vakantie dominicaanse republiek geen zin

Discussie in 'Gezondheid' gestart door missyb, 20 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missyb

missyb Niet meer actief

3 janauri gaan wij voor 12 dagen op vakantie naar de dominicaanse republiek, maar ik heb geen zin.
    ik ben nu gevacineerd voor heptitus a en dkp.
    maar nu zag ik ook dat er malaria voor kan komen, en al je zo'n prik krijgt je kindje dan kan verliezen :(
    ik vind dit dood eng en heb geen zin meer op op vakantie te gaan, want ik wil mijn kleintje niet kwijt.
    ik kan het ook niet afzeggen omdat het een reisje is van mijn ouders en alles is al betaald voor de zwangerschap al.
    (ik ben zwanger geraakt maar was niet geplant)

2. Ingiemoppie

Ingiemoppie Niet meer actief

Hoi Babylover,
    ik kan me voorstellen dat je niet op die malariaprik zit te wachten.

Ik heb toen ik naar Brazilië ging een profylaxe meegekregen. Dat zijn tabletten, die je pas hoeft in te nemen als je bepaalde verschijnselen hebt. Dan werken die alsnog een malaria tegen. Helaas weet ik het merk niet meer (ik woonde toen nog in Duitsland).

Daarnaast zou ik nog even contact opnemen met het tropeninstituut, die kunnen je vertellen of het echt noodzakelijk is om iets vooraf in te nemen (in mijn geval Brazilië was het niet vooraf nodig, en ik heb die tabletten ook niet achteraf hoeven nemen).

Succes.

3. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Meestal als er sprake is van malaria is dat toch in de binnenlanden.

Ik zou er maar gewoon van genieten en ga lekker relaxen aan het strand onder de parasol ;)

4. missyb

missyb Niet meer actief

is niet een malaria prik maar tabletten

5. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    En je geheel insmeren met Deet, volstaat dat niet als je consequent bent?

6. Ingiemoppie

Ingiemoppie Niet meer actief

Ik heb nog even op internet bij dokter.nl gekeken. Daar geven ze volgende informatie:

Reizigersadvies Dominicaanse republiek

Verplichte vaccinaties/verklaringen:
    geen

(Sterk) Aanbevolen vaccinaties en voorzorgsmaatregelen:

Malaria profylaxe
    - malaria wordt overgebracht door muggen. Bepaalde vormen van malaria (o.a. M. Tropicana) kunnen dodelijk verlopen. Omdat het risico groot is om deze ernstige vorm van malaria op te lopen, worden anti-malaria tabletten (profylaxe) ten zeerste aanbevolen aan alle reizigers. Daarnaast dient u anti muggen maatregelen te nemen
    om het infectie risico zo klein mogelijk te houden
    - Malaria komt voor in: Binnenland en grensgebied met Haiti

7. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hoi,
    Nou, ik kan je meteen geruststellen hoor!
    Waar ga je heen? Punta Cana of Puerto Plata? Want daar is echt geen malaria, dat kom je inderdaad tegen als je richting de grens met Haiti gaat en daar heb je als toerist weinig te zoeken.
    Ik ben vorig jaar naar de DR geweest en heb het toen nog nagevraagd bij de hostess omdat ik lekgeprikt was door de muggen, maar het zijn geen malariamuggen in de toeristenplaatsen.
    Ga nou maar lekker en genieten, want het is echt hartstikke leuk daar.
    Groetjes, Anakin.

8. missyb

missyb Niet meer actief

Op een andere site staat weer dat hepatitus a en dkt nodig hebt.
    dit heb ik al gelukkig.
    zal voor de zekerheid malaria tabletten vragen die je als zwangere kan gebruiken.
    en deed 30 procent heb ik ook in huis.
    maar toch zit me dat niet echt lekker allemaal.
    een dodelijke afloop van de tropica malaria parrasiet ieuw
    owh en ik ga trouwns na 1 van de plaatsjes die jij beschreef maar weet zo even niet meer welke

9. janice

janice Actief lid

14 mei 2006
    420
    0
    0
    Deet 30 mag je niet gebruiken als je zwanger bent. Het is niet helemaal duidelijk wat de gevolgen zijn maar het is niet goed voor je, ook niet als je bv geeft of bij kleine kinderen. Je mag wel deet 20 gebruiken maar dan in mindere mate, maar dan ben je weer niet optimaal beschermd tegen Malariamuggen.

