Versie mislukt, op zoek naar info..

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mrs1, 26 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mrs1

    Mrs1 Actief lid

    10 jan 2017
    284
    106
    43
    Ik ben inmiddels 36 weken zwanger en de baby ligt al (sowieso) sinds week 30 in stuit. Gisteren een versie geprobeerd maar helaas niet gelukt.

    Nu heb ik zoveel vragen, maar we hebben volgende week maandag (37 weken) pas weer een afspraak dus was eigenlijk even benieuwd of jullie al wat antwoorden hebben.

    Over stuitbevalling ben ik nog aan het nadenken.
    In 'ons' ziekenhuis bieden ze een gentle sectio aan, wat sowieso mijn grote voorkeur heeft ten opzichte van een normale.

    - Kan een gentle sectio ook gedaan worden wanneer bijvoorbeeld de bevalling spontaan al begint dmv gebroken vliezen of weeën?
    - Wat wordt onder geplande keizersnede verstaan, een keizersnede die echt op een vaste datum in het vooruitzicht wordt gezet. Of is het ook gepland als je weet dat je er 1 krijgt maar je vliezen breken bijvoorbeeld. Of wordt het dan als spoed gezien? Aangezien ze er op dat moment geen rekening mee houden..
    - In welke gevallen wordt je onder volledige narcose gebracht tijdens een keizersnede?

    Dankjewel alvast :thumup:
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    7.062
    5.768
    113
    Vrouw
    Zelf geen ervaring mee maar wel mijn beste vriendin.
    2 keer een draaipoging gehad en 2x mislukt. Zij kreeg een geplande keizersnede, oftewel zo’n 1,5 week van tevoren wist zij de tijd en datum. Ze gaan dus niet afwachten totdat jij weeën krijgt en dan pas iets plannen.
    Een dag voor de geplande keizersnede braken haar vliezen. Zij moest meteen platliggen (ivm risico op uitzakken navelstreng) en werd met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Dit gebeurde om 9 uur in de ochtend. Zij had inmiddels ook al weeën, maar kreeg pas ‘s avonds rond 20 uur de keizersnede, toen was er pas plek op de OK en er was verder ook geen nood.
    Je wordt pas onder algehele narcose gebracht als er echt iets met moeder en/of kind is of er geen tijd meer is voor de ruggenprik.
     
    Mrs1 vindt dit leuk.
  3. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.610
    5.887
    113
    Mijn dochter lag in stuit en ook bij mij was de draaipoging mislukt. Er werd een keizersnede ingepland maar 2 dagen ervoor braken mijn vliezen. Aangezien ze in het vruchtwater gepoept bleek te hebben werd het spoed en ben ik meteen naar de OK gereden. Al met al heeft het vanaf het breken van mijn vliezen tot geboorte 2,5 uur geduurd.
     
    Mrs1 vindt dit leuk.
  4. WinBel

    WinBel Actief lid

    5 mei 2023
    235
    312
    63
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring met stuit, dit is mijn 1e kindje pas. Maar weet al wel dat ik een geplande ks krijg en heb toevallig jouw vragen al gesteld aan mijn gynaecoloog, hopelijk geeft het iets antwoord voor je.

    Of je ziekenhuis nog een gentle sectio biedt wanneer het ongepland is, dat verschilt per ziekenhuis, dit zou ik dus zeker navragen. Die van mij bijvoorbeeld in principe niet, tenzij er genoeg verpleegkundigen aanwezig zijn om het mogelijk te maken. Wij zijn al gewaarschuwd dat dat vaker niet dan wel het geval is (maar dat zal ook met verwachtingenmanagement te maken hebben).

    Gepland is inderdaad een vaste datum die wordt gepland. Breken voor die tijd je vliezen dan is het semi-spoed, er is geen acuut gevaar en dus geen spoed, maar het is wel onverwacht en dus niet gepland. Hier hoef je pas te bellen als je vliezen breken, of als de weeën langer dan een uur minimaal iedere 5 minuten komen, dit wordt met 36 weken verder bekeken. Ze zullen inderdaad je navelstrengligging controleren hoe die ligt en dan op jou afgestemde instructies meegeven wanneer je het ziekenhuis moet contacteren (Ah ik lees hierboven dat dit bij stuit dus sowieso plat liggen is, weer wat geleerd)

    Volledige narcose is bij direct gevaar voor kind of moeder waarbij baby binnen minuten eruit moet zijn, voor de ruggenprik willen ze toch 15-30 min speling hebben om hem goed te kunnen zetten en goed in te laten werken

    Veel succes alvast met de bevalling! Spannend hoor zo'n kindje in stuit, lijkt me ook een best dilemma tussen stuitbevalling en keizersnede, veel wijsheid gewenst
     
    Mrs1 vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.813
    26.374
    113
    Vrouw
    Je krijgt alleen volledige narcose als de ruggenprik niet werkt of als er spoed spoed spoed SPOED is. Eerder niet.

