Vitamine B-12 tekort, ervaringen???

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sher1986, 30 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    hier ook geen idee...weet niet eens wat MCV waarde betekent :D...Bij mij zijn ze toen direct gaan prikken (b12 waarde was 75) dus daarna is niets meer te meten.
    Veel succes meis en ik hoop dat er snel naar je geluisterd wordt!!

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Goedzo meid!

Snap alleen dat elke 4 weken bloedprikken niet :(
    Als je 1 maal injecteert is je waarde >1000 (onmeetbaar hoog)
    Dus dan heeft bloedprikken weinig zin.

Je moet nu je hele leven lang injecteren , never nooit stoppen

Het heet idd hydrocobamine. Merk Nycomed zijn de juiste, ander merk word niet aangeraden in de zwangerschap ivm mogelijk schadelijke
    hulpstoffen

In het farmaceutisch compas staat hetvolgende;

Opstartdosis: 2x weeks 1 injectie gedurende 5 weken lang

Ik zou me hier dan ook zeer zeker aan houden. 10 injecties in 5 weken tijd dus en daarna 1x per maand

3. SeaShell

#23 SeaShell, 2 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2012

Dikke onzin

MCV is hier altijd tiptop in orde, maar toch een groot b12 tekort
    Zo zijn er wel meer misvattingen..

Door B12 injecties kan je HB hoger worden. Mijn HB is altijd 9,5 terwijl ik een vrij groot ijzertekort heb. Als mijn gyn zo "dom" is alleen op het HB af te gaan had ze gezegd dat een HB van 9,5 prima in orde is terwijl mijn ijzer en ijzervoorraad die je ook los kan prikken onder de ondergrens zit en ik dus staaltabletten nodig heb

Gelukkig hier oplettende dokteren die hun diploma ook echt verdiend hebben :p

B12 van 120 eist direct handelen en geven van injecties
    Je dokter is een flapdrol manon, want in de bijsluiter kan je zelfs lezen dat de injecties gewoon mogen tijdens de zwangerschap.
    Heeft z'n diploma zeker bij n pakje boter gekregen ;)

4. SeaShell

Wist je dat:

Wisten jullie trouwens dat je NOOIT foliumzuur mag slikken bij een onbehandeld B12 tekort? Dat kan hersenschade opleveren, zo erg dat je voortaan gaat bellen met de afstandsbediening of een soort Alzheimer kan krijgen

Voor degene met een zwangerschapswens:

B12 van <180 geeft 3,5x meer kans op een kindje met open ruggetje of gehemelte, en meer kans op hartaandoeningen

Laat je B12 altijd checken voordat je zwanger wil worden aangezien je dus geen folium mag slikken bij een B12 tekort (folium heet daarom ook wel B11)

Je hebt er recht op dat ze het prikken! Je bent niet voor niks verzekerd, en bloed prikken gaat sowieso van het eigen risico , dokter moet dus niet zeuren want je betaald het in principe zelf

5. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    idd daantje!!
    ben blij dat ook jij altijd fel reageerd op mensen met b12 tekort!! ik hoop dat er ook opdeze mannier nog meer mensen erachter komen dat ze dit hebben!! er zijn veelste veel mensen die onbehandeld blijven helaas met alle gevolgen van dien!!!

mijn vader is helaas maar 51 jaar geworden zijn gehele zenuwstelsel was gesloopt mede door b12 tekort en jongerendementie hierdoor hij zat in een lichaam die kapot was!! het is een serieuse rotziekte die helaas veelste weinig bekendheid heeft en de dokters zijn hier absoluut niet van op de hoogte!!!

6. Lyanna

Lyanna Fanatiek lid

23 jun 2011
    3.453
    0
    36
    NULL
    NULL
    Oh ik kan me ook wel zo kwaad erom maken met HA en B12 tekort, ik krijg ook al meer dan 6 jaar B12 injecties en op dit moment elke 4 weken.
    Ik heb nu even geen tijd meer om verhaal te doen, is al veel te laat voor mij.

Maar wil jullie in ieder geval even een hele goede site geven over B12 tekort en er staat ook stuk in over B12 tekort en zwangerschap.
    Hoop dat iedereen er alvast wat aan heeft.

Vitamine B12 tekort, Addison-Biermer, Pernicieuze anemie

Zwangerschap en B12-tekort

7. Yasmijnkai

Yasmijnkai Niet meer actief

Ik weet niet of het hier past maar ik moet ook mijn hele leven lang injecties krijgen via de huisarts. Want ik heb dat ding niet wat de b12 opneemt volgens hun en mijn b12 was enorm laag ook zo mijn foliumzuur. Ben wel blij dat ik voor mijn zwangerschap begonnen ben met alles want te kort aan b12 is niet goed voor de kleine.

Alleen wat prikken de injecties zeg vooral in je bil! :p

8. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik wilde dat ik ze nog mocht. Heb al een half jaar geen injecties meer omdat volgens hun, en ja ik heb hoog en laag gesprongen, geloof mij, het niet meer nodig was want ik moest na3 a4weken weer bloedprikken na de laatste injectie (van 5)! En die was toen 4honderd nog wat. Goed volgens hun.

9. Sher1986

Sher1986 Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.050
    0
    36
    Accountmanager Binnendienst
    Almere
    Daantje: ik moet elke 4 weken bloed prikken voor al mijn vitamine waardes, dit omdat ik recent (10 maanden geleden) een maagverkleining heb gehad.

Nog 1 belangrijke vraag: ik slik dus dagravit mama & baby vitamines,maar daar zit foliumzuur in, moet ik die nu stoppen????????

10. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ja! Foliumzuur word toch geadviseerd tot 10 à 12 weken. Dus ik zou daar zeker mee stoppen.

