Verse rode bieten koken

Discussie in 'De lounge' gestart door yessie, 23 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Hej meiden,

Vanavond gaan we rode bietjes met aardappeltjes eten. Ik heb de rode bieten geschild en samen met de aardappelen in 1 pan opgezet... (ik weet het, lekker lui :D ) maar nu lees ik op internet dat je verse rode bieten met schil moet koken.... verder las ik ook dat het nitraatrijk is. Over of het nu wel of niet tweemaal mag worden opgewarmd zijn de meningen verdeeld.

Iemand enig idee of het uitmaakt dat ik de rode bieten toch geschild heb?
    En stel dat ik de bieten niet tweemaal mag opwarmen, kan ik dan morgen wel de aardappels opwarmen nu ik ze in hetzelfde water als de bieten heb gekookt?

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

opnieuw opwarmen mag denk ik wel want als je ze gekookt kookt moet je ze toch ook voor de 2de keer opwarmen?....
    Jullie eten vanavond dus roze aardappels ;):D

3. serena15

serena15 Bekend lid

1 okt 2009
    592
    0
    16
    NULL
    NULL
    altijd eerst koken met schil dan laten afkoelen in vergiet
    dan schillen en raspen danuitje erin opwarmen en klaar. met speklap mmmm

4. Only me

Only me Niet meer actief

Ieuw, ik zou ze ten eerste dus apart gaan koken omdat de aardappels anders naar bietjes smaken haha.

Maar daarbij, wat ik doe is de bieten goed schoon schrobben, dan in laag water zachtjes koken. Af en toe met de vork prikken of ze goed gaar zijn. Dan schillen en in stukjes of reepjes snijden en weer even terug in de pan.

Dan in een kopje eetlepel maizena, 1 theelepel suiker, scheutje azijn en dan mengen zodat er een papje onstaat en dit door de bietjes heen doen... dan krijg je een glad papje.

5. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Hmm.... ja.... had ik ook nog niet bij stil gestaan :p dat is ook zo natuurlijk haha

Ja :D vond ze wel schattig ook :D

:D 'k Had ze al geschild en ze stonden al een tijdje op toen ik daar ook achter kwam! :p Goed les voor de volgende keer ;)

6. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Schillen na het koken is toch ook veel makkelijker? Dan glijdt het schilletje er zo af... daarbij, die bieten moeten toch véél langer koken dan de aardappelen? Worden de aardappels geen papje dan?

7. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Inderdaad bietjes eerst in de schil koken met een paar laurierblaadjes.
    Zodra ze gaar zijn af gieten en dan koud water erbij doen.

Als ze koud (of lauwwarm) zijn kan je het schilletje er zo af wrijven.
    Dan kan je ze snijden of raspen en met een uitje en een scheutje azijn weer opwarmen.

Zo heb ik het geleerd en het word hier altijd heerlijk van gegeten.

8. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    De aardappelen heb ik er eerder uitgehaald haha, dus heb ze niet even lang laten koken als de bieten! ;)

Tja.. ging vanmiddag op visite bij mijn ouders en mijn vader moest smakelijk lachen :p Volgens hem was het heel logisch dat je de schil er omheen laat ;) haha :D

Uiteindelijk vanavond toch nog bietjes gegeten, maar dan bietjes uit de vriezer van mijn ouders :D (Niet koud he, eerst opgewarmd ;) )

Bedankt voor jullie reacties meiden! Goede leer voor de volgende keer!

Deel Deze Pagina