De laatste paar weken is het bijna onmogelijk om mijn dochtertje van bijna 6 maanden in te laten slapen Ze is duidelijk moe (oogjes wrijven, gapen, jengelig worden) en zodra ik één van deze dingen zie (meestal na 90min wakker te zijn) leg ik haar meteen in bed met een slaapritueeltje. Overdag duren haar slaapjes zo'n 45min. Maar nu vecht ze dus enorm tegen de slaap. Ze wil absoluut niet gaan slapen, ook al is ze echt moe. Ze begint te huilen, en ik kan hier steeds minder goed tegen, omdat ik het zielig vind voor haar. Laten huilen werkt niet, in slaap proberen te voeden werkt niet, samen slapen werkt niet, vaak komen troosten en weer weg gaan werkt niet, na het in bed leggen blijven rommelen in de kamer werkt niet, in de draagdoek werkt niet, wandelen werkt niet. Wat kan ik nog meer proberen??
Hoi! Wat lastig dat je dochtertje niet goed in slaap kan vallen. Vooral als je je kleintje dan ziet huilen en vechten tegen de slaap. Hoe slaapt ze snachts? Mijn dochtertje slaapt overdag ook telkens maar 45min. Als we zijn gaan wandelen en ik haar daarna laat liggen in de wandelwagen slaapt ze wel soms 2uur achter elkaar! Heel gek.. Ik heb me er maar bij neergelegd dat ze niet langer slaapt.. ze is overigens wel eerder moe *ze is 3.5maand* dus na 50 a 60 min gaat ze weer slapen. Heeft je dochtertje een speentje? Of misschien een tutdoekje waar ze mee in slaap kan vallen? Soms werkt dat *misschien zelf even een tijdje in je bh dragen zodat je geur eraan komt*. Ik zou verder niet weten wat je anders nog kunt doen. Als onze dochter niet goed wil slapen lopen we soms wel 10x naar boven om de 3min ofzo. Uiteindelijk geeft ze dan toch toe aan dr slaapjes..
Ik vind het heel lastig inderdaad, zo zielig om te zien dat ze zo graag wilt slapen, maar dat het gewoon niet lukt 's Nachts, als ze dan eenmaal in slaap is gevallen (en ze heeft een voeding binnen gekregen, want soms huilt ze zo hard dat ze ook geen voeding meer wilt) slaapt ze prima. Ze wordt maar twee keer wakker voor een voeding en slaapt daarna meteen weer verder. De nacht is dus geen probleem, het is echt het inslapen overdag (en 's avonds). Ik vind het geen probleem dat haar slaapjes maar 45min duren. Ze wordt vrolijk en uitgeslapen wakker, dus meer heeft ze niet nodig blijkbaar. Maar ja, dan moet ze natuurlijk wél die 45min kunnen pakken De keren dat ze in de laatste maanden overdag langer dan die 45min heeft geslapen kan ik op één hand tellen. Mijn dochter duimt. Als ze dat een minuutje doet terwijl ze moe is, dan slaapt ze zo. Maar meestal wordt ze snel onrustig en trekt de duim weer uit haar mond voordat ze in slaap kan vallen. Helaas. Een speentje weigert ze. En haar duimpje in haar mond houden (door hem bijvoorbeeld vast te houden) werkt ook niet, daar wordt ze alleen maar boos van. Een tutdoekje werkt ook niet: ze gaat ermee spelen en raakt dan gefrustreerd en overprikkeld, met hard huilen als gevolg. De frustratie is vooral doordat ze de doek tegen haar mond wilt houden, maar ook tegelijk wilt duimen met diezelfde hand. Tja, dat duimpje gaat natuurlijk niet door de doek heen, dus wordt ze boos. Het vervelende is dat naar haar terug gaan en troosten dus niet werkt. Ze vind onze aanwezigheid niet echt troostend. Een aai over de bol of een hand op de buik maakt haar alleen pissig. Haar oppakken werkt soms, na een paar minuten wiegen, maar al snel begint ze weer te huilen (geen idee waarom). Pffff, bedankt voor de tips in ieder geval Iemand nog meer tips?
