouwen tot 150-200 gram. Evt vanaf 6-7 maand beetje yoghurt/kwark na.
    19.30 fles 230cc (avondpapje van Friso, vanaf 4mnd): Ik zou proberen in de avond gewone melk te geven (180/6). Ze hebben die papjes minder nodig als ze overdag wat stevigere voeding krijgen. Wij hebben de avondpap ingewisseld voor pap in de ochtendfles.

(En dan gingen wij redelijk snel omdat ons jochie dat aangaf)

7. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hallo,

Mijn zoontje is al een tijdje over op een 6 maanden schema..geadviseerd door het cb (wat een verschillen in cb's dan he?)
    Ongeveer 3 weken geleden zijn we opvolgmelk gaan geven en werd dit het schema:

8.30 fles 180+6+rijstebloem (hij word dan pas wakker)
    11.00 Heel potje fruit 6 maanden + sap
    13.30 fles 180+6
    15.30 Liga + sap
    18.00 Heel potje groente 6 maanden + toetje
    20.00 fles 180+6+rijstebloem of avondpapje

Door de opvolgmelk kon er een fles af, dat ging meteen heel goed, en daardoor eet hij z'n potjes ook helemaal leeg.

8. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    Ben benieuwd, 15.30uur geef je liga en sap. Hoeveel sap? En nog een speciaal soort liga?

9. MvLisa

MvLisa Niet meer actief

Ik lees ook even mee...
    Wat voor sap gebruik je?

10. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

hoi,

Ik gebruik dixap..momenteel appel smaak.
    verder liga eerste stap, en dan uit de hand....smeert wel erg hoor:)

11. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    Ik moet zeggen dat ik vond dat we weinig informatie meekregen van het csbureau over welke fles je wanneer laat vallen etc. Ja een lijst zo van bij 6 maanden groente en fruit vanaf 7-8 maanden mag je rijst,pasta geven etc.. Heb heel veel vragen gesteld maar uiteindelijk moet dan de volgende geholpen worden..
    Vindt nog best lastig om een goed schema te maken, want ja wat is goed? kdoe het maar beetje op gevoel..
    Willen jullie ns kijken wat jullie van onderstaande vinden? Begonnen sinds eergisteren hiermee, daarvoor had hij nog 5 flessen kv nr 1 a 230 cc. De laatste fles hiervan was met 3 scheppen rijstebloem. De voeding is forte voeding want tis een hongerlap..

Nu± 7.30 uur Fles a 200 ml Kv Forte nr 2
    Nu ±10.00 fruithapje ongeveer 100/125 gram en wat diksap, 40 ml
    13.30 fles a 200 Kv Forte nr 2
    16:30 Fruithapje 125 gram en wat diksap a 40 ml( hier ga ik morgen groente geven ipv fruit maar wil m eerst paar dagen goed laten wennen aan fruit)
    19:15uur Pyamapapje a 250 ml(hier zit al rijstebloem in uiteraard)

Je ziet hij is meteen naar 3 flessen gegaan, en ik moet zeggen dat gaat goed. Hij heeft geen trek zal ook wel door die nr 2 voeding komen want hij is duidelijk eerder verzadigd.
    Ik vraag me dan af..:
    -Krijgt hij zo wel genoeg melk binnen? Aantal flessen voor deze leeftijd goed?
    - Wat volgende maand? Zelfde schema alleen dan avondeten gaan toepassen dus rijst, pasta etc?
    -Ik zie veel mensen pap smorgens geven? moet ik dat ook doen?
    -Ik geef de diksap uit de fles maar moet eigenlijk uit een gewone beker doen jullie dat ook?
    -De laatste fles geef ik dus met een fles om pap dan met een lepeltje te gaan geven om dat tijdstip hij is dan moe.. das dan geen doen toch?