Als je zwanger bent dan loop een grotere kans op om ernstige malaria te krijgen. Je moet je dus goed beschermen.

Paludrine en Lariam (de laatst pas vanaf ongeveer 15 weken) tabletten mag je slikken tijdens je zwangerschap. Maar van deze pillen kun je wel bijverschijnselen krijgen.

Er wordt vaak geroepen dat in bepaalde delen van tropische gebieden geen tot weinig malaria voorkomt. Dit wordt vaak door reisbureau's geroepen omdat het klanten kan afschrikken. Laat je dus adviseren door onafhankelijke instituten, zoals tropenzorg.

Zelf heb ik er bewust voor gekozen om eerst te gaan reizen, en daarbij het zekere voor het onzekere te nemen en dus altijd malarria-pillen mee te nemen. Wij reizen namelijk voor een deel op de bonnefooi, en weten dus wel globaal wat de planning is (meestal het begin- en eindpunt) maar niet de precieze indeling van de reis).

Maar je schrijft dat je niet gepland zwanger bent, dus dan is het wat lastiger. Zou graag tegen je willen roepen dat je lekker moet genieten maar zelf zou ik het hebben afgezegd. Op zowel de site malaria.nl als gezond op reis als travelclinic (aanbevolen door ministerie van buitenlandse zaken zeggen ze dat je antimalari spullen nodig hebt voor de dominicaanse republiek. Hoeveel en welke is zeer persoonsgebonden. Dus als ik jou was zou ik met een officieel instituut een afspraak maken.
    Onze apotheek gaf ons een keertje een advies waar ik zelf absoluut niet tevreden over was, en bij nazoeken bleek dit ook niet te kloppen (ze waren niet bijgewerkt). Sterkte met het uitzoeken, maar in ieder geval wel heel veel plezier gewenst.

10. mijnimeel

mijnimeel Fanatiek lid

10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    NEEEEEEEEEEEEE: enne Deet mag je niet smeren als je zwanger bent!

11. stitch

stitch Fanatiek lid

24 sep 2006
    1.561
    0
    0
    ik ben ook op de dominicaanse rep. geweest maar heb niet tegen malaria gehad.

het si er echt super dus ga er maar lekker van genieten meid.

groetjes susanne

12. missyb

missyb Niet meer actief

deed 30 mag je wel smeren heb ik heel vaak gehoord.
    en afzeggen kan niet anders had ik het wel gedaan.
    gelukkig zitten we op een luxe beatch resort waar airco is en daar houden de mugjes niet van

13. Sylvie

Sylvie Fanatiek lid

20 nov 2005
    1.733
    0
    0
    Belgie
    Ben vorig jaar ook naar de dominicaanse geweest, en als je naar een gebied als punta cana of puerto plata gaat moet ge geen vacinaties of medicatie nemen. Geniet er maar van, je kan er zalig tot rust komen!

Grtz x

14. MissV

MissV Actief lid

14 sep 2006
    149
    1
    0
    Almere
    Waar je ook aan moet denken is als je buiten bent tijdens de schemer, dat je zoveel mogelijk kleding draagt die je hele armen en benen bedekken. Het liefst licht van kleur, daar houden de mugjes niet zo van. Doe eventueel ook sokken aan. Niet zo charmant misschien, maar wel veiliger.

Let daar dus op als je straks je koffer pakt. Neem wat shirtjes met lange mouwen mee en lange broeken. En in je kamer altijd je airco aanlaten!

15. janice

janice Actief lid

14 mei 2006
    420
    0
    0
    Geniet van je vakantie, maar ik zou het zelf absoluut niet doen. Tijdens mijn zwangerschap geen enkele onnodig risico. Ondanks dat veel mensen het kans op besmetting gewoon ontkennen. Je zou maar net die uitzondering zijn.

Deet (niet de hoogste dosering) mag je echt maar in geringe mate gebruiken. Deet is een geneesmiddel, geen gewoon antimuggenmiddel.

Kijk maar eens goed op allerlei gezondheidssites, malaria kan voor zwangeren echt ernstiger zijn dan voor niet zwangeren, het kan zelfs miskramen veroorzaken.

Vergeet niet dat malaria-muggen wel iets anders zijn (lees zich anders gedragen) dan 'normale' muggen.

