Turkse herder/Kangal

Discussie in 'De lounge' gestart door LieseLeentje, 5 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn broer heeft 2 Kangal Turkse herders gered in evenzoveel jaren. hij wil nu heel graag een nestje ervan. Mijn man heeft mij gevraagd om te overwegen of wij ook een pup nemen dan, want hij vind het machtig mooie honden. Zelf hebben we al een kruising Bull Dog gehad en nu een Mechelse herder.

De ervaringen op internet lopen nogal uiteen en ik heb tot nog toe niet echt goede sites erover gevonden. Dus ik dacht laat ik het hier eens proberen. :D

Wie van jullie heeft een Kangal of heeft er 1 of meerdere gehad?

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #2 SushiLover123, 5 jan 2016
    Laatst bewerkt: 5 jan 2016
    Het zijn echt prachtig mooie honden, maar ze hebben veel beweging nodig. Elke dag 2 uur wandelen (aan één stuk), of je moet een megatuin hebben, waar je hond zelf lekker rond kan rennen de hele dag. Heb ik het wel over een tuin van > 100m². En daarnaast nog de 'normale' uitlaatrondes van een half uur of zo. Je kunt hem dus niet 'even laten plassen en dan weer snel naar binnen'.

Het zijn ook pittige honden, dus ga er sowieso mee op cursus. Als zowel jij als de hond het onder de knie hebben, moet je verder consequent zijn. Dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Maar een kangal is niet een hond, waarbij je het zelf wel even kunt proberen.

3. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Om die laatste reden was ik dus benieuwd naar wat mensen nou echt van de Kangals te zeggen hebben.

De tuin is geen probleem ik heb de onze nooit officieel opgemeten maar is vrijstaand en wij hebben de grote helft.
    Wandelen ben ik ook niet bang voor, alleen vraag ik me dan af of ze bijvoorbeeld ook naast de fiets kunnen rennen of achter een bal aan als er een keer wat minder tijd is.

Ik merk aan de hond van mijn broer dat je inderdaad echt consequent moet zijn want het is een eigengereid ras, dat gaat denk ik ook wel lukken onze Bull had ook echt zijn nukken maar die heb ik na heel veel trainen aardig weten op te voeden en die was al 4 toen hij bij ons kwam (ook waren wij eigenaar nr 4)

Heb je er zelf 1 gehad of ken je iemand met een Kangal?

4. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Een nestje uit 2 honden waarvan de afkomst niet bekend is wordt een onverantwoord nest. Zeker met een ras als de kangal ziu ik niet aan beginnen..
    Er zijn al zoveel honden waarom het fokken nu niet overlaten aan erkende goed opgeleide fokkers..
    Als eerste hond zou ik zeker geen kangal adviseren.

5. Sifra

Sifra Niet meer actief

Geen ervaring met de kangal, maar hou er wel rekening mee dat het waakhonden zijn., ws. super voor het eigen gezin, maar afwachtend naar vreemden
    Dat moet je willen...
    Het zullen misschien geen honden zijn die je makkelijk even voor een wandeling mee neemt door de wijk. Zeker vanwege het feit dat ik lees dat ze erg fel kunnen reageren op andere honden.
    Wij hebben zelf ervaring met de boerboel, ook waakhonden.
    We hebben een teef en een reu, beide gouden honden, lief, trouw en betrouwbaar. Met ons teefje kunnen we alles, is altijd blij en enthousiast naar andere mensen, maar doet haar werk als het nodig is ( waken ), onze reu is minder makkelijk in de omgang met anderen, veel gereserveerder naar vreemden, vindt niet zomaar alles best ( wel als wij zeggen dat het goed is ) en is vrij fel naar andere honden. Hij is ook echt een erfhond, we kunnen hem niet mee nemen voor een wandeling in een willekeurig gebied waarbij hij veel in aanraking komt met andere honden. Gelukkig hebben wij genoeg ruimte om het huis, zodat hij op t erf zijn ding kan doen.
    Ik kan me zo voorstellen dat de kangal van hetzelfde kaliber is, dus wel iets om over na te denken/ rekening mee te houden en ook te kijken of je de hond genoeg ruimte kan bieden. Een goede bloedlijn is ook erg belangrijk, zo niet het belangrijkste en dat lijkt me wel wat discutabel in dit geval, want heeft jouw zwager verstand van fokken met dergelijke honden, is hij een fokker, weet hij meer van de bloedlijnen, het karakter, rasstandaarden, de gezondheid, evt. aangeboren afwijkingen e.d.?

6. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Het is geen eerste hond.

7. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    De ruimte is het probleem niet, ons huis is groot genoeg evenals de tuin.
    Ik twijfel zelf inderdaad door het waakse, ik weet van hem dat beide honden best waaks zijn maar ondertussen kan iedereen wel binnen komen. Het echte waakse is als ze het niet vertrouwen.

Hij is geen fokker, beide honden zijn gered er is dus geen informatie over familie e.d. Dat is een van de reden waarom ik twijfel. De karakters zitten naar wat ik zo lees wel aan de zachte socialere kant. Sowieso zijn ze voor mensen erg lief en goed. Ik had even 10 minuten met het teefje gespeeld en wat commando's geprobeerd te leren en ze was gelijk niet meer bij mij weg te slaan.

8. Sifra

Sifra Niet meer actief

Heel eerlijk? Dan zou ik het niet doen...
    Ik denk dat je met dit soort honden echt goed moet weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Vooral ook om dat jullie een kindje hebben. Een hond laat pas zijn ware karakter zien wanneer hij/zij eenmaal gewend is aan een woon/leefomgeving en de baas. Dus o.b.v. een aantal (?) ontmoetingen, zonder verder info te hebben over de lijn waaruit de hond komt, kan je denk ik niet zo veel over een karakter zeggen. Natuurlijk kan je heel veel sturen wanneer je een pup krijgt, maar als er 'verkeerd bloed' bij in zit, kan je sommige evt. nare karaktereigenschappen niet voorkomen.
    Als jullie graag een kangal willen zou ik rustig op zoek gaan naar een verantoord nest door een geregistreerd fokker.

9. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Ik zou het niet aandurven met hun onbekende achtergrond wanneer je kleine kinderen hebt

Deel Deze Pagina