Vegetarisch kerstmenu

Discussie in 'De lounge' gestart door Nefkens81, 10 dec 2024.

1. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    211
    219
    43
    Vrouw
    Dit jaar ben ik de gastvrouw met kerst dus er word druk nagedacht over het menu. Nu houden wij dus heel erg van vlees in het kerstmenu, maar paniek want 2x een vegetariër onder ons. Helemaal prima natuurlijk, maar wat maak ik als hoofdgerecht voor deze gasten. Voor en na is geen enkel probleem om te bedenken, maar ik kom er gewoon niet uit met een hoofdgerecht.

Wie heeft er wat tips?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    24.915
    3.725
    113
    Goed je daar rekening mee houdt.
    Wat voor een hoofdgerecht heb je in gedachten wat wel met vlees is? Misschien kunnen we meedenken aan een vegavariant. Soms hoef je niet eens zoveel aan te passen.

3. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    2.372
    3.130
    113
    Vrouw
    Eens! Veel mensen schieten in de paniek als er vegetariërs komen eten, nergens voor nodig.

Ik hou meestal het vlees apart en voeg dat als laatste toe bij bijv een stoofpotje, een macaroni saus, in soep etc dan kan ik de vegaportie er vooraf af scheppen en apart houden. Iedereen heeft dan min of meer hetzelfde.

Zo kun je bijv gevulde paprika maken, of een groentenquiche of tortilla als bijgerecht. Salade , rijst, aardappelkroketjes of rösti erbij

Zoe123, Chillin, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    211
    219
    43
    Vrouw
    Grappige is dat ik dat dus niet eens weet, omdat alles af is gevallen doordat ik er niets vega’s van weet te maken.

Ik heb nu plan B achter de hand. Naar de traiteur om te kijken of deze ook vega gerechten aanbiedt.

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    15.574
    20.774
    113
    Grappig dat vegetarische gerechten bedenken zo lastig blijkt. Ik moet soms echt nadenken wat ik nu weer met vlees moet maken. Hier eten we grotendeels vegetarisch en 1 a 2x per week eten we vlees, dus veel meer vega(n) dan vleesgerechten. En dan hebben wij niet eens de mogelijkheid om vleesvervangers te gebruiken, tenzij ik ze zelf maak.

Zoe123 en Jo79 vinden dit leuk.
  6. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    2.372
    3.130
    113
    Vrouw
    Is toch niet nodig? Vegetarisch koken is echt niet moeilijker dan met vlees. Wat zijn de andere gerechten? Dan denk ik met je mee

moussaka kan bijv ook zonder gehakt en prima een dag van te voren te bereiden, evenals een groentenlasagne

7. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.817
    4.094
    113
    Vrouw
  8. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    9.984
    9.558
    113
    Vrouw
    Bloemkoolsteak, rodebieten carpaccio, gevulde portobello, gebakken halloumi, stoofpotje seitan enz.

9. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.795
    5.490
    113
    De supermarkten hebben inmiddels ook allerlei kersthoofdgerechten in het assortiment. Die hoef je maar de oven in te schuiven. En dan samen met lekkere groenten, aardappeltjes en andere bijgerechten.

Paddestoelen roast
    Notenroast
    Bietencarpaccio
    Vega garnalen
    Vega coquilles
    Vega rollade
    Enz…

Zara75, Zoe123 en DeeLighT vinden dit leuk.
  10. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    12.181
    13.795
    113
    Vrouw
    Als je regelmatig vegetarisch kookt niet meer nee, maar als je dat nooit doet en gewend bent aan een mooi stukje vlees als hoofdgerecht met kerst snap ik erg goed dat ts het echt even niet weet.
    Ik zou er ook error van krijgen.:oops:
    Natuurlijk zijn er gerechten waaruit je vlees kunt weglaten, maar dan moet je dus iets heel anders gaan maken dan een mooi stuk vlees met bijgerechten.

