Hoi! Er zijn al een paar topics over uitstrijkjes heb ik gezien, maar ik kan niet zoveel vinden over wat ik wil weten. Ik heb een half jaar geleden een uitstrijkje laten maken, uitslag was Pap2. Vorige maand 2e keer uitstrijkje + test op HPV. De uitslag is weer Pap2, géén HPV en over een jaar weer opnieuw uitstrijkje laten maken. De huisarts belde met de uitslag en ik heb begrepen dat het heel goed is dat er geen HPV is gevonden omdat dat zorgt voor eventueel kanker. Totaal geen reden tot zorg. En dat maak ik me ook niet. Wat ik me na het gesprek afvraag is hoe de afwijkende cellen dan tot stand zijn gekomen? En dat hoeft dan blijkbaar ook niet onderzocht te worden? Schimmelinfectie in het verleden wellicht? Ik heb nu geen klachten maar wel ooit gehad, nooit voor behandeld verder. Of is er wel HPV geweest en komt de Pap2 toch daarvan? Meiden met ervaring hiermee? Natuurlijk kan ik ook nog even de huisarts terugbellen met mijn vragen.
Ik had exact hetzelfde en nu pap 1. Ik vraag me ook nog steeds af waar die pap 2 dan vandaan kwam. Huisarts kon dat ook niet echt zeggen maar ik lees even mee. Misschien weet iemand het.
ik heb pap 3a moet deze maand opnieuw uitstrijkje laten maken is het dan nog pap3 moet ik naar de gynecoloog en wat ze dan gaan doen nog geen idee
Ik heb geen ervaring, maar wel een vraag omdat ik dit jaar de 1e oproep krijg voor een uitstrijkje: Komt dit bij jullie dan naar voren bij het standaard bevolkingsonderzoek? Ik twijfel namelijk om te kiezen voor een uitstrijkje bij de huisarts of de zelfafname set. Bij de zelfafname set hoef je pas een echt uitrstrijkje te laten maken als HPV wordt aangetroffen. Zo niet, dan hoef je geen uitstrijkje te laten maken. Begrijp ik hierdoor dat bij het echte uitstrijkje de cellen altijd gecontroleerd worden op afwijking, dus ook zonder HPV virus?
Ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb, maar volgens mij is het pas heel recent veranderd en controleren ze nu eerst alleen op HPV. Dat was bij mijn eerste uitstrijkje nog niet zo. Maar ik dacht het zo te begrijpen van mijn huisarts. Dit omdat schijnbaar de HPV zorgt voor eventueel kanker en een afwijking aan alleen de cellen niet erg is / hoeft te zijn. Maar nogmaals, ik weet niet zeker of ik dat goed onthouden/begrepen heb
Dat was inderdaad zoals ik het interpreteerde op de website van de rijksoverheid, maar door deze berichten ging ik twijfelen. Ik maak op uit de website: Zowel bij een zelfafnametest als bij een uitstrijkje wordt alleen getest op HPV. Als het virus wordt aangetoond worden pas de cellen getest. Dat kan bij een uitstrijkje direct, en bij een zelfafnametest moet je dan alsnog langs voor een uitstrijkje. Begrijp ik het goed dat "vroeger" er dus altijd op afwijkende cellen werd getest, los van HPV, en nu alleen naar de cellen wordt gekeken als HPV is aangetoond? Dat vind ik best een groot verschil, zeker als ik hier lees dat bij afwijkende cellen - maar onder HPV - alsnog extra controles worden ingepland. Ik zal het in ieder geval tzt nog navragen bij de huisarts, om de afweging te maken om te kiezen voor een zelftest of uitstrijkje.
Volgens mij klopt het wat je zegt idd en is dat recent dus veranderd. In mijn geval zou er dan dus geen 2e uitstrijkje nodig zijn geweest. Dan had ik in oktober de uitslag geen HPV gehad. Maar niet geweten dat ik Pap 2 heb, wat dus ook blijkbaar helemaal niet erg is Maar waarom zou je liever een zelftest doen eigenlijk? Zie je op tegen een uitstrijkje bij de huisarts?
Ik heb meteen uitstrijkje gehad en is idd veranderd. Ze testen idddop de aanwezigheid van hpv, heb je dit niet worden de cellen van het uitstrijkje niet onderzocht. Het uitstrijkje wordt eigenlijk uit voorzorg dus gemaakt omdat ze bij een positieve hpv uitslag het uitstrijkje wel moeten onderzoeken Kreeg na twee weken brief thuis dat ik geen hpv had
Vraag: ik word in november 30... en beval eind juni.. kun je dan vragen aan de gyn of ze dan gelijk een controle uitvoeren..? Of is dat gek..?
Heb zelf nu ook voor de 2e keer pap 2 maar geen hpv....moet nu in augustus (na een jaar ) voor een 3e keer terug, maar hoefde me ook geen zorgen te maken omdat hpv negatief is. 5 jaar geleden had ik pap 2 en was hpv wel positief, ik heb me in die 5 jaar verder niet meer laten controleren ivm 2 zwangerschappen. Of het al die tijd pap2 is gebleven weet ik dus eigenlijk niet.
Ik was in oktober bevallen en werd 30 in januari. In mijn brief stond dat er een half jaar tussen de bevalling en uitstrijkje moest zitten. Maar vragen kan altijd
Ik zie er niet echt tegenop, maar ik kijk er ook niet naar uit Als een uitstrijkje beter zou zijn, omdat ze op meer testen, dan zou ik een uitstrijkje laten maken. Maar uit de informatie haal ik nu dat het uitstrijkje preventief wordt gemaakt. Of te wel: dat er alléén wordt onderzocht op afwijkende cellen, als je HPV positief test. Volgens het RIVM heeft 5 op de 100 vrouwen tussen de 30 en 60 jaar een HPV besmetting. Dat zou betekenen dat in de nieuwe situatie in 95% van de gevallen het uitstrijkje bij de huisarts voor het bevolkingsonderzoek voor niks is gemaakt. De cellen worden helemaal niet onderzocht. Dan had het ook genoeg geweest om alleen de zelfafnameset te gebruiken. Het lijkt me dus veel logischer om eerst voor de zelfafnameset te kiezen, en pas als er aanleiding voor is naar de huisarts te gaan voor een uitstrijkje. Dan wordt er op exact hetzelfde gecontroleerd, maar hoef ik niet onnodig naar de huisarts. Klinkt als en win-win situatie Stel dat een uitstrijkje wel altijd op afwijkende cellen zou worden gecontroleerd, dan zou ik het wel laten maken. Net als de situatie hierboven, omdat je dan misschien een half jaar of jaar later nog eens een uitstrijkje kan laten maken ter controle wanneer er in eerste instantie afwijkende cellen worden gevonden zonder HPV. Maar dat lijkt nu niet het geval te zijn.