Vanaf welke leeftijd aantal nachten alleen thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Snoopy1979, 26 jul 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.058
    7.139
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi,

    Onze jongste van 14 zou het wel zien zitten om in een vakantie een paar dagen/nachten alleen thuis te zijn, wel met de meeste dagen zus+vriend van zus (allebei 16) ook bij ons thuis. Wij zouden dat best willen proberen voor een weekend binnenkort, en dan in de meivakantie een week (dan zijn ze 15 en 17). Hoe staan jullie daarin?
     
  2. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.861
    9.961
    113
    Op die leeftijd moet dat wel kunnen met zus thuis of in de buurt.
    Ik was 14 toen ik 1 nacht alleen thuis was, ik had overdag nog iets belangrijks en reed daarna op m'n racefiets zo'n 45 km naar m'n ouders op de camping.
    Met 17 ging ik uit huis.
     
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    22.344
    15.814
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou daar wel hele goede afspraken over maken, zoals feestjes etc.
    Wij deden het eens 3 jaar geleden, mijn oudste kinderen waren toen 15 en 17 jaar en mijn dochter van 15 jaar had hier allemaal mensen uitgenodigd en dat was best uit de hand gelopen.
    Was ook in de periode dat er veel eindexamenfeestjes waren dus er kwam hier ineens van alles over de vloer, dochter was hier ook niet tegen opgewassen en gelukkig heeft mijn buurvrouw ingegrepen en mijn zoon van 17 jaar heeft een paar van die gasten het huis uitgezet.
    Heb je nu een stel "introverte " kinderen dan zou ik het met gemak aandurven maar bij ons was het niet zo'n succes, maar goed onze dochter nu eenmaal een enorme party popper en is niet vies van een feestje. Mijn zoon nodigde dan gewoon een paar vrienden uit om te gamen en verder niks spannends. Ook wel veel herrie maar niet ineens een huis vol met een stuk of 30 hitsige en overmoedige pubers van 15/16 jaar.
    Achteraf wel om kunnen lachen maar op het moment zelf niet zo.
     
    owly vindt dit leuk.
  4. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.089
    5.919
    113
    Wij vinden het nog net even te jong (de nachten althans), maar dat is persoonlijk denk ik.
    Als er iets gebeurd als brand oid zou ik het niet prettig vinden als mijn 14 jarige daar mee moet dealen.
    Ik heb hier zoiets van als de jongste van de 2 16 is zouden ze wel samen thuis mogen blijven voor een aantal nachten. Hoef ik er nog maar voor 2 oppas te regelen haha.

    Nu gaan wij bijv een week weg in september en mijn ouders komen bij ons in huis. Over 2 jaar zou ik de jongste 2 bij opa en oma brengen.
     
  5. Consuminderma

    Consuminderma Actief lid

    27 apr 2024
    296
    207
    43
    Nee zou hier absoluut niet gebeuren op die leeftijd! Ook met 16 niet, al helemaa lniet als er een vriendje in het spel is. Zelfs nu met 18 niet. Ze zou het zelf ook niet fijn vinden om alleen te zijn trouwens, zou de hond s avonds laat dan nog uit moeten laten.
    Ben verder nergens moeilijk in, jongste van 9 is ook wel eens een uur thuis samen met de hond, maar s nachts is iedereen thuis.
    Ze mag wel alleen op stap door binnen- en buitenland maar ik laat haar snachts niet alleen thuis. Is ook geen enkele reden toe trouwens.
     
  6. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.760
    15.944
    113
    Verschilt per kind. Bij de oudste denk ik nu "eerste jaren nog niet", bij de tweede "
    Over een jaartje of 2, als je 15 bent". 2 totaal verschillende kinderen. Maar allebei geen echte pubers (nog) dus misschien denk ik er volgend jaar anders over ;)
    Nr3 zou het ook jong kunnen, nr4 als hij 25 is ofzo :roflmao: zoals ze nu zijn dan
     