    Ik vroeg erom omdat ik zelf absoluut geen keizersnede wou meemaken bij bewustzijn. Maar de anesthesist was heel duidelijk: alleen bij SPOED met hoofdletters en wanneer de ruggenprik niet goed werkt/zit (mijn vriendin had dat, ze bleef voelen met spinaal block)
     
    Mrs1 vindt dit leuk.
  6. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    3.155
    3.052
    113
    Vrouw
    Hier ingeleid en wegens niet vorderende ontsluiting werd het een KS. Dit werd bekend rond 17.00 maar ben pas rond 24.00 richting OK gegaan. Ze spreken dan van semi-spoed (in mijn ZH, enkel omdat het niet vooraf zo bedacht was).
    Helaas had ik dus ook dat mijn ruggeprik niet goede zat, en ik een algehele narcose kreeg. Tot op de dag van vandaag vind ik dat het ergste aan alles. Dat ik haar geboorte gemist heb.
    Maar goed, het komt niet vaak voor dat het algehele narcose wordt op het laatste moment volgens mij. En ik heb er een gezond kindje aan overgehouden, dus echt klagen mag niet ;)
     
    Mrs1 vindt dit leuk.
  7. Mrs1

    Mrs1 Actief lid

    10 jan 2017
    284
    106
    43
    Dankjewel voor jullie reacties!

    Ik ben de overige keren spontaan bevallen bij 36.6 en 39.1 dus vind het een beetje spannend dat een eventuele keizersnede pas na 39 weken is..

    Wel heel fijn om te lezen dat narcose gelukkig niet heel snel gegeven wordt. Dat lijkt me zo naar inderdaad Basilicum om de geboorte te missen... tuurlijk is het dan ook echt nodig, maar kan me indenken wat een impact dat kan hebben.

    Verder is het dus vooral afwachten hoe de regels bij ons in het ziekenhuis zijn..
     
  8. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.887
    1.437
    113
    Vrouw
    Alles wat niet gepland is wordt een spoedkeizersnede, dus gebroken vliezen etc dan krijg je een spoedkeizersnede (tenzij het heel toevallig op de dag is dus dat hij gepland stond en er is ruimte om tot die tijd te wachten).
    Een gentle sectio doen ze alleen als er geen tijdsdruk is en de planning het toelaat, denk dat je dus pas op het moment van gebroken vliezen weet of het op dat moment mogelijk is. Gezien de tekorten zou ik er niet teveel op rekenen.
    Narcose doen ze echt alleen als de baby of jijzelf in nood bent. Ik heb zelf een keizersnede gehad na 2 uur persen vanwege een verkeerde ligging van de baby. Er werd toen gewoon de tijd genomen voor een ruggenprik etc, ook al had ik al die tijd enorme persweeen. Ik heb de bevalling dus gewoon meegemaakt.

    Ik heb na deze bevalling ook een vaginale bevalling gehad terwijl er al een geplande keizersnede was ingepland. Dit was mijn eigen wens: voor termijn x als het vanzelf gebeurd wil ik een vaginale bevalling proberen, vanaf datum x wil ik een keizersnede. Ik sta achter deze keuze van toen maar vond het wel heel onrustig ofzo. Dat je geen idee hebt of de geplande datum dé dag wordt of dat het toch eerder gaat gebeuren.

    succes!
     
    Mrs1 vindt dit leuk.
  9. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    890
    1.184
    93
    Vrouw
    Antwoord op je vragen heb je denk ik wel genoeg gehad, hier ook geplande ks bij stuitligging. Enige toevoeging die ik nog heb: het wel of niet platliggen heeft niet met stuitligging te maken, maar met de vraag of de baby wel of niet is ingedaald. In stuit kunnen ze evengoed indalen als in hoofdligging, en als dat het geval is dan is er geen risico meer op het uitzakken van de navelstreng. Als je hier nog geen instructie over hebt gehad dan is het wel goed om even na te vragen.
     
    Mrs1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina