verborgen reflux en dan? ervaringen gezocht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dani27, 8 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    #1 Dani27, 8 okt 2015
    Laatst bewerkt: 8 okt 2015
    Hallo dames,

Ik moet mijn ei even kwijt want af en toe wordt ik moe van frustratie. op 9 juli ben ik bevallen van mijn eerste kindje, een meisje. Ze was vrij licht bij de geboorte 2715 gram en dus dysmatuur. Ook bleek ze vast te zitten, waardoor ze behoorlijke ei op haar hoofd had. Mijn bevalling is geeindigd in een keizersnede.
    Al gauw merkte ik dat zij erg onrustig was en steeds voeding opgaf waarbij ze een vies gezicht trok.
    Slapen was niet aan de orde, alleen rechtop bij mama of papa.

Toen ze 5 weken was, kregen we van de kinderarts Opremazol.

Nu is ze in middels 13 weken voorbij en gaat het nog steeds moeizaam. De voeding die omhoog komt is niet meer zuur, maar komt natuurlijk nog steeds omhoog ondanks dat we Hero Comfort geven. Ik ben met borstvoeding gestopt omdat ik er giga onzeker van werd, ze kwam namelijk niet voldoende aan. Ik geef nu zo'n 6 weken flesvoeding.

Het slapen gaat nog belabberd. Overdag is het her en der een half uurtje en dan weer klaarwakker en vertikt het om dan weer gesust te worden en in slaap te vallen. Snachts slaapt ze inmiddels wel in een ledikant naast het bed ( in het begin dus alleen op de arm ) , maar ik moet continu mijn hand bij haar houden tot ze slaapt, dit duurt wel een uur of anderhalf soms.

Rust en Regelmaat heb ik ingevoerd. We volgend elke dag hetzelfde schema. Ook heb ik geprobeerd haar te laten huilen, want ze valt niet/moeizaam zelf in slaap.
    Na de voeding ligt ze in de box (schuin) totdat ik merk dat ze moe wordt. Dan pak ik haar op en valt ze half in slaap op de arm en leg ik haar weg.
    Het laten huilen eindigde uiteindelijk in gekrijs, niet te sussen, en hikken verslikken door de voeding die non stop omhoog kwam zetten.
    Dit durf ik dus niet meer aan ivm de reflux.

Ik merk dat het schema op zich meer rust geeft en dat ze in ieder geval wat korte slaapjes pakt overdag, maar hier is ook alles mee gezegd.
    Doordat ze niet veel slaapt wordt ze aan het eind van de middag hangerig, huilerig en wil ze niks meer.

Na de voeding overstrekt ze vaak en tijdens de voeding kreunt ze heel veel. Ook in bed doet ze dit. Ze wrijft ook veel met haar oogjes? in het matrasje.
    Ze kan de slaap maar moeilijk vatten.

Ik ben in het ziekenhuis bij de kinderarts nog steeds in behandeling. Haar gewicht stagneerde, maar dit gaat nu weer goed. Ze weigerde de fles ook een paar dagen namelijk.
    Ze weegt nu 4200 gram, het gaat dus niet hard maar wel omhoog.

De kinderarts gaf vorige keer aan, toen haar gewicht stagneerde, dat we misschien koemelkvrije voeding moesten proberen ( ik had zelf de KMA al een keer eerder geopperd ) , maar omdat ze nu weer aankomt, ziet ze hier geen reden toe.
    Ze heeft namelijk geen eczeem oid, alleen haar wenkbrauwen zijn altijd rood van het wrijven e.d. verder heeft ze nog steeds last van krampen. Ook moeizaam poepen en echt krijsen als ze perst, terwijl de ontlasting helemaal niet zo hard is. Ik geef hiertegen af en toe Lactulose om de boel op gang te houden want anders zit er zo een aantal dagen tussen. Hier heeft ze dan gigantisch last van.

Tsja, tis misschien een onsamenhangend verhaal geworden, maar ik hoop op wat ervaringen van andere moeders.
    Ik denk zelf nog steeds weleens aan KMA, maar het verhaal/symptomen zijn hier niet duidelijk voor denk ik? Althans dat zegt de kinderarts. Heb zelf met de borstvoeding 2 weken geprobeerd koemelk te vermijden, maar merkte niet veel verschil, behalve de wenkbrauwen die minder rood/ gevoelig waren en minder krampjes.

Groetjes Dani

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ken en pas je de leefregels toe naast de regelmaat?
    Hoeveel flesjes van hoe groot geef je?

De omeprazol, werkt dat echt voldoende of mogelijk niet?

Ben je direct comfort gaan geven of heb je eerst gewone voeding gegeven?

3. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    bed, box staat schuin.
    half uur rechtop na voeding.

eerst verschonen, dan pas voeden.

mijn dochter kreeg vanaf de geboorte borst en kunstvoeding omdat mijn borstvoeding eerst niet op gang kwam. dit was gewone hero voeding.
    daarna na de kraamweek alleen borst. en nu ivm de reflux.hero comfort dus sinds ik over ben op kunstvoeding.

de omeprazol is de hoogste dosis. kinderarts zegt dst andere medicatie proberen geen nut heeft.
    ze had het over evt opname als uiterste, maar dit zie ik vooralsnog niet zitten. ik zie de voeding omhoog komen, maar.ze trekt geen vies gezicht meer. wel, draait ze haar hoofd heen en weer, kreunt wat en slaapt meestal verder. overdag wordt ze er naar mijn idee wakker van.

flesjes wilde ik telkens kleinere hoeveelheden geven, maar dit pikt ze niet en blijft dan krijsen totdat ik meer geef.
    dus momenteel krijgt ze 6 keer 120 en soms in de nacht.90 als ze.erom vraagt.

4. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    ze hapt dan vaak ook ff naar adem als de voeding omhoog komt

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat je ka zegt over medicatie klopt in mijn ogen niet.
    Je hebt meerdere soorten medicatie en het wil niet zeggen dat als 1 er niet optimaal werkt de ander niet dit ook niet zal doen.
    Vb wij begonnen met de jongste met ranitidine en dit hielp niet voldoende. Bij de oudste nexium gehad dus nu wou ik dat weer. Ka zei dat het "heus niet beter zou werken". Na aandringen toch gekregen EN erna een tevreden baby.
    Dus als jij denkt dat dit medicijn niet voldoende werkt kan je altijd aandringen op een ander.

Hero comfort bevat jbpm. De meningen zijn nog verdeelt, maar mogelijk heeft jbpm een negatieve invloed op de werking van medicatie.
    Als medicatie goed werkt is jbpm ook overbodig. Overstappen naar standaard zou dus ook verbetering kunnen geven.

Overige leefregels, misschien volg je ze al op,
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn).
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaak voor meer huilen.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

6. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    dankje voor je tips.

de dr brown weigert ze ivm de speen.
    we hebben nu de difrax s fles met 3 standenspeen.
    ze doet 15minuten erover.

welkwle draagzak zou jij adviseren?
    mijm gevoel over laten huilen zit dus goed, ondanks dat het cb anders zegt.

hoe ging slapen bij jouw kinderen?

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik had zelf een draagdoek, bykay. Het gaat er vooral om dat het een ergonomische draagdoek/zak is. En dan wat je persoonlijke wensen zijn. Wil je wel of niet knopen bijvoorbeeld.
    Ergonomisch dragen is voor zowel jezelf als je kind prettiger/beter.

Cb adviseerd standaard laten huilen. Maar zeker omdat er reflux speelt heb je kans dat ze pijn heeft. Wil je een baby met pijn helemaal alleen in haar bedje laten huilen? Dat was het advies hier althans.

Met de leefregels en de juiste medicatie had ik een tevreden zoontje. Bij de oudste was het echt een wereld van verschil, maar dat was pas na de juiste dieetvoeding (kea). Van bijna de hele dag huilen naar een tevreden, lachende baby die juist zeer veel sliep.
    Niet elk kindje slaapt even veel, maar bij een baby die niet slaapt en niet tevreden is kan je beter eerst naar de oorzaak zoeken.
    Baby in droomritme is overigens ook een fijn boek, over slapen en ritme etc.

8. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Hier had ik een difrax dental op de dr browns fles en dat ging goed.

Je hebt verschillende medicatie dus raar dat de arts dat zegt!

Ik had een Babylonia tricot sleng.... erg fijne doek. Liam heeft er veel in gelegen.

Je zou de flessen nog met Spa of Barleduc kunnen maken. Het schijnt dat de kalk in het kraamwater een moeilijke stoelgang kan veroorzaken

9. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    bedankt dames voor de tips.
    ik ga kijjen naar een andere speen voor de dr brown.
    wat betreft de oorzaak weet ik het niet zo goed meer.
    het gaat beter als eerst, maar er is naar mijn gevoel nog iets wat niet lekker zit bij haar..

10. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    miss moet ik uiteindelijk een opname overwegen :(
    maar kan ook een 2nd opinie vragen natuurlijk

wat een gezoek..

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zou eerder proberen er met deze arts uit te komen, dan een second opinion en als laatste optie pas opname.

Je hebt echt nog verschillende opties! Sowieso;
    - overstappen naar gewone voeding om uit te sluiten wat de jbpm doet.
    - toch aandringen op andere medicatie
    - al dan niet in overleg pepti starten om toch kea uit te sluiten.

En dan heb je de simpele oplossingen als;
    - draagdoek/zak
    - dr browns fles (difrax spenen passen erop)
    - fleswater ipv kraanwater
    - osteopaat, soms geeft dat echt een groot verschil

Ik weet hoe frustrerend het kan zijn. Ik zie je dochter niet en kan dus alleen afgaan op wat jij verteld, dus luister ook vooral naar jouw eigen gevoel. Maak een stappenplan. Grote stappen als andere voeding, andere medicatie etc heeft wel 2 weken nodig om duidelijk te kunnen zeggen of het werkt of niet. Osteopaat geeft vaak een duidelijke prognose hoeveel behandelingen nodig zijn.
    Kleine stapjes, fles, draagdoek etc, kunnen wel sneller achter elkaar genomen worden.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je eerst met de tips van Averlhach aan de slag moet, om de reflux goed aan te pakken. Hou er rekening mee dat de medicatie het spugen niet tegengaat, maar er enkel voor zorgt dat het geen pijn meer doet. Spugen op zich is niet erg, alleen lastig voor de wasmachine.