Oh wat herkenbaar zeg, het lijkt ons zoontje wel! Ook hier overdag een zeer slechte slaper. Snachts gaat alles prima. Zo ontzettend moe, maar gewoon niet gaan slapen. Ik snap er helemaal niks van. Hier ook van alles al geprobeerd. Vaak haal ik hem er maar weer uit op een gegeven moment, laat ik hem even spelen en dan probeer ik het na een half uurtje weer. Soms helpt het en soms niet. Het is iedere keer weer anders. Gelukkig word hij er meestal niet heel erg vervelend van. Hij is er ook eentje die je niet hoeft te troosten door te aaien. Of erbij blijven helpt ook niet. Die van ons is al 10 maanden en altijd al zo geweest. Ondanks dat ik het probeer los te laten word ik er af en toe echt helemaal knettergek van.
Zo herkenbaar van een paar weken terug! Ons zoontje (nu 6,5 maand) was overdag zo aan het vechten tegen de slaap, niks werkte. Hij raakte alleen maar meer vermoeid en dit was duidelijk aan hem te merken. Tot ik echt vol hield, eenmaal in bed betekent slapen. Laten huilen doen we niet, troosten of dan wieg ik even met hem maar leg hem altijd weer terug in bed met speentje. Het kostte me in het begin heeel veel tijd en geduld maar al snel ging het echt beter! Nu kan ik hem vaak zo weg leggen in bed en binnen een paar tellen tot minuten valt hij rustig in slaap.
Hier precies hetzelfde gehad, zo frustrerend om te zien. Bij ons was het echt een verhaal van de lange adem. Wij deden het volgende : In bed leggen, zomer slaapzak aan en deken er overheen, speen in de mond, kus op hoofd. Dan weglopen. Nou dan was het hier huilen, gingen we terug, speen in de mond en dan ernaast blijven zitten. Speen werd steeds op de grond gegooid dus iedere keer gewoon weer terug stoppen. We zaten soms wel een half uur tot een uur naast zijn bed voordat hij eindelijk sliep. Dit heeft ook wel een paar weken geduurd. Uiteindelijk is het het allemaal waard geweest, nu valt hij gewoon uit zichzelf in slaap. Moeilijk hè! Ik hou mezelf altijd maar voor dat het een fase is en dat het ooit goed komt. Sterkte ermee!
Hoe lang laat je haar huilen? Mijn dochter protesteert ook altijd bij het in bed leggen. Maar ik laat haar even gaan, wordt het te erg, ga ik even troosten en loop weer weg. Uiteindelijk valt ze in slaap, ze moet het zelf leren. Ze is overigens 5,5 maand. soms duurt het 20 minuten voordat ze echt slaapt.
Precies dit is onze aanpak geweest en nu slaapt hij overdag sinds een paar maanden ook zelf in zonder hulp! Heb vaak genoeg een uur lang aan zijn bedje gezeten. Slaapjes duurden tot ongeveer 6 maanden altijd maar 30 minuten. Hou vol, het wordt echt beter!!
Is er misschien iets in haar lijfje wat dwars zit? Mijn dochter kon haar slaap ook steeds niet vatten. Ze wilde wel, maar het lukte niet. Later kwamen we er achter dat ze veel meer krampen had dan wij in de gaten hadden. Bij haar was dat gerelateerd aan koemelkallergie bleek later, maar da's weer een heel ander verhaal. Is bij jullie dochter al het 'medische' uitgesloten? Zodra een kindje beter in zijn vel zit zal hij ook beter zijn rust kunnen pakken.
