hallo allemaal!! heeft iemand enig idee of je na het afronden van een opleiding recht hebt op een uitkering??? ik doe nu namelijk een MBO opleiding (helpende zorg en welzijn 2) en mag volgende week op examen ben al een tijdje druk aan het soliciteren ook buiten mijn toekomstige werkveld maar heb nog niks gehoord ik krijg nu studiefinancering tot eind november als ik slaag maar daarna heb ik geen inkomen meer maar woon wel op mezelf samen met mijn vriend mijn vriend zit op het moment langdurig in de ziektewet en daarvan gaan we het niet redden alvast bedankt voor jullie reacties!!!
volgens mij moet je dan een uitkering aanvragen via de sociale dienst/gemeente maar dan wordt het inkomen van je vriend/man ook meegerekend.
volgens mij moet je gewoon werk gaan zoeken er word naar mijn inzien te snel en te makkelijk een uitkering aangevraagd terwijl die er hoort te zijn voor noodbehoefte dus werk zoeken en mocht je geen werk krijgen kun je idd een aanvulling aanvragen, het inkomen van je partner word meeberekend
En als je een koopwoning hebt en jonger als 27 bent krijg je geen bijstand. En voor zover ik weet heb je alleen recht op WW als je 26 weken aaneengesloten gewerkt hebt.
ww heb je geen recht op inderdaad, uitkering ook niet als je vriend genoeg inkomen heeft, dan is het ook nog belangrijk of je een huur- of koophuis hebt. net zoals hierboven al beschreven wordt. eigenlijk zou je gewoon eens bij de sociale dienst je vragen moeten stellen, leg van te voren alles klaar, jullie inkomen, financiele gegevens etc. succes! en geef niet op, er is een baan voor je!
naja mijn vriend heeft een ziekteuitkering van rond de 1000 in de maand en we hebben een huurhuis ik ben nog steeds druk aan het soliciteren, geef niet zomaar op maar vroeg het me zomaar af ben in maart gestopt met werken, daarvoor 3jaar in dienst geweest maar dat is al te lang terug
ben je toen zelf gestopt, of werd je ontslagen / contract niet verlengd want als je zelf gestopt bent krijg je op basis van deze werkervaring volgens mij niets....
Dan heb je tot eind dit jaar recht op een WW uitkering gebaseerd op dat aantal uur wat je daar werkte geloof ik. Bijstand krijg je niet neem aan dat je jonger bent als 27?! En het bruto loon van jou man ligt dat hoger of lager als 1400 euro? Want dat is minimum loon en als je er bruto onder zit kun je idd aanvulling krijgen zit hij er boven krijg je ook geen aanvulling.
Wat vervelend voor je dat je tot nu toe geen werk kunt vinden. Toevallig begeleid ik een gezinsstage van een meisje die MBO niveau 2 volgt, zorg en welzijn. Ik heb inmiddels een bijeenkomst voor stagegezinnen bijgewoond en de mentoren van de opleiding zijn niet heel positief over het toekomstperspectief van deze opleiding. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat het moeilijk is om een baan te vinden met dit diploma. Zou je nog verder willen/kunnen studeren? Met een niveau 3 opleiding zijn je kansen alweer veel gunstiger!
Als je jonger bent dan 30 jaar en weer een mbo zou gaan volgen kun je nog je stufi behouden., Dan zou je dus verder moeten leren. Dan ben je even uit de brand. Dan loopt je stufi namelijk gewoon door en kun je verder.
Ik heb een koophuis en ben onder de 27.. en heb zeker wel recht op bijstand! niet dat ik dat nu nodig heb. Maar moet je even bij je gemeente navragen wet wij heet dat.
Nee, gelukkig wordt er nou ook weer niet zó makkelijk gestrooid met uitkeringen in Nederland. Wel balen natuurlijk dat je nog geen werk hebt gevonden, zwanger solliciteren maakt het natuurlijk ook extra moeilijk. Ik zou idd verder leren als je dat aankunt, altijd mooi natuurlijk, of anders in de tussentijd maar iets heel anders aanpakken zoals schoonmaak werk of zo. Succes en de aanhouder wint!
Wij is wat anders als de bijstand ( Tenminste hier dan ) Hier heb je namelijk bij wet wij ook andere verplichtingen als bij de bijstand. Zie info rijksoverheid.nl Voorwaarden bijstandsuitkering U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U woont in Nederland. U bent 27 jaar of ouder. (Voor jongeren van 18 tot 27 jaar die een bijstandsuitkering aanvragen, geldt de Wet investeren in jongeren). U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee. U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering. U bent niet gedetineerd. Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
Volgens mij ben je bij zo'n WIJ uitkering verplicht om een opleiding te volgen. Als ik jou was, TS, zou ik nu al m'n energie stoppen in het vinden van werk, of in het uitkiezen van en aanmelden voor een vervolgopleiding. Aan uitkeringen is er niet veel voor mensen in jouw situatie.
Klopt je kunt of werk of een opleiding krijgen krijg je werk dan is het vanaf je uitkeringsnorm ( kan dus meer zijn hoeft niet maar t word ook niet minder )
Bijstand krijg je dus echt niet als je een koophuis hebt en onder de 27 bent Miriam! Vaak nogineens als je een auto voor de deur hebt staan niet. Verkoop je huis en auto dan maar zegt de gemeente dan. En de wet Wij is heel iets anders dan de bijstand idd