16. missyb

missyb Niet meer actief

Anders had ik het ook wel afgezegt als we zelf dat reisje hadden geboekt.
    Maar dit is geen mogelijkheid.
    we zitten niet in het grensgebied van haitie want daar komen ze zoizo voor.
    iedereen zegt dat het wel wat mee valt, ok we zitten in een resort met airco waar de muggen niet op afkomen. ziozo komen ze niet vaak op toertische plekjes is me verteld.
    ik gebruik deed 30 procent dan (ok is niet gezond maar beter dan een malaira ziekte), en een net voor de zekerheid en savonds lange mouwen. ook slik ik voor de zekerheid dan malariapillen (wat kan worden gebruikt bij zwangerschap om de kansen zo klein mogelijk te maken)
    ook moet je maar net door een malaria mug worden geprikt en dat moet dan een vrouwtje zijn, en moet dan ook nog de ernstige tropica malaria ziekte overgeven (wat dus bij 50% tot een miskraam kan lijden) en als mijn kindje met 25/26 weken word geboren is toch nog heel vroeg
    Maar stel als ik toch geprikt word (als ik dat voel) gelijk naar de dokter.
    en als ik ziek ben zoizo, op internet staat dat de incubinatie tijd 10 dagen is.
    zo lang gaan wij ook op vakantie met 2 dagen vliegen in vliegtuig erbij.
    dus als ik dan toch ziek word ben ik dat liever thuis dan in een ver land waar ik de taal totaal niet beheers.
    Jaja heb mijn huiswerk gedaaan, maar wat hier boven staat gerustelt mij niet helemaal. wat indd je zult maar net die ene zijn.
    als ik ziek ben ga ik gelijk naar de dokter (die is daar ook op het resort aanwezig) en we gaan niet naar de binnenlanden.
    maar aan de andere kant er gaan wel meer zwangere vrouwen op vakantie met malaria of andere mensen., maar je zult maar net die ene zijn idd.
    3 januari gaan we die kant op, de zenuwen gieren door mn keel als ik er aan denk gatver je zal maar ziek zijn.
    de ene zegt het kan wel en ook weer reacties van je kunt het beter niet doen.
    volgens de dokters en ggd kan het wel maar ze wijzen je wel op de gevaren( wat natuurlijk hun werk ook is)
    pff wat een verhaal, zal in iedergeval genoeg maatregels nemen om te voorkomen

17. Noebie

Noebie Actief lid

21 feb 2006
    305
    0
    0
    Adm. Medewerkster
    Bonaire N.A
    Hey meis,

Een beetje off topic maar ik heb helaas geen advies voor je, vind het best moeilijk. Wel kan ik je vertellen dat ik 2.5 jaar geleden met 50 man in Punta Cana ben geweest i.v.m een bruiloft en voor zover ik weet heeft geen van ons iets gekregen tegen malaria en geen van ons heeft daar malaria opgelopen (wat uiteraad niet betekent dat het veilig is :oops: ). Maar ik was toen nog niet zwanger en was er toen nog helemaal niet mee bezig. Kan me dus goed voorstellen dat dit een moeilijke beslissing voor je is.

Wat ik je wel wil zeggen is (en waarschijnlijk was je dat toch al niet van plan) is dat je daar echt geen kraanwater of ijsblokjes moet drinken/nemen. Wij hebben alle 50(!) last gekregen van de buikgriep door het water daar. Echt verschrikkelijk, gasten moesten tijdens de ceremonie (die op het strand werd gehouden) echt rennen naar een toilet!
    Maar nogmaals, waarschijnlijk waren jullie sowieso al van plan om geen kraanwater daar te drinken.

Ik hoop dat je iig een beetje van je vakantie kan genieten.

(Fijne feestdagen!)

18. missyb

missyb Niet meer actief

Ja het kraanwater is daar niet gezond.
    gelukkig hebben wij een koelkastje met water uit flessen.
    en het eten daar is ook wel hyginisch.
    daar maak ik me geen zorgen om.

alleen die verekte muggen (als ze voorkomen)

19. janice

janice Actief lid

14 mei 2006
    420
    0
    0
    Hele fijne vakantie.
    Je hebt je goed laten voorlichten als ik het zo lees (dat begreep ik niet uit je eerdere berichten dus vandaar dat ik zo reageerde) en meer kan je toch niet doen. Behalve inderdaad goed insmeren, als het kan je net gebruiken en opletten. Het zal inderdaad wel meevallen als je niet van het resort afgaat.
    Probeer lekker te genieten, het is immers vakantie. Het zal inderdaad wel meevallen.

Deel Deze Pagina