Vaker autisme bij opgewekte bevalling

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 15 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.204
    6.739
    113
    Vaker autisme bij opgewekte bevalling

    Bij kinderen die zijn geboren uit een bevalling die is ingeleid komt veel vaker autisme voor.

    [​IMG] Foto: ANP
    Dat blijkt uit een omvangrijk Amerikaans onderzoek. Of het een het ander ook veroorzaakt zeggen de onderzoekers nog niet te weten.
    Mogelijk verhogen de middelen die worden gebruikt om de bevalling op te wekken het risico op autisme. Maar het omgekeerde kan ook: dat artsen het vaker nodig achten de geboorte te bespoedigen van kinderen met autisme of een grotere kans op die aandoening omdat de zwangerschap in die gevallen bijvoorbeeld minder voorspoedig verloopt.
    De onderzoekers willen dan ook voorkomen dat het inleiden van een bevalling in een slecht blaadje komt te staan. Het bespoedigen van de geboorte kan juist levens redden, stelde teamleider Simon Gregory maandag na het verschijnen van de bevindingen in het wetenschappelijk tijdschrift JAMA Pediatrics.
    Bevallingen worden steeds vaker opgewekt. In de Verenigde Staten is het aantal bespoedigde geboortes sinds 1990 zelfs verdubbeld.
     
  2. jojo32

    jojo32 Fanatiek lid

    26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    hmmmm ik heb er mijn bedenkingen over hier ook een zoon met lichte autisme maar is zelf spontaan geboren
     
  3. beauty2012

    beauty2012 Fanatiek lid

    4 mei 2012
    3.174
    16
    38
    Mijn bevalling is opgewekt maar ik maak me niet direct zorgen hoor.
    Zoals ik het nu zie is mijn meisje niet autistisch. Kan zich altijd nog openbaren maar om nou gelijk in de stress te schieten omdat je meer kans hebt..;)
     
  4. Miss Mac

    Miss Mac Fanatiek lid

    21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Grappig..

    Het is bewezen dat autisme voor de 7e zwangerschapsweek gevormd word en het hetzelfde gen is als het schizofrenie gen.

    Vind dit bericht dus ook weer in de "kul" hoek vallen.
    Zelfde als dat je het kan krijgen van een vaccinatie ;)

    Hoe verklaart men dan dat autisme erfelijk is en vaak bijvoorbeeld overgrootopa-opa-vader-zoon het hebben? Zouden bij alle 4 de bevalling dan zij opgewekt of een en dezelfde vaccinatie hebben gekregen? ;)

    Typisch Amerikaanse bangmakerij. Volgens heb kan je volgens mij nog autosme krijgen van het eten van een hamburger bij de Mac :p
     
  5. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Heb wel eerder over een mogelijk verband tussen bepaalde aandoeningen/stoornissen en opgewekte bevallingen gehoord. Vind het moeilijk te plaatsen aangezien bepaalde aandoeningen bewezen aangeboren/erfelijk zijn, maar geloof zelf best in het niet optimaal zijn van inleiden met bijv hormonen ed en dat dit mogelijk best bepaalde gevolgen kan hebben.
     
  6. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.088
    10.380
    113
    Wat een reden zou kunnen zijn is dat er bij kinderen met autisme al tijdens de zwangerschap problemen kunnen ontstaan die leiden tot inleiding. Dan is het dus niet dat inleiden leidt tot autisme, maar dat autisme leidt tot inleiden.

    Er is al eerder onderzoek dat het vaker gebeurt dat een stoornis niet het gevolg is van een moeilijke bevalling, maar de oorzaak van een moeilijke bevalling. Dus dat een kindje waar iets "mis" mee is, minder goed meewerkt aan de bevalling waardoor deze zwaarder en gecompliceerder wordt.

    Overigens is het argument, mijn bevalling is ingeleid en bij ons is niets mis, of vice versa, niet echt valide. Er zijn genoeg mensen die roken die daar nooit ziek van worden of mensen die morbide obees zijn die 90 worden. Dat betekent niet dat onderzoek waaruit blijkt dat een en ander vaker leidt tot ziekte, onjuist onderzoek zijn.
     
  7. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.474
    1.176
    113
    Ik dacht wat heeft het humeur nu te maken met autisme totdat ik het artikel las :).
     
  8. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Straks krijg je het al als je een scheet laat :p
    Maar ben het verder helemaal met je eens!

    Ik heb Straks twee opgewekte bevallingen gehad mijn eerste is niet autistisch en van de tweede geen idee.
     
