Wij hebben een ander huis gekocht, waar nog het een en ander aan moet gebeuren. Eind november en begin december zijn we met twee aannemers wezen kijken en zij zouden een offerte maken. Inmiddels zijn we 6 weken verder en nog niks. Gebeld, gemaild, totaal geen reactie. Ik heb er een hard hoofd in. Omdat er verschillende punten gedaan moeten worden wilden we het liefst 1 aannemer als aanspreekpunt. Maar nu moeten we toch maar verder kijken en misschien met losse bedrijven voor de klussen gaan werken. Dat lijkt me alleen zo lastig met plannen. We krijgen ook pas in mei de sleutel en je kan het de verkoper toch niet aandoen om tig keer langs te komen. Het gaat om grote klussen: verstevigen van een balkenplafond, aanleg van 2 houtkachels, enkele kozijnen vervangen, een deel van het huis isoleren, deel dak vervangen, herindeling van een deel van het huis, aanleg van een badkamer etc. En veel stucwerk. Heeft een van jullie daar ervaring mee om dat door allemaal aparte bedrijven te laten doen?
Wij zijn net verhuisd naar ons nieuwe huis waar een flinke verbouwing (totaal 5 maanden) heeft plaatsgevonden. 1 aannemer als vast aanspreekpunt gehad en oh wat waren wij daar blij mee. Er gaat regelmatig iets mis of vertraging en wat fijn dat we ons dan geen zorgen hoefden te maken. Ik zou allemaal losse partijen bij een grote klus niet aandurven
Wij hebben het helemaal zelf gedaan met losse bedrijven, maar ik moet zeggen dat man (werkt bij bouwbedrijf) en ik beide gewend zijn om zaken te plannen voor het werk. Want dat kost de meeste energie en moeite; alles naadloos op elkaar aan laten sluiten zodat elk bedrijf zijn werk kan doen zonder een ander voor de voeten te lopen. Dat vraagt dus een realistische inschatting van hoeveel tijd iets kost (ongeacht wat het bedrijf je vertelt) en fasering (wat moet eerst gebeuren?). Als je daar zelf niet veel verstand van hebt is het noodzakelijk om de klussen met enige tijd er tussen uit te laten voeren (uitlooptijd), met als risico dat je een paar weken ‘niks’ doet in het huis. Ook bestaat de kans dat een bedrijf jouw klus afzegt, waardoor je een vervanger moet zoeken. Die moet je eigenlijk van te voren al achter de hand hebben . En dan krijg je nog alle vragen tijdens het werk. Je wilde een kachelpijp op plek A, maar op plek A blijkt net een balk te zitten waar we niet doorheen kunnen boren, wil je hem dan 10cm naar links of 20cm naar rechts? Etc. Je moet dus de hele dag bereikbaar zijn voor dit soort vragen en het liefst ook op de bouw aanwezig, minimaal eens per dag. Een aannemer doet die planning voor je en regelt eventuele vervangende bedrijven waar nodig. Het scheelt dus een enorm gedoe voor jezelf!
En misschien nog als tip: vraag de verkoper of je nog eenmaal langs mag komen zelf, en maak van elke ruimte een filmpje van alles in die ruimte (ook plafond). Vaak kan een aannemer op basis daarvan een inschatting maken van de kosten en jou alvast inplannen voor als het zo ver is. Want als je in mei wil beginnen moet je aardig opschieten. Qua aannemers: gewoon door blijven gaan met offertes opvragen en heel gespecificeerd vertellen wat je wilt met die filmpjes erbij. Tot je er eentje treft die tijd en zin heeft en daadwerkelijk een offerte uitbrengt.
Ik zou echt voor 1 aannemer gaan als je er zelf niet veel verstand van hebt, zeker in deze tijd. Materialen zijn slecht leverbaar en als je een aannemer hebt, regelt deze het schuiven in de planning enzo. De volgorde is hier meerdere malen gewijzigd door leveringsproblemen bijvoorbeeld. We hadden minimale uitloop. (Wel nog veel meer gedaan, we hadden trouwens ook een architect en bouwbegeleiding)
Voor 1 aannemer gaan. Wij hadden alles los en een iets te strakke planning. Wanneer iets opschuift moet je zelf gaan puzzelen en bellen om alles te regelen. Is erg stressvol en tijdrovend.
Hoi, ik kon mijn eigen topic niet meer vinden. Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig hebben wij inmiddels wel contact met beide aannemers. Beiden hebben ze aangegeven nog steeds tijd voor ons ingepland te hebben en deze week hun offerte te versturen. Dus er is nog hoop. Bovendien kregen we van de leverancier van onze schuimbetonvloer advies om een andere methode te kiezen die veel minder droogtijd nodig heeft, wat de planning ook veel handiger maakt. Dus dat klinkt ook goed.
Hier ook alles door 1 aannemer laten doen Kunststof kozijnen beneden en boven ( + glas met roeden) Kunststof boeidelen + nieuwe regenpijpen enz Kunststof deuren Nieuwe dakramen met electrische rolluiken Dakkapel Aluminium onderkapping Rolluiken boven en beneden En daar ben ik blij om.. Ook al was het bij 1 aannemer toch komen er altijd problemen om de hoek kijken..
Wij hebben 3 woningen compleet gerenoveerd met losse bedrijven. Best wat ervaring dus en geoefend in de goedkope tijd. Zonder deze ervaringen of hulp zou ik voor een aannemer gaan.
Wij hebben de laatste verbouwingen alles met losse bedrijven in eigen beheer gedaan. Kost tijd en geregel maar je spaart een hele boel geld uit.
Wij hebben echt zoveel gezeik omdat we niet alles door 1 partij konden laten doen. Ze lopen elkaar ook allemaal de schuld van alles te geven.. te lang verhaal voor nu maar zou het echt afraden en als dat betekent dat je bijv een maand langer moet wachten dan zou ik dat echt doen en ook als het betekent dat het iets meer kost, het bespaart je zoveel energie en frustratie