Verlof na vroeggeboorte

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Loontje1, 13 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loontje1

Loontje1 Bekend lid

5 mei 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Hoi UWV,

Ik ben 9,5 week te vroeg bevallen. Nu heb ik afgelopen weekend papieren van de UWV binnen gekregen. Op de eerste brief staat dat ik van 15 tot 16 september in de ziektewet ben gegaan (ben op 15 september bevallen), op de tweede brief staat dat mijn verlof in is gegaan op 16 september en op de derde brief staat dat er een aanvraag is gedaan voor een WAZO uitkering vanaf 19 augustus. Nu zou mijn verlof eigenlijk afgelopen week in zijn gegaan, m'n zoon ligt nog steeds in het ziekenhuis, wanneer hij thuis komt heb ik waarschijnlijk nog 9 weken verlof over, is dit de normale gang van zaken? We hebben lange tijd in het zkh doorgebracht en hebben nog niet eens kunnen genieten van de geboorte! Ik dacht dat het verlof gewoon 6 weken voor de uitgerekende datum in zou gaan... Al met al voelt het heel oneerlijk!
    Dan de brief van de WAZO uitkering, hoezo 19 augustus, toen was er nog niets aan de hand?!?

Graag hoor ik van jullie!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Loontje1,

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje. Ik hoop dat het, ondanks dat hij te vroeg is geboren, goed met hem gaat!

Normaal gesproken ga je inderdaad zes tot vier weken voor je uitgerekende datum met zwangerschapsverlof. Afhankelijk van de ingangsdatum, heb je nog tien tot twaalf weken bevallingsverlof. In totaal is dat zestien weken.

Wanneer je echter eerder bevalt, begint het bevallingsverlof op de dag na de bevalling. Omdat jij al was bevallen voor de ingangsdatum van het zwangerschapsverlof, begint je bevallingsverlof op de dag na de bevalling. Je totale bevallingsverlof duurt zestien weken, gerekend vanaf 16 september.

Dat je zoontje te vroeg is geboren geeft je geen recht op een langer zwangerschaps- of bevallingsverlof; iedere werkneemster heeft wettelijk gezien recht op zestien weken WAZO. Kun je vanwege de zorg voor je kindje nog niet aan het werk, dan zijn er mogelijk wel andere regelingen waarop je een beroep kunt doen, zoals zorgverlof. Dit gaat echter niet via UWV maar via je werkgever. Overleg daarom met je werkgever wat er mogelijk is.

Je geeft verder aan dat je een tweede brief hebt gekregen over je verlof (per 19 augustus). Op basis van de informatie uit je vraag kan ik niet beoordelen waarom je die brief hebt gehad. Wellicht heeft je werkgever op die datum verlof voor je aangevraagd. Wil je het zeker weten, bel dan even met UWV Telefoon (0900-9294).

Actuele informatie over de duur van het verlof vind je hier.

Ik wens je nog een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    UWV Webcare Team - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina