Verminderd gevoel in voeten en pijnklachten

Discussie in 'De lounge' gestart door Septembre, 11 jun 2024.

1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.830
    1.574
    113
    Ben je toevallig ook gebeten door een teek een tijd geleden dat je weet?

Septembre vindt dit leuk.
  2. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    9.924
    9.510
    113
    Vrouw
    Ik hoop vooral voor jouw dat er antwoorden komen, en het liefst dat het een klein iets is wat makkelijk verholpen kan worden ♥

3. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.219
    2.914
    113
  4. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Hoi allemaal,

Even een update van mijn kant. Uit de MRI bleek nog een gescheurde en ontstoken pees. En slijtage van de schouder. Ik krijg hier cortison injecties voor.

Verder ben ik doorverwezen naar een internist, omdat ook mijn knie begon te ontsteken. Na inspanning zoals (lichte) sport, hurken en traplopen is de knie ook dik.
    De internist heeft geduldig de enorme lijst met klachten aangehoord. Ze opperde direct al fibromyalgie vanwege dat m'n ontstoken pezen niet rood zijn. Ook heeft ze me doorgestuurd naar de reumatoloog voor evt diagnose hiervan en verder onderzoek van de ontstekingen. Hoewel de ontstekingen zichtbaar zijn met MRI, zijn m'n ontstekingswaarden in het bloed nauwelijks verhoogd. Begrijpen jullie dat? Ook onderzoekt ze nog spierafbraak ivm de iverlapping die ze ziet met DVN. Al met al blijft het nog wat vaag, maar ik hoop binnenkort meer te weten.

Over fibro las ik dat er vermoed wordt dat een deel van de klachten ontstaat doordat afbraakproducten niet vrijgegeven worden door de spieren en zich dus ophopen wat de pijn en stijfheid veroorzaken en wat bij slecht slapen en stress verergert. Dat zou wel wat verklaren. Bovendien zou ik dan door goede nachtrust mezelf kunnen helpen. Mijn vit D is ondanks de zomer toch weer te laag dus die ga ik weer heel hard bijslikken. Ook de B12 was in 3 mnd gezakt van 367 naar 300. Ga ik navragen aan haar volgende keer. Mss dat een B complex met D3 erbij, me al meer energie zal geven.

Ook wil ik vragen of de densiteit van de dunne vezels gecheckt kan worden, omdat de meeste klachten in handen en voeten zitten en zo overeenkomen met DVN. Bovendien heeft de neuroloog aangegeven dat hij aan de kleine zenuwen dacht vanwege de gevoelloze tenen.

En bij de reumoloog wil ik vragen of Sjogren gecheckt/uitgesloten kan worden.

Verder heb ik officieel PDS en daar nu ook medicatie voor gekregen. Tegen de pijn helpt het niet, maar wat een verschil in opgeblazen buik en stoelgang. Echt heel blij mee.

Mocht er nog bij iemand een belletje gaan rinkelen. Noem het graag. Dan neem ik het mee.

5. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Ja wel een paar keer. Maar negatief op lyme gelukkig!

6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    13.809
    27.212
    113
    Mijn zus heeft reuma en zij heeft hetzelfde. Nauwelijks of geen ontstekingswaarden, ook maakt ze geen koorts aan. Uit bloedonderzoek blijkt ook niet dat ze reuma heeft. Toch heeft ze hartstikke reuma.. Het lichaam is vreemd.

Hopelijk heb je snel duidelijkheid over wat er aan de hand is! Sterkte en beterschap

7. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.021
    365
    83
    in nederland
    Je hoeft geen crp en bse aan te maken bij ontstekingen. Zijn met jou nog veel meer mensen waarbij het laag blijft maar er wel ontstekingen zijn.

Wat is de reden dat je aan sjogren denkt?

8. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Welke vorm heeft je zus als ik mag vragen? En hoe hebben ze het dan bij haar ontdekt?

9. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Iemand noemde het hier omdat ik vaak een droge mond heb. Ik herkende er toen meerdere klachten van. Mss is het dat.

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    13.809
    27.212
    113
    Dat weet ik niet. Ontstekingsreuma geloof ik. Ze heeft op 6 a 7 jarige leeftijd jeugdreuma ontwikkelt en dat is overgegaan in ‘gewone’ reuma.
    Bij haar zit het voornamelijk in haar knieën, en ze heeft ook uveitis (ontstekingen aan haar ogen.)

11. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Heftig zeg! Zeker als je er al zo jong last van krijgt.

12. M89

M89 Bekend lid

12 jan 2013
    683
    20
    18
    Ik schreef eerder in je topic al dat ik zelf artritis en fibro heb. Bij mij zijn ook geen ontstekingswaarde in het bloed terug te vinden, maar de ontstekingen zitten er zeker wel (dit stellen ze vast met lichamelijk onderzoek en ze kijken dan o.a. naar de vochtophoping in je gewrichten door de ontstekingen). Ook heb ik veel pees ontstekingen. Mijn reumatoloog gaf aan dat bij zo'n 35% van de mensen met reuma de ontstekingen niet terug te zien zijn in het bloed.

Ik heb ook tintelingen en slaperig gevoel in handen en voeten, bij mij komt dat doordat bij zwellingen de zenuwen afgekneld raken (ze dachten eerst ook aan neuropathie).

