Uitslag bloedprikken waardes

Discussie in 'De lounge' gestart door Kramertje, 2 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.025
    16.516
    113
    Het is inderdaad erg laag. Het probleem is dat ik het niet merk ik kan prima functioneren al slaat dat nu met deze waardes wel om hoor. Mijn HB en ferritine is ook extreem laag zo rond de 4.5. Daar slik ik nu 2 keer per dag ijzertabletten voor want ik ben allergisch voor een infuus en ze denken ‘pas’ aan een bloedtransfusie bij 4.1. Maar daar zijn ze logischerwijs ook heel terughoudend in. 4 jaar gelden zat ik op 4.2 en hebben artsen het overwogen maar uiteindelijk was de grens 4.1.

2. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Referentie waarde kunnen per lab anders zijn. Ligt echt aan de apparatuur die gebruikt wordt. Bv tussen ziekenhuis en saltro zit behoorlijk veel verschil.

Mocht je echt advies ergens over willen is het handig om alles neer te zetten en dan per item kijken wat afwijkend is

Neuzeke vindt dit leuk.
  3. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.461
    2.250
    113
    Ik blijf dit dus frustrerend vinden.
    Ik had een waarde van 55, huisarts vond het prima maar ik ben gaan bij slikken. Op oliebasis in combinatie met magnesium en vitamine k. Hielp allemaal niks. Stootkuur bij de huisarts gehad, hielp niks. Uiteindelijk via huisarts bij mdl arts terecht gekomen om alleen te horen dat het bij me zou horen. Dat ik eerder rond de 75/80 zat vond hij niet interessant. Kon weer gaan. Nu na 2 jaar stilstaan is het paar punten gestegen ineens weer en rond de 60. Maar nooit heeft iemand mij kunnen zeggen waarom het niet steeg en nu ineens dus wel maar alsnog super weinig. Ik gebruik nu 3000 per dag al jaren en doet dus vrij weinig. o_O

4. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.189
    5.838
    113
    Vrouw
    Dan is mijn huisarts nog ouderwetser. Die heb ik dus net gesproken en deze geeft aan dat de norm waarde tussen de 30 en 60 is en ik dus een prima wwarde heb (mijn waarde is 50)..... Heb haar laten weten dat ik toch andere waardes hoor en ook zie staan op internet en krijg dan als antwoord... ja dit is wat het lab doorgeeft..

5. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Ik had pas een topic geopend over een terugval qua angststoornis/depressie.

Op eigen initiatief heb ik m'n bloed laten checken via de huisarts. Want van de psychiater kreeg ik alleen een ophoging van de Sertraline.

Wat blijkt?

Vitamine D veel te laag, IJzer ook, Magnesium ook en Foliumzuur is op het randje.

Nog niet alles is terug. Maar echt, bizar.

Dus zeker niet raar dat je er zelf ook op let en het opzoekt hoor!

6. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.800
    2.489
    113
    Vrouw
    Wat is je b12?

Ik vind het ook altijd gek als een arts zegt; het is goed hoor en je vraagt naar de waarden; dan blijkt het net te laag te zijn ofzo.

7. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    405. Dus op zich ok, volgens mij?

Shay25 vindt dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.496
    34.880
    113
    Dat is een prima waarde hoor! Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Heel mooi. Hier was die de laatste keer 140. Kon ook wel volgens mijn huisarts, maar denk daar zelf toch anders over.

Shay25 vindt dit leuk.
  9. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.217
    1.775
    113
    Vrouw
    Vanaf 300 en lager zou ik zeker methylmalonzuur laten prikken.. soms is serum "oke" maar heb je toch een tekort in je lijf.

10. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    M'n homocysteïne was ook ok, dus ik denk dat B12 één van de weinige dingen is waar ik geen tekort van heb :roflmao:

Blijf het stom vinden hoe makkelijk er antidepressiva wordt voorgeschreven/opgehoogd, maar ze niet eerst naar tekorten kijken :confused:

11. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.255
    8.237
    113
    Amsterdam
    Ik kijk als voorschrijver juist eerst altijd naar vitamine schildklier algeheel bloedbeeld en dat hoort ook zo. Want je moet altijd een lichamelijk oorzaak uitsluiten voordat je echt kan zeggen dit is een depressie psychose etc zonder somatische oorzaak.

vlinderCN, suus1983 en Neuzeke vinden dit leuk.
  12. Luchia

Luchia Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.682
    711
    113
    De laatste keer dat mijn vitamine D is geprikt was ie 45 dat was in Maart dit jaar. De huisarts zegt slik maar een pilletje van de drogist.

Ik loop al lange tijd met een sloom gevoel in me hoofd en enorme vermoeidheid en angstklachten.

De huisarts vindt het niet nodig om het nog een keer te laten prikken, Mijn huisarts gelooft er niet in dat je veel van vitamine D tekort kan merken. Ik heb het later geprobeerd nog een keer te vragen maar nog steeds vindt ze het onnodig:|

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.121
    8.062
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Vitamine D moet je ook slikken icm vitamine K2 om ervoor te zorgen dat het door je lichaam wordt opgenomen en niet in je aderen terecht komt en daar voor verkalking zorgt. Vertellen huisartsen je ook nooit. Net zoals dat vitamine D een in olie oplosbare vitamine is en je dus oliecapsules moet hebben ipv die normale pilletjes.

loetje en Ysabella vinden dit leuk.
  14. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Gelukkig maar! Daar ben je dan een voorbeeld in!

Ik vind het heel jammer dat ik volledig eigen initiatief moest tonen hierin. Maar mijn huisarts gelooft ook niet zo in vitamine D tekorten en vindt het maar een modetrend :rolleyes:

@Devilschase, wist ik dus ook niet. Ben blij dat ik het hier lees in jouw post. Wist wel dat je het beste oliecapsules kan slikken, maar wist het niet van vitamine k2. Maar de huisarts zei alleen maar "vitamine D van de Kruidvat of zo".

15. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Haha! Nou, mijn huisarts is dus precies hetzelfde, zoals je in mijn vorige post kan lezen :roflmao:

Je kan het zelf ook laten testen hé, als de huisarts echt niet mee wil werken.

https://mijnlabtest.nl/vitamine-d-test.html

Luchia vindt dit leuk.
  16. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.434
    1.824
    113
    Schandalig!!!

Gewoon zelf gaan slikken nav de tips in dit topic..

Luchia vindt dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.496
    34.880
    113
    Oh hier ook zo een. B12 ook en dat is ook wel een veelbesproken en soms misschien een doorgeslagen onderwerp, maar mijn waardes waren gewoon duidelijk niet goed met 140. Staat ook gewoon in de richtlijnen.
    Schildklier moest ik ook zelf om vragen en heeft ie ook nog een jaar lang geroepen dat het goed was, terwijl dat zeker niet zo was.
    Je zou op een arts moeten kunnen vertrouwen.

Aegyo vindt dit leuk.
  18. Madeliefje1234

Madeliefje1234 Actief lid

6 dec 2018
    225
    202
    43
    Vrouw
    Dit heeft vriendin inderdaad ook gedaan. Huisarts nam haar angstklachten niet serieus. Heeft toen zelf getest en kwam dus uit dat ze veel te lage vit D had. Heeft toen zelf hoge dosis geslikt en klachten gingen weer weg. Dokter wilde haar idd aan anti depressieva hebben.

Aegyo vindt dit leuk.
  19. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.189
    5.838
    113
    Vrouw
    Zijn dit dan de juiste?

IMG_1658.png

loetje vindt dit leuk.
  20. Devilschase