De haat/angst die hierboven meermaals wordt beschreven is precies de reden dat er zoveel oorlogen zijn. Hoe was de WO2 ook alweer ontstaan? Duitsland voelde zich 'gekleineerd na WO1. Zat in depressie. Kwam een man aan de macht die een zondebok vond. En de rest is geschiedenis. Het gepeste kind, wat op een dag opstaat en zelf maar flink om zich heen gaat slaan. Waarom is Rusland zo agressief aan de gang in Oekraïne nu? Het verloor zijn macht en glorie, en moest toezien hoe steeds meer land "van hun" verwesterde. Het gekleineerd kind, wat gaat terugslaan. Waarom is het geweld vanuit Israël zo gigantisch buiten elke proportie? Wat te denken van het enorme trauma, opgelopen. Het kind met zo groot trauma dat het niet meer kan inleven in een ander en alleen nog maar om zich heen kan slaan. Is al dat terugslaan dan helpend? Op wat voor manier dan ook? Moeten we ons wapenen? Moeten we haat met nog meer haat bestrijden? Gaat dat ooit iets oplossen? In hetzelfde licht kan ik ook begrijpen (let op! Begrijpen is niet hetzelfde als goedpraten. ) waarom er zoveel groepen allochtone jongen over de schreef gaan. Ook zij zijn belast met het trauma van generaties lang discriminatie. En die wordt alleen maar ergen. Zie hier precies hetzelfde mechanisme. Het kind wat ging terugslaan wordt gewoon nog harder gepest dan daarvoor. Is er dan echt geen hoop? Misschien wel. Als je minder geweld wil, begin dan eens met een (poging tot) begrip en toenadering. Begin met jezelf te ontwapenen, ondanks je eigen angst. Stop met haatzaaien en begin met verbinding zoeken. Alleen licht kan de duisternis verjagen.
Als je kind gepest wordt dan probeer je hem vaardigheden te geven om tot vrede te komen. Maar vaardigheden om je te verdedigen zijn net zo onmisbaar. Je leert het kind om niet de aanval te starten. Alles maar ondergaan is niet in het voordeel van het kind. Je wil niet dat jouw kind een sitting duck is. Vrede is plan 1, maar je hebt een back up nodig als de ander niet voor reden vatbaar is. Blinden hebben voordeel in het duister en zullen het verlichte niet zien.
Ik had het niet over zelfverdediging als je iets wordt aangedaan. Maar over een ander aanvallen vanwege oud zeer. De meeste pesters zijn zelf voorheen gepest of hebben op andere wijze problemen/trauma. Dat gedrag komt ergens vandaan. En de spiraal van geweld gaat dan gewoon door. Edit: om deze reden is een goed antipestprotocol op scholen ook zo belangrijk. Voorkomen dat het gebeurt, en als er dan toch wat gebeurt direct de kop in drukken. Op vreedzame wijze. Door gesprekken met de betrokkenen. En er is geen enkel antipestprotocol waarin staat dat degene die gepest wordt maar gewoon moet terugslaan. En ja. Het werkt. Op onze school doen ze dat echt goed. De klas is een veilige omgeving. Kinderen mogen zichzelf zijn. Ik heb een zoon die in veel opzichten opvalt en kwetsbaar is. Maar dankzij deze veilige omgeving is hij nooit gepest of buitengesloten. En daar ben ik ze heel dankbaar voor.
Een mooie kerstgedachte En helemaal mee eens, ik denk dat je het heel goed samenvat en omschrijft. Uiteindelijk is het niet zij vs wij. We hebben allemaal invloed op elkaar en al generaties lang en nog langer geleden dan dat. Het begint met kennis van feiten en patronen, en daarna kan je beginnen met zowel voorkomen als genezen van de generatietrauma's. Heel veel makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar ik denk dat bewustwording wel echt stap 1 is. Waarom denken we op bepaalde manieren over soorten mensen die verder van ons af staan? (qua cultuur, religie, uiterlijk) Waar komt dat vandaan? En het is vanwege de ander of is het (ook) vanwege onszelf? Kritisch nadenken over jezelf, over je positie. En dieper nadenken over de oorzaken. Niet alleen bij jezelf maar ook van je cultuur, je religie, je land, je geschiedenis. Ik denk dat daar sleutels liggen. Xenofobie (vreemdelingenangst) is een natuurlijk verschijnsel en evolutionair gezien een belangrijke eigenschap om te hebben. Maar deze kan helaas doorslaan en verwikkelt raken met trauma waardoor het het doel van zelfverdediging voorbij schiet en het een wapen wordt om aan te vallen, te verdrijven of uit te roeien. We moeten oppassen dat we niet dezelfde fouten maken als onze voorvaderen. En die verantwoordelijkheid dragen we allemaal. Een overheid kan geen mensen vernietigen (emotioneel dmv discriminatie , of feitelijk dmv genocide) als de mensen daar niet achter staan. In een democratie heeft het volk het voor het zeggen. Wij bepalen hoe we met elkaar omgaan in onze maatschappij. We bepalen onze eigen regels.