11. Sher1986

Sher1986 Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.050
    0
    36
    Almere
    Dagravit mama & baby zijn vitamines waar alles in zit. Ik moet toch vitamines innemen, welke moet ik dan nu nemen?

Ik dacht dat ik deze gewoon de hele zwangerschap moest nemen

12. SeaShell

even mee stoppen tot je de injecties start. foliumzuur is dus erg slecht bij een onbehandeld B12 tekort en kun jijzelf nu echt nare dingen van krijgen. foliumzuur heeft de baby ook eigelijk nu niet meer nodig, dus ik zou ff stoppen tot je de injecties krijgt

13. SeaShell

wat schandalig zeg. ik zou het hier niet bij laten zitten en naar een andere dokter gaan, of de pagina van stichtingb12tekort onder zn neus duwen

je waarde moet minimaal 1000 zijn na een injectie, 400 na een injectie is barslecht. eenmaal een tekort = altijd een tekort, dus blijf je je hele leven injecties nodig hebben

14. Sher1986

Sher1986 Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.050
    0
    36
    Almere
    welke vitamines kan ik dan nu het beste nemen? want de rest van mijn waardes zijn ook aan het randje, ik moet wel 'iets' slikken om het een beetje op pijl te houden. Dit komt omdat door mijn maagverkleining niet alles meer word opgenomen. Ik heb ook nog davitamon kauwtabletten liggen, die slikte ik voor mijn zwangerschap. Is dat een idee? Ik denk dat als ik niks slik, mijn andere waardes nog meer omlaag gaan.

15. SeaShell

je krijgt maandag je injecties, dus maandag zit je waarde 30 minuten na het injecteren direct boven de 1000, dus dat kan niet veel kwaad meer

als je b12 weer is aangevuld mag je gewoon foliumzuur weer slikken, dus gewoon dan doorgaan met de vitamines die je nu slikt

andere vitamines mogen niet, aangezien daar teveel vitamine A inzit wat niet goed is tijdens de zwangerschap omdat je kindje daar oogafwijkingen etc van kan krijgen, dus gewoon doorgaan met de zwangerschapsvitamines maandag

16. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    na injectie zit je idd boven de 1000 (moest een x bloedprikken ivm zwangerschap 4 dagen na injectie waarde was 1600)

na je injectie kun je weederom je zwangerschaps vitamines nemen als je wilt

ik neem niks probeer wat uit mijn voeding te halen en als ik wel tabletten krijg ben ik giga in de diarree mijn maag/darm neemt dit beslist niet op en reageerd op deze mannier. ook als ik meer dan 2 stuks fruit eet heb ik diarree moet altijd goed uitkijken wat ik eet ook dankzij deze ziekte. zelfsijzer tabletten gaat mis floradix nam ik al de helf van de voorgeschreven en nu er mee gestopt krijg giga diarree en hierdoor weer veel harde buiken.

17. Justb

Justb Actief lid

26 mrt 2011
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook iemand met B12 tekort, bij mij dus een opnamestoornis en krijg daar inmiddels 3 jaar injecties voor.

In het begin elke week, daarna afgebouwd en zit nu op 1x per 2 mnd ongeveer.
    Ik merk het wel wanneer ik weer een injectie nodig heb, ben dan echt futloos.
    Nu met de zwangerschap is het wat lastiger omdat ik zowiezo dagelijks erg moe ben.

Laat je goed informeren, er zijn veel artsen die het niet precies weten en/of het niet serieus nemen.

Omdat ik een B12 deficientie heb die behandeld wordt mocht ik ook gewoon foliumzuur en andere vitamines slikken.

Er zijn ook genoeg vrouwen die dit krijgen tijdens de zwangerschap en daarna weer gewone waardes hebben, dat is natuurlijk geweldig.
    Maar laat je goed onderzoeken en testen om er zeker van te zijn dat het géén opnamestoornis is.
    Er zsm bij zijn en laten behandelen scheelt je een hoop ellende!

18. Sher1986

Sher1986 Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.050
    0
    36
    Almere
    Wat is een normale dosis om te spuiten als je waarde 100 is, lijkt wel alsof ze niet weten wat en hoeveel ze me moeten geven? Snap er echt helemaal niks van.

Ik moet nu 1x per 4 dagen een injectie klopt dat?

19. Justb

Justb Actief lid

26 mrt 2011
    403
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goh, de hoeveelheid, weet ik zo ff ook niet meer wat ik krijg, is iig 1 ampul
    Maar maak je geen zorgen, teveel kun je niet krijgen want wat er teveel is plas je gewoon weer uit.

1x per 4 dagen is goed om te beginnen en daarna kijken hoe het gaat en af gaan bouwen

Maar weet je al of het een opnamestoornis is?

Als je namelijk voor je eerste injectie die onderzoeken niet hebt gehad wordt het lastig om dat vast te stellen.

Ik heb toen veel bloedonderzoeken gehad (eerste keer werden er 8 buisjes in 1x keer afgenomen) en bij mij werd vastgesteld dat het een opnamestoornis was (-of is want het gaat niet meer weg natuurlijk) en adhv die uitslagen weet de arts ook hoe je behandelplan moet worden.

20. SeaShell

10 injecties in 5 weken is de opstartdosis volgens het famaceutisch compas wat elke HA hoort te hebben en naar moet handelen

Ook in de bijsluiter zal dat staan van de B12 injecties van Nycomed

Dus 1x per 3 dagen 1 ampul (2x per week dus) en dat 5 weken lang = 10 injecties van 5 weken

Daarna 1x per maand in de zwangerschap, je verbruikt nu 50% meer

Deel Deze Pagina