  7. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.627
    7.153
    113
    Wij vinden het lastig, wanneer het kan. Ik ben best wel voorzichtig merk ik. Onze oudste is ruim 15. Mijn man en ik gaan elk jaar samen een weekend weg, dan komt er iemand in huis oppassen. Oudste dochter gaat altijd logeren bij opa en oma, omdat ze het niet fijn vindt, een oppas in huis, zij voelt zich prettiger als ze dan bij opa en oma kan zijn. Dus de oppas is er dan voor de 15, 9 en 4 jarige. Maar eigenlijk vind de 15 jarige dat niet zo fijn, hij gaat liever gewoon zijn gang (doet hij sowieso wel, maar het is toch anders met een oppas in huis).
    We zouden prima een logeerplek kunnen vinden voor de 2 jongsten en dat hij alleen thuis zou blijven maar het voelt nog niet fijn. Al zou hij savonds de deur niet op slot doen vind ik niet belangrijk. Hij gebruikt ook vaak zat het fornuis als hij de hele dag alleen thuis is als wij werken in vakanties en dat gaat prima, hij vergeet hem nooit uit te zetten, dus brandgevaar zie ik niet zo snel.
    Maar toch...we wonen buitenaf, hebben geen naaste buren. Dus het voelt toch nog niet helemaal fijn. Volgend jaar misschien maar eens proberen, dan is hij 16, als hij slaagt en eeen studie ver weg gaat doen zit hij dan op kamers, dan moet ik hem toch ook loslaten :)
     
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.079
    3.140
    113
    Ik was ook 15 toen ik alleen thuis bleef vroegah.. ging prima.
     
  9. TotalBella

    TotalBella Niet meer actief

    Mijn oudste is op haar 14e 1 nachtje alleen thuis gebleven. Jongste was toen bij m’n ouders. En ze is eind augustus 3 nachten alleen, haar school begint al eerder dan wij terug zijn van vakantie. Zij vliegt zaterdag al naar huis, en wij komen dinsdag terug. Ze kijkt er nu al naar uit.
     
  10. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.431
    5.776
    113
    Met 14 vind ik dat geen probleem, tenzij je kind het zelf echt niet wil natuurlijk. Met 15 bleef ik 3 weken thuis terwijl mijn ouders op vakantie gingen. Ik was thuis afwisselend samen met mijn zus en vriendinnen, maar soms ook een aantal nachten alleen. Overdag had ik gewoon m’n bijbaantje, sport en afspraken met vrienden, dus ik zat niet zielig 3 weken alleen maar in m’n eentje binnen ;)
    En met net 17 ging ik uit huis.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.058
    7.139
    113
    Vrouw
    Brabant
    Leuk alle reacties, leuk die verschillen te lezen :). Elk kind is ook anders en als ouders sta je er ook ieder op z'n eigen manier in.
    Onze jongste heeft autisme en 2 jaar geleden durfde ze niet in de avond alleen thuis te zijn, overdag vond ze ook al lastig. Nu is ze lekker aan het puberen en zou het heerlijk vinden als wij eens wat langer weg zouden zijn ;). Ze is ook prima zelfstandig in huis, als het moet kan ze schoonmaken en de was doen, zorgt nu ook voor de huisdieren. Oudste + vriend kunnen goed koken en boodschappen doen (jongste kan ook boodschappen doen uiteraard maar doet ze niet graag).

    Hier introverte kinderen, voor feestjes hoeven we niet bang te zijn :). Hooguit 2 vriendinnen van de oudste die een keer langskomen, maar die kans schat ik ook heel klein in en dat zijn ook geen partypoppers.

    Dit zou ik inderdaad ook echt naar vinden, maar dat is iets wat blijft, ook met zeg 18 jaar. En de oudste + vriend zijn overal het algemeen ook thuis, in de nachten is de jongste sowieso niet alleen. Overdag vind ik niet zo spannend, jongste is vaak genoeg hele dagen alleen.

    Waarom dan specifiek niet? Ze zijn al 2 jaar samen en hij woont zo goed als hier.
     
    cosdy vindt dit leuk.
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    15.089
    5.919
    113
    Dat is waar, alleen schat ik ze dan toch net wat verder in qua actie zeg maar. Als ik zie hoe mijn zoon was met 14 en nu met 16 heeft ie al een grote sprong gemaakt, en verwacht dat ie dat als ie 18 is ook weer een stuk verder is. Als de jongste in de nacht niet alleen zou zijn zou ik het wel aandurven als ik jou was denk ik.
    Hier ook hele brave (ASS)pubers, maar ook juist wel een tikkeltje naïef/jong nog. Vandaar ook mijn (persoonlijke) inschatting waarom ik het nog wel heel spannend zou vinden.