Je ziet het.. boordevol vragen..pffff HELLUUUPP ;)

12. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Wat zijn de CB's ontzettend verschillend zeg :(! Wij kregen toen onze dochter 6 maanden was een schema mee en deze ziet er als volgt uit:

Voeding 6 maanden:
    Ontbijt: borstvoeding of 200 ml opvolgmelk
    Tussendoor: fruit+lauwe thee of water
    Lunch: bord pap van 100 ml opvolgmelk met rijstebloem of stukjes lichtbruin brood + borstvoeding of fles van 100ml opvolgmelk
    Tussendoor: broodkorst, rijstewafel, soepstengel + water of lauwe thee.
    Avondeten: groente/aardappelen, rijst of pasta / vlees, vis, kip of ei + borstvoeding of fles van 100 ml opvolgmelk (Let op: tot 1 jaar geen zout toevoegen)
    Laatste voeding: borstvoeding of 200 ml opvolgmelk.

Het CB zei ons dat diksap niet zo goed is. Wel af en toe, maar zeker niet iedere dag. Beter is thee. Onze dochter vindt mangothee heerlijk.

Nu met 7 maanden krijgt ze 's ochtends een boterham met appelstroop (zonnatura), jam (zonnatura) of smeerkaas en een fles van 150 ml opvolgmelk. Dit zelfde geldt ook voor tussen de middag. Verder is het vrijwel hetzelfde gebleven als met 6 maanden.

13. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    hier is het schema:
    07:00 fles 180/6
    09:30 fruit (potje v.a 6 mnd, 200 gram)
    11:00 fles 180/6
    15:00 fles 210/7
    17:30 warme hap (potje v.a. 6 mnd 200 gram)
    22:00 fles 210/7

tussendoor krijgt hij lauwe rooibosthee en smiddags laat ik hem wel eens op een liga sabbelen... ligt een beetje aan tot hoelaat hij slaapt.
    hij wil de late fles nog niet laten vallen, dus vandaar dat hij rond 19:00 er geen krijgt, om zo toch op de 4flessen uit te komen.

14. Nina010

Nina010 Bekend lid

20 jul 2008
    820
    0
    0
    hmm das toch wel wat anders dan ik doe.. maakt het nog uit welke smaken thee je aan je kind geeft? en hoe geef je het?fles of beker?
    ik lees dat je n soepstengel geeft.. sabbelen ze hier dan aan?rijst pasta en vlees mocht ik pas na 7-8 maanden doen aldus csbureau..ik ga vandaag wel n soepstengeltje geven, kijken hoe hij reageert. thanks!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Voor een kind dat gewoon borst krijgt is dat wel weinig borstvoeding hoor. Andere eetmomenten zien er OK uit, maar beter is: borst bij elk eetmoment en verder op verzoek.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Op zich is vlees het hele eerste jaar nog niet nodig hoor, dus dat je kinderen dat nog niet hoeven is helemaal niet raar.
    Ze drinken nog vrij veel kv, bij opvolgmelk zit je aan een maximum van 800cc (24 schepjes) per dag. En ze krijgen nu al een deel van de melk in de vorm van opvolgmelk (dat Frisospul is met opvolgmelk). Ik zou dus eerst nog even lekker laten eten tot ze op wat minder kv zitten. Of, als je een fles opvolgmelk geeft, die veel kleiner maken. Opvolgmelk bevat extra zetmeel, daar krijgen ze een vol gevoel van, waardoor een kleinere fles vaak al genoeg is.

Wij hebben trouwens ook tot a 7 maanden gewacht met granen. Na me wat geinformeerd te hebben vond ik dat er toch voldoende aanwijzingen waren (gluten) om er van uit te gaan dat het veiliger was daar even mee te wachten.

Als ikzo kijknaar het schema van je trio, dan lijkt het advies van je CB me wel verstandig. Eerst maar eens wat meer groente eten, wat minder kv en dan pas wat nieuws.