  9. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.204
    6.739
    113
    Ja je kunt overal een etiket van krijgen tegenwoordig

    Nu heb ik laatst een programma gezien waarbij al in werd verteld dat er straks meer mensen zijn met label dan zonder.

    Ik denk dat ze gewoon niet weten waar het vandaan komt en maar wat gaan roepen.
     
  10. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Idd ik druf ook met zekerheid te zeggen als je 20 oo het oog normale mensen die "niks" geestelijks mankeren voor zover ze weten naar een psychiater stuurt er 15 zijn die nav testen wel wat mankeren.
     
  11. Jessie80

    Jessie80 VIP lid

    3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    #11 Jessie80, 15 aug 2013
    Laatst bewerkt: 15 aug 2013
    Eh, en welk gen is dat dan? Nou, kan het natuurlijk zo zijn dat ze het ineens weten, maar als het zo simpel zou zijn geweest dan zou er niet al jaren onderzoek naar worden gedaan. Plus dat de eeneiige tweelingbroer (of zus) van een schizofreniepatiënt helemaal geen schizofrenie hoeft te ontwikkelen. Dus Het Gen..?

    Volgens mij zeggen de onderzoekers zelf ook dat ze niet weten wat oorzaak en wat gevolg is in dit geval. In deze studie lijkt er in elk geval een verband te zijn... Net zoals er verbanden zijn gevonden tussen schizofrenie en het seizoen waarin je bent geboren, of je in de stad of op het platteland woont enzovoort.
     
  12. Saja87

    Saja87 Niet meer actief


    Even voor je gekopieerd van een site over schizofrenie:

    Ook bij eeneiige tweelingen (die dezelfde genen hebben) bestaat echter geen volledige concordantie (dat wil zeggen als de ene helft van een tweeling het heeft, heeft de andere het in 50-70% ook, maar niet 100%), wat een aanwijzing is dat naast de erfelijkheid ook de omgeving een rol kan spelen in het ontstaan van de ziekte.
     
  13. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Helemaal mee eens.
     
  14. Papaver

    Papaver Niet meer actief

    Zo moet dit ook gelezen worden, niet een kip-ei verhaal. Maar dat bij autistische kinderen de bevalling vaker opgewekt moet worden en dat daar dus een verband tussen zit. Je wordt niet autistisch van een opgewekte bevalling, maar een opgewekte bevalling komt vaker voor bij autisme.
     
  15. Aszz

    Aszz Niet meer actief


    WAhahahaha, moest even hardop lachen :D
     
  16. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik dacht ook al aan zoiets, kan best dat kinderen waar 'iets mee is' al moeilijker naar buiten komen (en daardoor van nature zonder ingrepen minder overlevingskansen hebben).
     
  17. Jessie80

    Jessie80 VIP lid

    3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik neem maar aan dat je mijn post wilde ondersteunen met jouw post?

    Moet zeggen dat mijn nieuwsgierigheid wel weer was gewekt (heb jaren onderzoek gedaan naar de genen die een rol (kunnen) spelen bij schizofrenie), maar een snelle PubMed actie leert dat het gen toch nog niet gevonden is: schizophrenia gene - PubMed - NCBI

    Verder helemaal eens met femkes en Papaver!
     
  18. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.204
    6.739
    113
    ja dat kan...

    Maar ziekenhuizen zijn vaak niet zo geduldig...en als je net iets te lang in de weeen zit ( volgens het ziekenhuis) dan willen ze nog wel even onnodig meehelpen
     
  19. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    Ik geloof niet echt dat dit onderzoek klopt, maar hier een zoon die autistisch + ADHD-er is waarvan inderdaad de bevalling wel is ingeleid.

    Aan de andere kant hebben eerste kinderen die van het mannelijk geslacht zijn ook meer kans op autisme, ook iets wat hier klopt.

    Bovendien is het erfelijk, wat in zijn geval ook opgaat, hij heeft het van zijn vader geërfd.

    Ook heeft hij zuurstoftekort gehad tijdens de bevalling, wat ook al een reden zou kunnen zijn.

    Kortom, hij heeft helaas een heleboel factoren tegen, maar wat nu de werkelijke reden is dát hij het heeft kom ik nooit achter. Dat maakt mij ook niet uit, want het is de liefste grote zoon (16 jaar) die een moeder zich maar kan wensen! :)
     
  20. Smnee

    Smnee Niet meer actief

    Mijn broers zijn tweeling, die zijn niet opgewekt maar gewoon zelf 'naar buiten gekomen'. Een is autistisch, ander niet.
    Sorry, maar ik vind het absolute onzin.
     

Deel Deze Pagina