hoi Ik was 17 oktober uitgerekend en ben 26 oktober bevallen ben dus 9 dagen later bevallen van een zoon. Ben 4 weken van te voren met verlof gegaan. Nu is het toch zo doordat ik 9 dagen later ben bevallen dan de uitgerekende datum dat ik er toch een week langer verlof bij krijg. Zodat ik altijd op die 12 weken erna zit? Of begrijp ik dat verkeerd.
Klopt precies wat je zegt... die 12 weken verlof gaan pas in vanaf de dag dat jij bevallen bent... dus al zou je 2 weken overtijd gaan heb je die 2 weken extra
Volgens mij klopt het niet hoor! Dat principe geldt alleen als je 6 weken van te voren gestopt bent met werken. Iedere zwangere heeft recht op tenminste 10 weken NA de bevalling. Dus als je 4 weken van te voren stopt en overtijd loopt, dan heb je nog steeds minimaal 10 weken NA je bevalling en wordt je verlof dus niet verlengt. Correct me if I'm wrong!
je hebt als zwangere in Nederland altijd minimaal 16 weken verlof. op de postbus51-site staat het volgende: voor meer informatie klik op de link hier onder: klikkerdeklik
Ja, dit klopt, hoor... Ik ben 7 weken van te voren gestopt (1 week vakantie ervoor geplakt), ik ben 2 weken te laat bevallen... (dus eigenlijk 9 weken van te voren verlof gehad) en heb na de bevaldatum nog 12 weken verlof gehad (2 weken vakantie eraan geplakt) Dus als ik de vakantieweken eraf trek heb ik 18 weken verlof gehad! Groetjes Niki
je hebt minimaal recht op 16 weken, Als je eerder bevalt hou je die 16 weken als je bijv 2 weken te laat bevalt heb je 2 weken langer verlof.
Inderdaad minimaal 16 weken.. als je 6 weken vantevoren stopt heb je recht op minimaal 10 weken na en als je 4 weken vantevoren stopt heb je recht op minimaal 12 weken naderhand. ALS je over je uitgetelde datum gaat tellen die extra dagen (die je dus over je uitgetelde datum bent) NIET mee in je verlof
Ook dit klopt niet helemaal. Als je 6 weken van te voren stopt en bijv. 2 weken overtijd bent, dan zou je dus nog maar 8 weken hebben NA je bevalling (totaal 16). Dit moet minimaal 10 weken zijn en krijg je dus 2 weken 'kado'. Maar als je 4 weken van te voren stopt en 2 weken overtijd bent, dan heb je nog steeds 10 weken NA je bevalling en krijg je dus geen 2 weken extra kado. Het is eigenlijk heel simpel, je hebt gewoon recht op tenminste 10 weken na je bevalling. Ik hoop dat ik het verkeerd heb hoor, want dit is minder gunstig voor ons zwangeren! Ik stop nl. 4 weken van te voren....
@jessy30: je krijgt die 2 weken wel kado en heb je dus 18 weken verlof. zie ook mijn reactie in dit topic. deze staat 5 reacties naar boven.
Nou, dat is helemaal nieuw voor mij! Maar ik word er wel helemaal blij van! Sorry als ik anderen in de war gebracht heb, want ik dacht echt dat je alleen voordeel had bij 6 weken van te voren stoppen en later bevallen.
@ jessy: Je mag zelf bepalen wanneer je stopt met werken, 6 weken of 4 weken van tevoren. Je heb in totaal recht op 16 weken, dus als jij 4 weken van tevoren stopt heb je dus recht op 12weken erna. Als je dan nog eens overtijd bent, dan wordt die weken bij die 12 weken geplakt zeg maar. Je verlof vanaf de bevalling gaat pas in als je bevallen bent. Vanaf die dag gaan dan pas de 12 weken in zeg maar. Dit is zo geregeld vanuit de CAO. Ik weet het precies omdat ik het nu aan het regelen ben op mijn werk, vandaar
Je leest overal dat je recht heb op tenminste 10 weken na de bevalling en omdat je die niet meer hebt als je 6 weken van te voren gestopt bent en 2 weken overtijd bent, dacht ik dus dat je alleen dan 2 weken extra hebt. Als je 4 weken van te voren stopt en 2 weken overtijd bent, heb je nog steeds 10 weken erna. Vandaar. Maar ik ben blij dat ik nu ook weer iets wijzer ben geworden!
Hoe bereken jullie dat toch? Snap het echt nog steeds niet, erg verwarrend ook omdat iedereen weer wat anders zegt.
Je neemt de uitgerekende datum en daar tel je vanaf wanneer je wil stoppen. (dat is ergens tussen de 4 tot 6 weken van te voren) Dan weet je ook hoeveel verlof je nog over hebt voor na je bevalling. (4w van te voren is 12w erna, 6 w van te voren is 10w erna) In mijn geval: Uitgerekende datum: 7-5-09 Ik stop 4 weken van te voren: 10-04-09 Einde verlof: 31-7-09 Zou ik 6 weken van te voren stoppne: 27-03-09 Einde verlof: 16-7-09 Zou ik nu 1 week overtijd gaan: 14-05-09 bevallen, dan schuift ook mijn 1e werkdag weer een week op: 6-8-09. Als je 6 weken van te voren stopt en je bevalt een week later schuift je eerste werkdag ook een week op: 23-07-09. Zou ik eerder bevallen dan de uitgerekende datum heb ik nog altijd recht op in totaal die 16 weken... Dus in mijn geval ga ik op zijn vroegst pas weer aan het werk op 31-07-09. Je mag iedere datum stoppen met werken alsdie datum maar ligt tussen de 4 en 6 weken voor de uitgerekende datum. Overigens is het wel zo dat als je in de ziektewet zit, ook als dit maar deels is, je 6 weken van te voren moet stoppen met werken. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is... Succes!
ja klopt want ik was ziek door de zwangerschap en moest 6 wkn voor kiezen en ik kon niet 4 weken ervoor stoppen,,, maar hoe moet je het eigenlijk regelen met je baas als je baby te laat word geboren?