Vanaf welke leeftijd in bakfiets?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door julia80, 28 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Eind juli verwachten wij ons derde kindje. Op dit moment breng ik de oudste altijd met de bakfiets naar school, wat weer zou gaan gebeuren vier weken na de uitgerekende datum. Ik heb wel een auto, maar durf niet zo goed op een stukje autoweg te rijden waar ik overheen moet om naar school te komen (rijangst bij bepaald soort wegen :cool:). Ik zit te denken om een steco aan te schaffen voor de maxi Cosi in bakfiets. Vanaf welke leeftijd zouden jullie dat verantwoord vinden? Op internet zie ik niet echt heel duidelijke adviezen.
    ( Lopend is het waarschijnlijk bijna 25 minuten. Dat is natuurlijk een behoorlijk stuk, maar kan ik natuurlijk wel de eerste weken eventueel doen )

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Zover ik heb begrepen is het pas vanaf 3 maanden geschikt.

3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.942
    14.994
    113
    Heb m destijds overwogen maar staat me bij dat t advies 3+ maanden was idd.

Na mn bevalling kon ik die afstanden echt nog niet lopen. Allicht is dat bij een derde anders of had ik gewoon dikke pech (mijn eerste met, bi, knip en vaccuumpomp). Half uur lopen lukte mij pas met een maand of 4, hopelijk is dat de unieke uitzondering. Conditioneel niks mis maar mn bekken werkte niet mee net alsof dr een bowlingbal aan hing.

Zekerheidshalve zou ik overwegen of een goed bevriende mama met een kindje op dezelfde school die van jou mee kan nemen mocht het nodig zijn of toch overbruggen met de auto. Voor je onzekerheid kan je evt een losse rijles aanvragen, veelal is t gewoon ervaring opdoen.

4. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Volgens mij moeten baby’s hoe dan ook minstens 3 maanden zijn om de schokken van het fietsen te kunnen incasseren.
    Of je nou een maxi-cosidrager, fietskar of bakfiets hebt.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.221
    7.272
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap je angst wel, heb hetzelfde en er wordt aan gewerkt, maar sommige dingen blijven eng. Kan je niet rijden tot aan dat stuk en de rest wandelen?

6. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik heb hem vanaf ruim 2 maanden gebruikt maar hij was toen al oer sterk in zijn nek. En deed dat ook niet dagelijks. Straks als ik de kids naar het kdv moet brengen gaat hij wel vaker in de bakfiets

7. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    ik heb ook een steco in de bakfiets bevestigd. Vanaf ongeveer 4 maanden gebruikt. Daarvoor vond ik haar nog te klein, op vlakke stukken gaat het wel maar met hobbels schokt het wel vond ik. Wat ik in het begin ook lastig vond is de wind. Mijn dochter vond dat vervelend, maar de regenkap erover (tegen de wind) was snel te warm.

8. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Dank voor alle reacties! Ja dat stuk oefenen met de auto is zeker iets wat ik opnieuw moet overwegen ( Het lastige stuk omzeilen oid gaat helaas niet). Ik heb wel inmiddels van wat anderen op het schoolplein gehoord dat zij het met vijf of zes weken al deden, maar Hoor hier toch heel andere geluiden. Het wordt allemaal nog een beetje afwachten en uitproberen denk ik zo:rolleyes:

9. Ohm

Ohm Bekend lid

21 jun 2017
    526
    464
    63
    Ik heb hem vanaf 6 weken in de steco maxi cosi drager achterop mijn bagagedrager gehad (van de bakfiets). Wel een beetje voorzichtig fietsen natuurlijk. Eerder vond ik fietsen niet fijn i.v.m. hechtingen.

Dat schokken valt volgens mij wel mee, dat ding veert toch hartstikke mee? Ik heb mijn zoon ook weleens in de draagdoek op de bakfiets. Ideaal vind ik dat.

Sinds kort heb ik hem in de babyschaal, die is vanaf 3 maanden. Dat vind ik dan wel weer zo schokken dat ik 3 maanden nog wat jong vind.

Nouja, hier heb je ook niks aan. Volg je gevoel en kijk goed naar je baby.

10. Sela~

Sela~ Actief lid

22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Hier voor korte stukken ook vanaf een maand of twee. Het schokken valt wel mee. Bij stukken waar de weg niet vlak is stopte ik even en ging er voorzichtig overheen (met bakfiets en mc erin).

11. Roodborstje2

Roodborstje2 Fanatiek lid

18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Zou je man ze naar school kunnen brengen met de auto tot je met de baby in de bakfiets kan?

Deel Deze Pagina