Ik hoop dat je snel meer duidelijkheid krijgt. Heb je al iets van medicatie gekregen voor de ontstekingen?

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.067
    11.628
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik weet niet of je tips hebt gekregen met je voeding. Maar eigenlijk alles waar zaadolie in zit werkt ontstekingen in de hand. Je zou dus alle vetten kunnen vervangen voor roomboter, extra vierge olijfolie en kokosolie (niet ontgeurd)
    Suiker ook een tijdje laten staan.

Verder dagelijks kurkuma nemen. Hier kan je een shotje van maken. Zorg wel dat er altijd een beetje vet en zwarte peper bij zit, anders neemt je lijf het niet op.

Heel veel succes.

14. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.786
    7.695
    113
    Oja dat is ook een goeie. Ik dacht: Heb je een borstvergroting laten doen? Het lekken van de vulling schijnt ook heel veel onverklaarbare klachten te geven.

15. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Ik herinnerde me jouw reactie inderdaad. Wat lijken onze verhalen veel op elkaar. Ik ben wel opgelucht dat er ook een reumatoloog gaat kijken. Hoop dat er duidelijkheid uitkomt. Heb jij nu medicatie om de peesontstekingen onder controle te houden? Welke is dat? Ik heb er nog niets voor, maar gebruik nu emulgel, pcm en soms tramadol als het erg opvlamt. Hoe gaat het over het algemeen met je energie?

16. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Dankjewel voor je tips! Over suiker had ik inderdaad gelezen. En ook dat het vermoeden is ontstaan bij reumatologie, dat het voortkomt uit ongezonde darmen. Ben heel benieuwd of ik verbetering ga merken! Heb je zelf ervaring met ontstekingen en deze remedie?

17. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Dankjewel voor het meedenken. Nee, geen implantaten in mijn lijf dus daar kan het niet van zijn. Maar ik heb zo'n vermoeden dat het antwoord bijna gevonden is.

Nellie4 vindt dit leuk.
  18. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.067
    11.628
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Bij mij is lang geleden het syndroom van Tietze vastgesteld. Af en toe heb ik daar een periode last van maar nooit echt zo mee bezig geweest. Bijna 2 jaar geleden wel wat van darmproblemen ontwikkeld. Stres in combinatie met een niet perfect uitgebalanceerd dieet en wat teveel koolhydraten en te weinig beweging. Al met al had ik er zoveel last van dat ik ben gaan zoeken wat ik er aan kon doen. Bloedonderzoek was wel altijd helemaal goed. Dus niks te vinden in de bloedwaardes van mijn organen die suggereerde dat iets minder goed functioneerde.

Wat ik heb begrepen in mijn zoektocht maar waarvan ik ook werkelijk merk dat ik me op alle fronten beter voel. zijn de volgende dingen.

30 verschillende planten eten per week. en je darmen worden heel blij van geweld chiazaad. Wel max 1 eetlepel per dag. En let op altijd minimaal 2 uur laten weken voor je het opeet.

Elke ochtend start ik met een mengseltje op basis van gember, chipzaad, citroen en wat honing. Dit maak ik in een batch die ik in ijsblokken invries. en is vrij makkelijk zelf te maken.

1 uitgeperste citroen
    100 ml gembersap (zelf maken door 100 ml water in een blender te doen met ongeveer 30 gram verse gember. Goed fijn malen, 10 min laten rusten en dan zeven met een theezeefje)
    1,5 eetlepel chiazaad en 1 eetlepel honing.

Dat meng in dan goed door elkaar en maak er vrij grote ijsblokjes van 2x4 cm. Een is dan voldoende in de ochtend met wat warm water. Niet kokend want dan gaat een groot deel van de vitamines verloren.

Daarna eet ik overligt oats met wat chipzaad en amandelmelk. Ik wissel zelf dan af met verschillende soorten fruit.

Ik ben niet zo van de vitaminepillen maar Moringa poeder doet toch wel echt iets voor me. Ik vind het goor maar het lijkt hier en daar toch wat tekorten op te lossen waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. Het is vreselijk smerig maar goed. Een soort natuurlijke vitaminepil.

En dan dus een shot kurkuma, met wat olijfolie, zwarte peper en ik doe er wat amandelmelk bij maar je kan ook een sinaasappel persen en de sap erbij doen.

Ik vind het zelf best een zoektocht. Maar als je je niet direct wil wenden tot een batterij met pillen en ook even de tijd hebt om het uit te zoeken. Is het wel interessant om je wat te verdiepen in de holistiche genezing door middel van voeding. Maar houd wel in je achterhoofd dat als een ziekte levensbedreigend is, luister dan naar je arts en ga niet zelf lopen kloten.

19. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Dankjewel voor de tips!
    Wat een zoektocht ook! Ik had nog nooit van dat syndroom gehoord. Klinkt erg pijnlijk! Zonder afwijkende bloedwaarden en tussen opvlammingen in was het vast een hele toer om erachter te komen wat je had?

20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.067
    11.628
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee het syndroom van tietzd is heel makkelijk vast te stellen eigenlijk. En weet ik ook al 20 jaar. Het pds is wat nieuws. Maar goed een verzameling van je hebt ergens last van maar geen idee wat.

Deel Deze Pagina