Hier zijn de mannen echt van mening dat een maaltijd zonder vlees geen goede maaltijd is, dus iets klaarmaken zonder vlees die ik zelden.
    Voor mij zou dit dus ook een enorme uitdaging zijn.

@Nefkens81 ik hoop dat je met de tips die je al gehad hebt iets lekkers kunt maken!

Casara, Shay25, Diiba en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    211
    219
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de tips! Ik ga enkele tips deze week even uitproberen. Voor ons sowieso ook prima om af en toe eens vega te eten.
    Maar dingen als een rode bieten carpaccio kan ik makkelijk bij de voorgerechten serveren, waar ook normale carpaccio op tafel komt. Verder maak ik een vega quiche en allerlei hapjes ipv een groot hoofdgerecht. Vega hapjes combineren met hapjes met wel vlees is het meest makkelijk denk ik.

mamabri, Jo79 en Zxcvb vinden dit leuk.
  12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    6.952
    6.250
    113
    Kijk eens in de Allerhande. Daarin staan verschillende varianten op een gerecht, waaronder een vegavariant. Kun je zowel de vlees- als vegavariant maken bijvoorbeeld.

Zoe123, Nefkens81 en Jo79 vinden dit leuk.
  13. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    1.999
    3.234
    113
    Hou alleen wel goed de hoeveelheden in de gaten. De vleeseters zullen hoogstwaarschijnlijk ook mee-eten van de vega-hapjes, maar andersom niet. Maak dus in verhouding wat meer vega- dan niet-vega.

Zara75, maartje84 en Nefkens81 vinden dit leuk.
  14. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    12.940
    17.824
    113
    Vrouw
    Nefkens81 vindt dit leuk.
  15. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.436
    2.208
    113
  16. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.712
    621
    113
    Ben zelf vegetariër en niet echt een moeilijke eter.
    Het makkelijkst is als je een vega variant hebt naast wat jullie eten. Bv een vegarollade (kun je zo kopen en zijn meestal best lekker) zodat de vega's gewoon mee kunnen doen met de aardappeltjes en groenten (oid).

Een gerecht waar alleen het vlees uit gelaten is zou ik persoonlijk niet heel blij van worden.... Alleen groenten met een sausje of een paprika gevuld met rijst oid vind ik persoonlijk niet erg bevredigend als kerstdiner.
    Het is weer anders als er een lekkere vleesvervanger aan is toegevoegd.

Wat ik ook eens meemaakte is dat mijn gevulde paprika in dezelfde ovenschaal stond als de met vlees gevulde paprika's. Dat is echt een no-go.

Een kaasfondue is ook nog een optie. 2 aparte pannetjes zodat de mensen die graag vlees eten dat ook kunnen dippen.

Zoe123 en maartje84 vinden dit leuk.
  17. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    2.372
    3.130
    113
    Vrouw
    Maar dat is eigenlijk ook erg persoonlijk. Ik lust geen vleesvervangers, die vegarollade is echt niet aan mij besteed. Ik vervang dus nooit vlees.
    Vlees is voor mij onvervangbaar dus als ik geen vlees eet hoef ik ook de nep niet. Overigens heb ik dit ook met bijv alcohol vrije wijin. Niet te drinken. Geef me dan liever een lekkere druivensap of cola

Eten, zoals gevulde paprika kun je zo maken met kruiden etc dat je het vlees absoluut niet mist. Bij mij zit er wel meer in dan alleen rijst.

en idd : wel in aparte schalen en niet samengevoegd. Maar dat lijkt me logisch

kaasfondue is ook nog een ding, want kaas is niet vegetarisch ivm stremsel wat er in zit. Sommige vegetariërs eten dat niet

Inge1984 en citroenrasp vinden dit leuk.
  18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    17.510
    16.535
    113
    Mij niet. Als het dan in 1x past ipv 2x moeten bakken zou ik hem er ook bij zetten. Het is een dieetwens, ze gaan niet aan de diarree ofzo omdat vega-paprika tegen de vlees-paprika in de oven staat.

Zxcvb en Liekje81 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina