Vakantiedagen opnemen als je ziek bent vanwege zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MomToBe, 23 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    Hallo...

29 maart gaat mijn zwangerschapsverlof in.... per 24 april eindigd mijn jaar contract.. na mijn zwangerschapsverlof kom ik dus als het goed is in de WW....

Nou heb ik het volgende... ik heb nog ca. 2 weken vakantie staan... ik heb begrepen dat ik die normaal gesproken voor mijn verlof zou kunnen opnemen, wat betekent dat ik 2 weken eerder kan stoppen met werken.

Nu zegt het uitzendbureau waar ik gedetacheerd ben, dat ik die weken niet mag opnemen als vakantie omdat ik niet 100% werk. Ik mag momenteel maar 2 uur per dag werken, en heb een contract voor 28 uur per week. Dus wordt er 20 uur aangevuld door het UWV....

Klopt dit? of zouden ze mij gewoon mijn vakantie dagen moeten kunnen laten opnemen?

Ook zeggen ze dat als ik wacht tot 6 weken na einde dienstverband ik minder belasting betaal over mijn vakantie dagen en vakantie geld dan dat ik dat nu bijv. zou opnemen, klopt dat ook?

Wie weet hier meer over?

Graag reactie!

Groetjes, Sher

2. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Het laatste weet ik niet. Wat het eerste betreft: als je gedeeltelijk werkt en gedeeltelijk ziek bent en je neemt een vrije dag, kost dat je normale aantal uren. Dus gewoon 8 uur ook al werk je er maar 2.

3. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    Ja dat had ik ook begrepen... maar volgens hun kun je helemaal geen vakantie dagen opnemen! Maar dat klopt toch niet!

4. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Volgens mij kun je wel gewoon je dagen opnemen hoor!

5. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    Ja het lijkt mij ook raar als ik niet eerder zou kunnen stoppen omdat ik geen vakantiedagen mag opnemen.... volgens mij zou dat toch in het contract moeten zijn opgenomen mochten er andere regels gelden, nou dit is niet het geval..

6. Flo00

Flo00 Lid

2 dec 2006
    42
    0
    0
    Werk ook als intercedent voor uitzendbureau en dit weet ik! Als je ziek bent mag je geen vakantie opnemen. Dit klopt! Wel kun je je eerst beter melden en vervolgens vakantie opnemen; maar je kunt niet en ziek zijn en vakantie opnemen. Wel kun je wellicht 20 uur ziek gemeld staan en 2 uur vakantie per dag opnemen (de twee uur per dag die je zou moeten werken..). Dit laatste heb ik nog nooit aan de hand gehad... dus weet het niet zeker; maar je zou het eens kunnen informeren...

M.b.t. het minder belasting betalen als je wacht met uitbetalen van de vakantiedagen: Hoe meer uren je uitbetaald krijgt in een week hoe meer belasting je betaald; Het maakt hierbij niet uit of dit ziekte uren/ vakantieuren of gewerkte uren zijn die worden uitbetaald.
    Volgens mij maakt het in jouw situatie dus weinig uit.. Wel is het zo dat als je tijdens je verlof b.v. je vakantiedagen uitbetaald wilt hebben je meer belasting betaalt; dit komt omdat je per week 28 verlof uren uitbetaald krijgt PLUS b.v. 28 vakantie uren.... Omdat dit totaal 56 uur is wordt dit zwaarder belast.

7. Vennetje

Vennetje Actief lid

3 aug 2006
    261
    0
    0
    ik neem aan dat je hoe dan ook bij een arbo-dienst (bedrijfsarts) terecht moet kunnen? Die kunnen je het beste en meest onafhankelijk informeren hierover.
    Lijkt mij vreemd dat je geen verlof op zou kunnen nemen. In mijn bedrijf waar in bij P&O werk, gebeurd dat namelijk ook; maar wel altijd in overleg met de bedrijfsarts. Vaak kan het opnemen van verlof namelijk ook helpen om voorspoediger te herstellen. Dat kan de werkgever moeilijk beoordelen.

8. MomToBe

MomToBe Actief lid

18 dec 2006
    310
    0
    0
    Ik mag nu 2 weken eerder vakantie opnemen, en hoef maar 2 uur per dag aan vakantie uren in te leveren.. dus dat is helemaal mooi! De rest wordt gewoon als ziekte gezien en uitbetaald.

Eind mei, krijg ik dan alle reserveringen verder uitbetaald als vakantiegeld/dagen.

Prima toch.. eindelijk wat duidelijkheid!

Deel Deze Pagina