vraagje/tips: mijn zoon is blijkbaar niet zo van de groente, o.k. het is nog lang geen probleem want hij is pas 5 maanden maar hij gaat dus echt huilen en wordt heel boos na de eerste hap, hoe zal ik dit nu verder aanpakken? 1 ding wil ik nog wel proberen want 1x heeft hij de zelfgemaakte worteltjes zo opgegeten, toen was het direct vers en ook vroeger in de middag maar of het daar allemaal mee te maken heeft? ik dacht eraan om hem nu maar elke dag wat happen (lees 1 ) van zijn tweelingzusje te geven en dan maar te wachten totdat hij misschien zelf ook wil? ik las ook ergens een beetje mengen met melk (?) iemand dezelfde ervaring? Evy kijkt bij een nieuwe smaak ook wel gek maar eet wel gewoon. Volgens mij heeft het bij Timo ook niks meer met de lepel te maken want fruit eet hij perfect van de lepel.
Ik zou met Timo gewoon nog even wachten met bijvoeding.... Hij geeft zelf al wel aan dat hij er nog niet aan toe is.... Maar kijk eens op de site van borstvoedings.nl daar staat een heel uitgebreid stuk over beginnen met bijvoeden en ook wanneer je kindje er wel of niet aan toe is enz.... (ook voor fleskindjes) misschien dat je daar wat aan hebt. Gewoon iets geduldiger met hem zijn. Komt vast goed. Paar weekjes lekker melk laten drinken en dan nog eens proberen. Tot een maand of zes hebben kindjes nog helemaal geen bijvoeding nodig. Geen haast. Nergens voor nodig. Succes
Niet alle baby's zijn precies op hetzelfde tijdstip klaar voor vast voedsel Dat klopt, en ook niet alle baby's gaan op hetzelfde tijdstip praten of lopen. Dus begin je met de bijvoeding ergens als je kind zes maanden is, in de wetenschap dat het belangrijk is dat een baby in de eerste zes maanden exclusief de borst hoort te krijgen. Nu we weten dat het goed is om je kind te helpen met het oefenen van vaardigheden zodra hij deze gaat ontwikkelen, komt natuurlijk de vraag naar boven: met welke signalen geeft je kind je aan dat hij, gezien zijn ontwikkeling, toe is aan vast voedsel? Nog even over het leren lopen. Niemand zal zijn kindje dwingen te lopen. Het zou ook niet kunnen: je kindje valt gewoon om, dus... Wanneer hij er wel klaar voor is zal hij lopen. We kennen de signalen die aangeven wanneer het ongeveer zo ver is en laten hemzelf het exacte tijdstip bepalen. Zo kan het ook met het leren eten. Naylor en Morrow hadden voor ons al ontdekt dat de 'rijpheid' voor vast voedsel in drie ontwikkelingsgebieden samenvalt. Verder lijkt het redelijk om er van uit te gaan dat een baby die iets voorloopt op andere baby's ook eerder toe is aan vast voedsel. Maar of dat echt zo is blijft natuurlijk gissen. Dit weten we: de pasgeboren baby laat ons zien dat hij klaar is om aan de borst te gaan door het te doen. Laat een wat oudere baby ons op dezelfde manier zien dat hij toe is aan vast voedsel? Kan hij dat? Kunnen we een kind gewoon eten aanbieden, desnoods vanaf de geboorte, en kijken wat hij ermee doet? Is het te vergelijken met het op de grond zetten van je kindje en maar zien of het gaat kruipen? Kunnen we het juiste moment vergeten en ons concentreren op de gelegenheid? Bron: borstvoeding.com Er staat nog veel meer.... Is wel de moeite waard om even door te spitten Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Introductie van vast voedsel na zes maanden
thnx ik merk alleen wel dat hij hongerig is en qua flessen en pap zit hij aan de max misschien gaat dat over als ik op voeding nr. 2 over ga en hij krijgt al forte
Wat grappig, dan heb je een tweeling en dan zie je pas hoe elk kind weer anders is en op een ander moment aan iets toe is! Uit mijn eigen ervaring pratend: mijn kinderen weigerden pertinent alles uit een potje. Vers aten ze wel meteen, zolang het maar niet gepureerd is. Gewoon een stuk vastpakken, dat vonden ze het fijnste. Als hij het verder lekker doet en niet echt om die groente maalt, lekker even zo laten en over een weekje of wat opnieuw aanbieden, uiteindelijk, op deze leeftijd hoeft het allemaal nog niet!
In het begin at mijn kleine het een wel en het ander niet en dan at ze het geen wat ze wel at niet en iets anders weer wel. Ondertussen maakt het allemaal niet zoveel uit en eet ze het allemaal wel... potje of vers. Gewoon elke keer een beetje aanbieden, uit de boekjes hebben ze nog geen bijvoeding nodig. Pas na 6 maanden begint het voorraadje wat ze hebben meegekregen op te raken.
Oh Nou misschien even vragen in het flesvoeding topic over dat hij aan de max zit en toch nog hongerig is. Ik geeft zelf borstvoeding en heb dus niets met maximale aantal cc's te maken. Ik kan je er daarom geen tips of ervaringen over geven. Succes