Weer bedankt voor de tips Het valt mij op dat de kindjes waarbij "een lange adem houden" (troosten, erbij blijven zitten, laten merken dat het menens is, lang volhouden totdat ze het begrijpen) vaak een speentje wordt gebruikt. Ik kan me voorstellen dat deze aanpak dan kan werken. Maar mijn meisje heeft geen speentje en vind geen troost in onze aanwezigheid. Het enige dat haar troost is haar eigen duim, maar als ze van slag is pakt ze deze niet Ik heb al ontelbare keren naast haar bedje gezeten en vol gehouden. Dit is de enige manier tegenwoordig dat ze uberhaupt (soms) in slaapt valt: slaapritueeltje en kamer uit. Dan begint ze te huilen. Even een paar minuutjes wachten: wordt het een jengeltje, dan laat ik het haar nog even zelf proberen op te lossen (meestal wacht ik dan zo'n 15-20min voordat ik toch even ga kijken). Wordt het echt gehuil, dan ga ik terug en probeer haar in bed te troosten (werkt bijna nooit). Ik geef haar dan een pluk van mijn haar om tegen haar mondje te houden. Soms pakt ze hierdoor wel haar duimpje en valt ze zo in slaap. Maar meestal moet ik 15-20min proberen voordat ze haar duimpje inhoud en lang genoeg zuigt om te gaan slapen. Maar deze methode werkt tegenwoordig dus ook nauwelijks meer Na 30-45min raakt ze helemaal over haar toeren en geef ik het op. Ik wil niet dat ze leert dat haar bedje een vreselijke plek is. Op de buik liggen vind ze vreselijk, gaat ze meteen van huilen. En bijvoeding krijgt ze nog niet. Verder staat mijn meisje onder controle bij de kinderarts voor haar verborgen reflux. Die is al maanden goed onder controle met Nexium. We hebben het even over koemelkallergie gehad, voor de zekerheid, maar al snel werd duidelijk dat hier geen sprake van is, want mijn dochter heeft verder nergens last van (huidje is gaaf, niet snotterig of hees, lijkt geen pijn te hebben tijdens of na de voeding). Lijkt me dat het dan niks medisch is?
Mijn kind is iets jonger maar had deels dezelfde dingen. Ik heb hem vanavond voor het eerst met een baby pittenkussen op zijn buik op bed gelegd (hij ligt op zijn rug hoor) en nu slaapt ie ineens als een roos. Hiervoor was het huilen, overstrekken, wakker worden na vijf minuten en dan alles bij elkaar gillen. Dus misschien helpt dat?
Hmm, het zou zo maar kunnen dat we een stapje vooruit zijn! De laatste dagen zit mijn meisje ook erg met de timing van haar slaapjes overdag te klooien. Het kwam steeds vaker voor dat ze na 90min nog geen slaapsignalen liet zien, maar pas na 2 uur. Maar soms ook alweer na 90min. Maar dan sliep ze wel iets moeilijker in dan als ze 2 uur op was gebleven. Dus heb ik de afgelopen 3 dagen lopen experimenteren: ik heb haar slaapsignalen die ze na 90min aangaf even genegeerd (wat klinkt dat erg zeg) en haar pas na 2 uur op bed gelegd. Het ging nog steeds niet van harte, en vaak moest ik haar toch bij me in bed nemen en in slaap voeden. Maar al met al ging het inslapen wel een stuk beter vergeleken met eerst! Misschien is ze gewoon toe aan net iets langer opblijven, maar is het voor haar nu ook nog even wennen. Verder zijn we erachter gekomen dat het enorm helpt als we zachtjes muziek opzetten en wat blijven praten tegen elkaar, zodat zij dat ook zachtjes kan horen. Blijkbaar voelt ze zich anders toch best alleen, en dit helpt om haar uit haar jengel/gehuil te halen. Ze gaat zelfs even meezingen met de muziek en valt dan langzaam helemaal zelf in slaap Niet altijd hoor, maar het merendeel van de keren tot nu toe En als ze niet zelf in slaap valt, dan geef ik haar even een pluk van mijn haar om mee te duimen en is ze binnen een paar minuten in slaap gevallen. Ook probeer ik nu eind van de middag een uur met haar te gaan wandelen in de kinderwagen, aangezien ze daar dan ook in slaapt (we hebben het zitgedeelte er nu op zitten en daar slaapt ze veel beter in). Nu nog ervoor zorgen dat ze álle slaapjes in bed gaat doen, en dan helemaal zelf in slaap kan vallen. Maar het begin is er! Arya: Als jou zoontje die 5min later wakker wordt en dan gaat gillen, blijft(/bleef) hij dan wel slapen als hij daarna weer in slaap was gevallen (op de een of andere manier)? Mijn dochter wordt soms ook huilend na 5min weer wakker, maar slaapt dan snel weer in als ik haar snel kan laten duimen. En dan wordt ze niet meer wakker. Vraag me namelijk af of ze misschien op zo'n moment toch wat last van haar buikje heeft