Hou de leefregels een tijdje vol, en kijk of er verbetering is. Schrap liefst de jbpm, daar krijgen veel kindjes net meer klachten van ipv minder.

Als je zeker weet dat je alles doet om de refluxlast weg te nemen, en de onrust blijft, dan zou ik toch even naar Pepti kijken. Het klinkt namelijk allemaal erg bekend, en hier was het toch ook kma. En ja, dat kan ook als je kindje goed groeit. En ja, dat kan ook als je kindje geen eczeem heeft. Kinderartsen in Nederland lijken er nogal rigide opvattingen op na te houden ivm kma, maar mijn ervaring leert dat die niet kloppen. En ik ken heel wat moeders op dit forum die hetzelfde kunnen zeggen.

Probeer vooral methodisch tewerk te gaan in je zoektocht. Verander niet ineens vanalles en nog wat, want dan weet je achteraf niet meer wat nu werkte en wat niet. Maar blijf wel zoeken.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Haha Averlhach en ik hebben weer op hetzelfde moment ongeveer hetzelfde getypt :)

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Gelukkig was mij post dit keer eerder :p (volgende keer mag jij weer ;) )

15. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    ik ga eerst over op hero standaard. eens zien wat de medicatie doet zonder de jbpm.
    over twee weken weer naar de kinderarts, dan weet ik ongeveer hoe het gaat met de voeding.

shakes:.wat herken je in mijn verhaal?

ik blijf toch om een of andere reden.het kma gevoel houden, maar eerst andere dingen proberen.

ik heb niet het idee dat het pijnlijk is als de voeding omhoog komt maar dat ze het irritant vind dat het.omhoog komt.
    dan zou de omeprazol zijn werk wel doen lijkt mij, of zie ik dat verkeerd?

ik heb nog een knoopdoek liggen,.die ga ik overdag proberen.

16. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    snachts slaapt ze op zich wel, maar wel onrustig.
    meestal hoor ik precies wanneer er voeding.omhoog komt, maar kan het ook zijn dat het vaker omhoog komt, maar dat.het niet te horen is?

op momenten dat ze kreunt en kronkelt, in bed en tijdens/na voeding, hoor ik.niet dst er iets omhoog komt en ze slikt niks weg.
    vandaar mijn gevoel dat het gewoon niet lekker zit in haar lichaampje/buikje.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Niet willen slapen. Onrust. Krampen. Moeilijke ontlasting... Dochter had dat alles, maar had verder geen eczeem of andere issues. En toch zware kma, naast de reflux.

Zoals gezegd: voeding die omhoog komt is uiteraard niet prettig, maar mag dankzij de medicatie geen pijn meer doen.

18. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Heel herkenbaar hoor.
    Ons meisje sliep ook weinig overdag en savonds en was constant huilen wat naarmate de tijd vorderde krijsen werd.
    Op een gegeven moment was ze ontroostbaar en zelfs omhoog houden hielp niet meer.
    Wel slikte ze veel, trok vieze gezichten, veel de hik en dronk ze de fles heel snel leeg ondanks dr. Brown fles met prematuur speentje.
    Nutriton in eerste instantie geprobeerd maar hier kreeg ze harde ontlasting van en krampen.
    Op een gegeven moment zaten we er zo doorheen dat we haar op hebben laten opnemen en werd er verborgen reflux geconstateerd.
    Hiervoor krijgt ze nu 2x daags ranitidine maar omdat ze alsnog last had van de voeding die omhoog kwam en nog vieze gezichten trok op advies van kinderarts gestart na elke voeding Gaviscon.
    Sinds we deze 2 medicijnen gebruiken en forlax voor de ontlasting en icm inbakeren en RRR gaat het heel goed met haar.
    Wat de kinderarts zegt klopt niet hoor je hebt verschillende medicijnen dus zou het nog eens opperen om andere medicijnen te proberen.
    De zantac is een middel die ervoor zorgt dat maagzuur niet meer zo zuur is en de gaviscon legt een laagje op de maag zodat dr voeding niet omhoog komt.
    Succes, reflux is echt heel vervelend en zoeken wat werkt. Als je eenmaal dat gevonden hebt zorgt het voor veel meer rust.

19. Dani27

Dani27 Bekend lid

17 aug 2013
    670
    3
    18
    @deanereys
    werd jouweisje helenaal rustig pndanks alles een stukje onrust over?

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.283
    10.251
    113
    Hebben wij ook gehad met onze uk, de onrrust overdag duurde tot 5/6 maanden, pas met vast voedsel ging het beter.

Overdag sliep hij op mij en snachts heel vaak wakker en veel lopen.veel nachten met weinig slaap.

Bij twijfel over andere allergien zou ik er toch naar lsten kijken en/ of andere melk.

Uk had wel eczeem maar geen allergie

Deel Deze Pagina