17. adi

adi Niet meer actief

Ik geef vanaf vandaag opvolgmelk, maar CB heeft geadviseerd om dat ook 800cc te geven, tot 8 maanden. (dat staat ook op de verpakking, 4*200 of 3*235).
    Trouwens, Avondspapje nr1 van Friso is gemaakt van zuigelingenmelk en rijstebloem, daarom mag het gegeven worden vanaf 4 maanden.

Ik denk dat ik ze nu 's avonds maar 200cc aanbied, en overdag niet moeilijk doe als ze iets laten in de fles.
    Ze eten nu ook meer fruit en groente, we geven nu meer fruitsoorten (hadden eerst alleen appel, banaan en peer), en ik ga ze meer grente aanbieden.

Is het trouwens beter om de fles en groente van 16.00-17.00 om te draaien? Vlees wacht ik nog een paar weken mee, granan weet ik nog niet, misschien dat ik alvast af en toe liga geeft (of toevoeg aan fruit)

Maar is echt zo slecht om 800cc opvolgmelk te geven? Waarom wordt het dan aanbevolen tot 8 maanden?

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #18 dirksmama, 29 jan 2010
    Laatst bewerkt: 29 jan 2010
    Heb het nagevraagd, de 'zuigelingenmelk' is opvolgmelk. Opvolgmelk 'kan' net als bijvoeding namelijk in sommige gevallen al vanaf 4 maanden volgens de industrie.

800cc is echt het maximum aan opvolgmelk dat je veilig geven kunt. Opvolgmelk bevat namelijk een hoger gehalte aan ijzerverbindingen, die helaas moeilijk door het lichaam opgenomen kunnen worden en dus in de ingewanden blijven.
    Bacterieen de darminfecties veroorzaken, groeien het hardst in een ijzerrijk milieu in de darmen.

Denk dat het omdraaien van fles en groente geen gek idee is. En dan wat meer groente en geen fles na.
    Heb je al eens aan Rapley, dus zelf laten eten gedacht? Zou je misschien wat tijd kunnnen schelen.

19. adi

adi Niet meer actief

wat raar, want dat is een staandaard verschil in benamingen: 'zuigelingenmelk heet KV tot 6 maanden'. Vanaf 6 maanden heet het opvolgmelk

20. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Maakt niet uit wat voor thee je geeft. Ik geef dus wel vruchtenthee omdat dat zoetig is. Ze moest er even aan wennen, maar ze vindt het nu heel erg lekker. Ze drinkt soms bijna 100 cc thee weg :). Ik geef het in een tuitbeker. Vindt ze ook prachtig. Vanaf 6 maanden mogen ze daaruit drinken.
    Ik geef een stukje soepstengel en ze sabbelt er zelf op. Ook dat wordt zacht en kan ze dan dus goed opeten.
    Verder krijgt ze 2/3 groente en 1/3 aardappel met daardoorheen rundergehakt, tartaar of kip. 1 keer in de week krijgt ze spinazie (mag niet vaker dan 2 x per week, ivm nitraat) en daar krijgt ze dan een gekookt ei doorheen. Eet ze ook op. Ik varieer zoveel mogelijk en ze eet dan ook alles wat ze mag hebben. Ze reageert nergens verkeerd op. Er zitten ook geen allergieën in de fam., dus ik probeer alles wat op deze leeftijd mag. Ik heb een boekje "Het baby kookboek". Daar staat ook in wat ze vanaf 6 maanden wel en zeker niet mogen. O.a. boerenkool, prei, rauwkost, rodekool, savooiekool, uit en witte kool niet voor het eerste jaar gebruiken. Deze veroorzaken gasvorming. Echt een superhandig boekje! Staan ook recepten in.

Ik ben een voorstander van zoveel mogelijk proberen. Mijn zusje heeft een tweeling van een jaar en werkt op een kinderdagverblijf. Zij is helemaal makkelijk. Zij heeft mijn dochter voor het eerst zelf een halve rijstewafel laten eten. Ik brak het in stukjes en gaf het aan haar, omdat ik niet durfde. Maar het gaat heel goed zo. :)

Succes!

Deel Deze Pagina