Ik heb een vitamine b12 tekort en ben zwanger. Nu ben ik benieuwd of er meer zwangere meiden zijn die dat tekort hebben. En hiervoor ook injecties krijgen. Hoe gaan jullie ermee om? En merken jullie aan je lichaam dat je meer injecties nodig hebt enz.
ik bleek het ook te hebben, heb tijdens de zwangerschap en nog een half jaar daarna injecties gehad, en de laatste keer was mijn B12 waarde weer prima. Over een half jaar moet ik weer terug op controle, en ook wordt ik nog door een Gyn gecontroleerd over een tijdje. Bij de meesten is het zo dat ze altijd een B12 te kort houden. Achteraf gezien merkte ik wel dat ik een injectie nodig had, maar tijdens de zwangerschap kreeg ik deze gewoon elke maand. Het is me eigenlijk wel meegevallen.
Ik krijg al jaren de injecties. Omdat ik inderdaad levenslang een tekort heb. Ik mag nu wel vaker een injectie halen ivm zwangerschap. Ben benieuwd of er nog meer dames hier zijn die die injecties krijgen.
Ik krijg ze elke 2 wk tijdens de zwangerschap ( beginwaarde was 160), je mag ALLEEN die van nycomed hebben tijdens de zwangerschap, die van centrafarm absoluut NIET! Let daar wel op dames( zit namelijk 1 of andere hulpstof in die schadelijk is voor de ongeboren vrucht) Ook verbruik je 50% meer b12 tijdens de zwangerschap dan daarvoor.
In het beging stadium van de zwangerschap heb ik mijn b12 laten controlen omdat mijn zusje ook al jaren een tekort heeft. Eigenlijk uit voorzorg dus bloed laten prikken. Hieruit bleek dat ik ook een tekort had, 138, en heb meteen 3 keer kort op elkaar (wekelijks) een injectie gehad. Daarna heb ik een maand later weer bloed laten prikken en de waarde was gestegen naar 252. Het gaat dus de goede kant op. Nu krijg ik om de 2 maanden een injectie om het op pijl te houden. Het is bij mij dus niet duidelijk of het door de zwangerschap komt of dat ik het al had. Na de zwangerschap moet ik het gewoon goed laten controleren. Gelukkig merk ik er niet zoveel van, ben alleen erg moe als ik net een injectie heb gehad en voor de rest gaat het prima!
tijdens mijn zwangerschap last van gehad, begin waarde was 105, aardig te laag dus. ik had er ook echt last van, was zo kortademig dat ik tijdens mijn werk niet eens meer een normaal gesprek met patienten kon voeren. heel vervelend. ik heb toen 10 injecties gekregen die ik om de 3 dagen moest zetten. kon goed merken dat ik ze kreeg, het ging geleidelijk aan beter. maar het ging pas echt weer super direct na de bevalling. ik moet nog prikken ter controle,morgen ff doen, maar ik heb sinds de bevalling echt nergens meer last van dus ik ga er vanuit dat alles goed is. is maar goed dat dit topic er is anders zou ik echt dat bloedprikken vergeten. succes joyce
Ik krijg sinds 15 weken zwangerschap (tweede zwangerschap) elke 4 weken een vit B12 injectie en nu ruim 3 maanden na de bevalling ook nog steeds. Volgens de dokter kan ik voorlopig nog niet zonder en weet niet of ik ooit weer zonder kan/mag, maar ik moet zeggen dat ik er zelf eigenlijk weinig van merk (ook tijdens de zwangerschap niet) maar meer omdat ik die klachten al veel langer heb en eigenlijk nauwlijks minder werden/worden (hoewel het laatste weken de goede kant op gaat). Eigenlijk heb ik er ook niet echt last van dat ik ze moet, behalve dat ik 2 dagen van te voren al in de stress schiet om die prik die komen gaat en de dag zelf en soms de dag erna een beetje een zere bil , maar verder dus niet eigenlijk.
Ik spuit al 1,5 jaar en op dit moment 1x in de 3 weken. Ik voel me daar goed bij. Ik heb niets gehoord over een bepaald merk injecties, terwijl mijn vk weet dat ik spuit. Raar dat zij me daar niet op wijst.
Ik gebruik de injecties zelf ook al 2,5 jaar. En krijg ze ook om de 3 weken. Nu heb ik alleen een nieuwe huisarts en die vind dat te veel injecteren omdat standaard eens in de 2 maanden is. Ja daar heb ik niets aan als ik eens per 3 weken nodig heb anders val ik ook meteen terug in mijn klachtenpatroon daarnaats verbuik je tijdens de zwangerschap de helft meer B12. Heb nu afgesproken dat ik zowiezo tijdens de zwangerschap om de 3 weken krijg en dat we daarna verder kijken.