    Maar het gaat om jou en jij moet met een gerust hart weg kunnen gaan. Dus als dat zo is, lekker doen! :)
     
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.058
    7.139
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja dat de oudste van 16 en haar vriend er zijn in de nacht vind ik een heel fijn idee. Jongste met ass is inderdaad ook heel braaf, maar niet jong of naïef (wel jong wat betreft interesses maar niet in doen en laten). Het meeste last van haar autisme heeft ze qua andere mensen om haar heen en prikkels. Haar zus + vriend kan ze echt heel goed hebben. Als wij een week weg zouden gaan, zou dat in de meivakantie zijn. Oudste+vriend moeten dan leren voor hun eindexamen, dus de kans is ook klein dat ze elkaar toch zouden gaan irriteren.

    Ik vind het alsnog wel soort van spannend hoor, ook als we samen een dagje weggaan voelt het toch een beetje raar ofzo. Terwijl we allebei werken en de kinderen regelmatig een hele dag alleen thuis zijn :)
    Man wilde in de meivakantie dan gaan vliegen, of naar Schotland. Mijn idee is naar Limburg, of naar de kust, hooguit 2 uur van huis. En dan gaan we het jaar daarna wel verder weg :)
     
    Eppo82 vindt dit leuk.
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.756
    6.429
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou er wel rekening mee houden dat relaties op die leeftijd heel grillig kunnen zijn en er nog vanalles kan veranderen voor mei. Dus nu voelt het misschien goed om haar samen met vriend achter te laten maar het kan ook uitgaan voor die tijd. Een vriendin van mij haar dochter maakte het een week voor de vakantie uit en wou toen niet alleen blijven en alsnog mee met pap en mam …
    Natuurlijk kun je daar allemaal niet echt op plannen… maar zou je je dochters ook met een gerust hart samen achter laten, mocht het er tegen die tijd anders uit zien, is meer mijn punt.
     
    Consuminderma en Neuzeke vinden dit leuk.
  15. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.599
    1.790
    113
    Alleen thuis vind ik anders dan samen en voor jouw berichtje dacht ik niet pas met 16/bijna 16 (zoon is van augustus dus ongunstig jarig wat dit betreft). Maar nu hebben we (man en ik) het erover om in september samen 1 nachtje weg te gaan. Dochter (net zo oud als de jouwe) ziet het wel zitten. Overdag hebben ze dan hun baantjes en sport. Ik denk dat we het toch durven te proberen.
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.058
    7.139
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja het kan altijd uit gaan natuurlijk, maar daar ga ik nu sowieso geen rekening mee houden. We zouden sowieso vrij lastminute gaan. En ze gaat sowieso niet mee op vakantie, want moet leren voor haar eindexamen. En onze dochters samen gaat prima.
     
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.058
    7.139
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja vind ik ook hoor, die van 14 (dan 15) een hele week helemaal alleen thuis zou ik denk ik niet echt zien zitten nog.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    48.511
    33.494
    113
    Zou ik op die leeftijd nog niet doen denk ik. Denk pas vanaf een jaar of 16/17. Vind 14 wel erg jong voor zo'n verantwoordelijkheid.
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.058
    7.139
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zus+vriend van 16 zijn dan ook thuis. Meerdere nachten pas vanaf 15 en 17 jaar.
     
  20. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.639
    2.020
    113
    Dat verschilt heel erg per kind denk ik. Ik kon al heel jong alleen thuis zijn maar mijn zusje was daar bijvoorbeeld echt niet aan toe.
    Toen ik 15 was ging mijn moeder een week op vakantie met haar vriend en mijn zusje. Mijn vriendje zou mij die week gezelschap houden maar presteerde het een paar dagen ervoor zijn enkel te breken. Ik heb die week heel netjes 's ochtends mijn krantenwijk gedaan, huis opgeruimd en schoongemaakt, hond uitgelaten en de rest van de dag bij mijn vriendje in het ziekenhuis doorgebracht :roflmao:
     

Deel Deze Pagina