Vaatwasser kapot: wat zijn onze rechten?

Discussie in 'De lounge' gestart door raspberry, 11 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Onze vaatwasser ging van de week stuk. De monteur is net geweest, en er blijkt lekkage te zijn bij een lasnaad. Iets wat dus helemaal niet zou mogen gebeuren met een dergelijk apparaat...
    Nu is de normale gang van zaken dat we een omruilvoorstel krijgen: zelfde vaatwasser wordt nieuw geplaatst, tegen bijbetaling, omdat we nu een nieuw apparaat krijgen.
    Onze eigen vaatwasser is iets meer dan 6 jaar oud.

Ik ben eigenlijk niet van plan om bij te gaan betalen. Dit had niet mogen gebeuren en wij hadden dus ook geen kosten moeten hebben aan het apparaat nog.
    Maar wat zijn precies onze rechten?

2. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ja maar 6 jaar? dan is de standaard garantie toch allang voorbij? ik vind het eigenlijk wel een nette regeling ( weet natuurlijk niet wat je bij moet betalen) maar als dat een schappelijk bedrag is kun je weer jaren vooruit toch?

3. singa

singa Niet meer actief

Je kan op consuwijzer.nl kijken. Daar staat heel veel informatie over rechten bij garantie. Ook staan er voorbeeldbrieven die je kan gebruiken.

4. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Is een beetje afhankelijk van welk merk je hebt gekocht. Een goedkoopie is lang niet zo duurzaam als bv. een Miele. Zie onderstaande tabel :

Witgoedreparatietips - Levensduur van uw machine

Het is ook afhankelijk van de fabrikant hoe en of ze willen compenseren. Dit doen ze lang niet allemaal. Je kan op je rechten willen staan maar of je die krijgt is een tweede. Duurt vaak heel lang en veel getouwtrek om je recht te halen..

Mijn persoonlijke mening : Ik vind de aangeboden oplossing ZEER schappelijk na 6 jaar :).

5. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Bel inderdaad even de consumentenbond. Wij zijn geen juridisch adviseurs.

6. raspberry

Ik zoek ook geen reacties van mensen die zelf daarvan geen kennis hebben, maar van mensen met de benodigde kennis op zak.
    Het gaat om een AEG, en de schade is dus iets wat echt niet zou mogen gebeuren met een apparaat, beslist geen normale slijtage!

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Maar dan nog. Als mijn tv na 10 jaar kapot gaat door een lasnaad oid dan is de garantie allang om en de normale gebruiksduur van die tv is sowieso <10 jaar, dus er valt niks te verhalen.

Ik vind het al heel netjes dat je maar een klein bedrag hoeft bij te betalen voor een nieuwe. Vaatwasser is immers al 6 jaar oud. Ze komen toch goed tegemoet om je bij te laten betalen? Ze hadden ook niet tegemoet kunnen komen en je de volle pond laten betalen voor een nieuwe vaatwasser.

De dagwaarde van je vaatwasser is niks meer waard, dus vind het echt netjes dat je maar weinig bij hoeft te betalen

8. raspberry

Ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn, niet wat de gemiddelde nederlander wel of niet schappelijk vindt...

9. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Lastig hoor. Rechten mbt garantie zijn niet eenvoudig. Als reparatie niet mogelijk is, is vervanging inderdaad de volgende stap. Volgens mij hoeft dit niet kosteloos te gebeuren... Maar zoals ik zei: de regels zijn behoorlijk ingewikkeld en ook niet eenduidig dacht ik.

Je zou eens rechtstreeks met AEG contact kunnen opnemen? Misschien dat zij een betere deal kunnen regelen?

10. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Dit vind ik eigenlijk wel een goed advies!

Verder kan ik niet over de omruildeal oordelen, want ik weet niet hoeveel je doet bijbetalen en hoe duur die vaatwasser was. Dus kan niet zeggen of het schappelijk is of niet.

Maar was de monteur van AEG of een door jullie uitgekozen monteur?

11. Natas85

Natas85 Actief lid

23 mrt 2009
    156
    0
    0
    kapster
    Rotterdam
    Als je wilt weten wat je rechten zijn zal je toch gewoon je info moeten halen bij de consumentenbond/rechtsbijstand/jurofoon etc.
    Een topic openen op een forum met de "gemiddelde nederlander", kan je ook een antwoord verwachten wat je niet wilt horen of je niet verder helpt.

12. raspberry

We hebben een AEG-monteur laten komen.
    Wat ik zelf zoek, word ik idd niet helemaal wijs uit waar wij nu precies wel en niet onder vallen.

13. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Misschien een onafhankelijke monteur laten komen voor een second opinion? Hij zal je dan ook advies kunnen geven over de omruildeal, denk ik.

14. raspberry

Mijn vraag is simpel: wat zijn onze rechten. Ik vraag niet wat anderen schappelijk vinden of niet, maar krijg wel dergelijke antwoorden en geef dus simpelweg aan dat ik daar niet op zit te wachten.
    Ik wil heel simpel weten wat mijn rechten zijn, en omdat ik zelf al wel wat had gezocht, maar daar niet heel veel wijzer van werd, hoopte ik dat hier, tussen al die gemiddelde nederlanders die ieder hun eigen beroep uitoefenen, ook iemand zou zijn met kennis van zaken.

15. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Wat ik bijvoorbeeld vind is:

Herstel, vervanging & vergoeding

De verkoper moet het mankement binnen de genoemde garantieperiode kosteloos verhelpen. Dit kan op drie manieren:
    Herstel: Is een product te herstellen (repareren) dan mag de leverancier dit aanbieden. Het product moet wel in precies de oude staat worden teruggebracht.
    Vervanging: Is herstel niet mogelijk dan heeft u recht op vervanging van het kapotte product door een vergelijkbaar product. U moet de verkoper hier wel voldoende tijd voor geven.
    Vergoeding: Is zowel herstel als vervanging onmogelijk dan kunt u de koop ontbinden en uw geld terugeisen.

Het kan zijn dat buiten de gegeven garantietermijn uw product kapot gaat. Ook dan moet de verkoper uw product herstellen, vervangen of vergoeden. Maar dit gebeurt (vaak) niet kosteloos. De kosten die het bedrijf hiervoor mag rekenen, dienen gebaseerd te zijn op de economische levensduur en afschrijving van een product. De leeftijd van het product staat in verhouding met de kosten voor reparatie.
    Voorbeeld:
    Stel, u heeft en tv gekocht met één jaar garantie. De tv gaat na twee jaar stuk. U mag van een tv verwachten dat deze langer mee gaat dan twee jaar. De tv heeft een economische levensduur van tien jaar. De reparatie van de tv kost 100 euro. U heeft twee jaar gebruik gemaakt van de tv, dus de afschrijving is 20%. Dat betekent dat u 20% van de kosten zelf moet dragen en de verkoper 80%.

(Garantie | Koop en garantie | De Ombudsman)

16. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Eigenlijk 'mag' ik niet reageren (want ik heb er zelf geen kennis van ;)), maar ik doe het toch. Ik denk dat je heel blij moet zijn dat je een nieuwe krijgt (met bijbetaling). De garantie is immers allang verlopen. Je benadrukt dat het geen normale slijtage is. Daarom krijg je ook een (in mijn ogen zeer schappelijke) compensatie. Logisch, want als het normale slijtage zou zijn, zou je helemaal niets vergoed krijgen. Nu krijg je een nieuwe, waar je in principe weer 6 jaar langer mee vooruit kan dan met de huidige vaatwasser. Logisch toch dat je daar zelf ook een deel aan moet bijbetalen?

Om te weten wat jouw rechten zijn, kun je overigens beter navraag doen bij jouw rechtsbijstand verzekering of het juridisch loket. Of zoeken op een website met kennis van juridische zaken. Kijk eens bij de consumentenbond (maar ik zie dat dit al genoemd is). Door jouw verhaal hier op het forum te schrijven, kun je er op rekenen dat je meningen krijgt van mede-forummers. Die overigens OOK bedoeld zijn om je te helpen. Misschien dat je daardoor de situatie wat beter kunt relativeren / accepteren, waar je ook weer een stapje verder mee komt. Succes.

17. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Overigens is officieel de verkoper je juridische partij. Wellicht dat zij juist meer voor jullie kunnen betekenen dat AEG?

18. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Nee hoor. Van een vaatwasser mag je verwachten dat deze langer meegaat dan 6 jaar, dus heb je gewoon garantie.

19. raspberry

OK, thanks. Als ik dit zo lees, klopt het dus wel dat we bij moeten betalen :( Balen, had liever gehad dat deze vaatwasser heel was gebleven en op z'n normale tijd de geest had gegeven, zitten op dit moment helemaal niet te wachten op extra kosten :(

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier wat anders.. we hadden een frituurpan met 1 jaar garantie. Precies 2 weken na die garantie is hij spontaan in de fik gevlogen tijdens het opwarmen en heeft zo veel schade veroorzaakt in de keuken. Het bleek toch echt een fabrieksfout te zijn en hebben toen de schade aan de keuken en de frituurpan vergoed gekregen van (ik meen?) Tefal.

Deel Deze Pagina