@ Marjan: als je echt een b12 opname probleem hebt kun je helaas zoveel b12 pillen slikken als je wil, maar dat neemt je lijf dat niet op ook al slik je 100 pillen, vandaar de injecties. Weten jullie ook dat als je injecteeer je b12 waarde in het bloed BOVEN de 1000 moet zitten??? en als je onder de 1000 zit je te WEINIG injecteert en veel vaker moet injecteren?? Een waarde van 400 is bijv erg slecht als je injecteert terwijl als je niet injecteert het een topwaarde is, laat dus regelmatig checken hoe hoog je b12 is vlak voor je weer een injectie gaat halen, komt deze waarde onder de 1000 uit dan moet je veel vaker injecteren. Ook is te vaak injecteren NIET schadelijk, een teveel aan b12 plas je uit Ook gaat een b12 tekort nooit meer over, ook niet na een zwangerschap, wat een dokter ook zegt. Bovendien is 1x per 2 maanden injecteren in de zwangerschap veeeeelte weinig. Om te lezen hoe het precies zit kijk eens op Stichting B12 Tekort of op de site van Hendrik de jong geloof ik, erg leerzaam ps nooit de injecties van centrafarm gebruiken ( die in de ijskast moeten) want die zijn schadelijk voor het kindje, alleen die van nycomed zijn veilig
Ps: een b12 tekort hangt ook samen met miskramen en de vruchtbaarheid. Een b12 onder de 185 wordt geassocieerd met 3,5 x zoveel kans op een kindje met spina bifida en hartafwijkingen, dus als je een b12 tekort vermoed, meteen aan de bel trekken! Ook mag je bij een onbehandeld b12 tekort NOOIT maar dan ook NOOIT foliumzuur slikken want dat is erg gevaarlijk en kan zware neurologische afwijkingen veroorzaken die onomkeerbaar kunnen zijn. Pas als je b12 op peil is mag je starten met foliumzuur Ook moet er bij een b12 tekort altijd een opstartdosis van 10 injecties achter elkaar gegeven worden met minimaal 3 dagen tussen de injecties ( bijv 10 weken lang 1 injectie per week)
Ik heb al vanaf mijn 16e allerlei vage klachten gehad waar nooit een oorzaak voor gevonden was.. Totdat wij probeerden om zwanger te worden. Ik ben voor deze zwangerschap 3x eerder zwanger geweest, maar deze zwangerschappen zijn helaas allemaal uitgelopen op een miskraam rond de 5/6 weken. Hier is onderzoek naar gedaan en er is toen uitgekomen dat ik een B12 tekort had. (waarde was 143) Sinds September 2008 krijg ik elke 2 weken een injectie en in November 2008 ben ik weer zwanger geworden en nu zit ik met spanning te wachten totdat ons meisje geboren gaat worden Ik ben iig heel blij dat er eindelijk een oorzaak gevonden is en dat al mijn klachten eindelijk verklaarbaar waren en vrij makkelijk op te lossen waren met een injectie. En het allerbeste is natuurlijk dat ik nu al 38 weken en 2 dagen zwanger ben en dat ons meisje het supergoed doet! (met mij gaat t een stuk minder goed, heb heel veel last van de zwangerschap, maar dat is een ander verhaal )
Bij lijkt het b12 tekort toch te wijten zijn aan de zwangerschappen. Ben ongeveer 2mnd na laatste injectie getest en toen was de waarde echt redelijk goed te noemen. Tijdens de zwangerschap had het geen zin om pillen te slikken, dus die makkelijke manier hielp me niet helaas. En handig van die koelkast dingen. Tijdje geleden moesten al die andere uit de handel gehaald worden en was er alleen nog maar de koelkastversie. Nu was ik al niet meer zwanger, maar vraag me af of ik dat ooit gehoord had.
Voor mijn zwangerschap had ik al een tekort, en heb 2 jaar geleden 10 injecties gehad. Daarna bleef het redelijk op pijl. Tijdens de zwangerschap voelde ik me slap worden en te moe. Waardes waren gezakt naar 85!!! En ik had gewoon foliumzuur geslikt, dat kon ivm de goede waarden daarvoor. Stom maar goed. Na 10 injecties zit ik rond de 1000. Dus weer helemaal op pijl. En ik voelde me per injectie beter worden.
ik krijg al een aantal jaren b12 injectie's nu 1x per 4 weken, haal hem wel eens een weekje eerder als ik me slecht voel. dit is gelukkig geen punt
hoi, heb toevallig vorige week bloed geprikt. vit b12 was na 9 injecties 668, de laatste injectie was wel 12 weken geleden. volgens mij is het nu weer prima , ik voel me ook weer supergoed gelukkig. morgen nog ff de huisarts bellen en vragen wat ze er van vindt en kunnen we hopelijk dit hoofdstuk afsluiten. joyce