Tuinkamer wel of niet

Discussie in 'De lounge' gestart door Hallo321, 8 jan 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Mijn zus heeft er 1. Ik vind het heerlijk. Hun hebben er een vuurtafel in en ook schuifdeuren van glas. Vorige week met een verjaardag de buitendeur open, vuurtafel aan en de grote kids gingen daar lekker zitten. Is toch beetje een verlenging van je woonkamer.

Ik vind alleen helemaal van glas niet mooi en gezellig. Maar dat is smaken verschillen.

Hallo321 vindt dit leuk.
  2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.855
    6.378
    113
    Als echte verlenging van de woonkamer vind ik het niet mooi. Wij kijken bv fijn uit over de tuin nu vanuit de woonkamer, buren van ons hebben zo’n glazen ‘tuinkamer’ en dan kijk je vanuit de woonkamer dus altijd daarop uit. Mijn oom en tante hebben een wat andere indeling, en een super gezellige tuinkamer gemaakt naast hun woonkamer - eerder ging er een deur vanuit de woonkamer de tuin in en moest je via buiten naar de garage. Nu kom je via die deur dus bij de tuinkamer en kun je zo naar de garage. Dat is sowieso al prettig, maar je kan er ook heerlijk zitten tijdens een zomers buitje bv. En vanuit de woonkamer zie je ‘t niet, je kijkt gewoon nog uit op de tuin. Dát vind ik wel mooi :)

Hallo321 en Nellie4 vinden dit leuk.
  3. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.793
    1.612
    113
    Zal inderdaad schelen hoe het aan je huis zit. Bij ons is het gewoon een uitbreiding van het huis. Vloer e.d. loopt ook gewoon door vanuit de woonkamer. Zelfde hoogte, zelfde vloer. Is ook niet ingericht met tuinmeubels maar met meubelen die in je huis zet. Gewoon een extra kamer maar dan van glas. Inkijk ook geen last van gelukkig, onze tuin is en kijkt alleen maar groen. En vanuit de woonkamer kijk je niet via de serre naar buiten. Beetje de situatie van de oom en tante van @evaleana.

Hallo321 vindt dit leuk.
  4. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    12.916
    14.536
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen tuinkamer aan het huis, maar achterin de tuin een tuinhuisje van hout. Met 2 kanten helemaal dicht (dat is ook op de erfscheiding) en aan 2 kanten houten deuren met glas erin. Die deuren kunnen helemaal open.
    Wij zitten er zelf niet in de winter. Het is niet geïsoleerd, dus het wordt er gewoon koud in. Er hangt wel een heater in en we hebben een vuurtafel erin. Onze oudste kinderen maken er wel gebruik van met hun vrienden. Met oud en nieuw heeft onze oudste zoon er lekker met een groep vrienden gezeten. Dan hebben ze fijn hun eigen plek zo der dat wij op hun lip zitten.

Hallo321 vindt dit leuk.
  5. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    ja het voordeel is dat zo’n kamer zodra de zon erop staat in no time opgewarmd is. Daar hoeft het echt niet heel warm voor te zijn buiten heb ik gemerkt. Het is zo een paar graden warmer dan buiten. Heb zelf de heater afgelopen jaar niet aangehad maar goed dat was natuurlijk ook een heel goed jaar qua temperaturen :)

Maslov vindt dit leuk.
  6. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Mijn schoonouders hebben een serre en is dus een ook een open verbinding vanuit de woonkamer.
    Zij zitten daar veel vaker dan in de woonkamer, tenzij het echt koud is, want dat voel je wel.
    Bij hen vind ik het echt heerlijk om daar te zitten!

7. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.224
    3.459
    113
    Mijn ouders hebben zo'n glazen tuinkamer en zitten er heel veel. Mijn vader stookt er graag een houtvuurtje en mijn moeder gebruikt het als kweekkas voor de moestuin. Er staan ook kleine fruitboompjes in enzo. Het is echt een gezellig plekje.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Als je echt iets "binnen" wil dan zou ik voor een uitbouw gaan. Ik vind een tuinkamer het dan nét niet.
    Qua overkapping buiten, wat totaal wat anders is natuurlijk, maar hier ook genoemd wordt zou ik hem juist aan huis doen. Een veranda of overkapping achterin de tuin vind ik weer behoorlijk nutteloos. Je moet door je tuin heen met spullen of door de regen.

9. koek

koek Actief lid

23 mrt 2012
    311
    37
    28
    NULL
    NULL
    wij hebben een tuinkamer, tuin is op het oosten en vinden het heerlijk. Maken er heel veel gebruik van in het voorjaar, zomer en najaar. De plek warmt snel op, en we eten bijv. al vroeg in het voorjaar daar. We wisselen af qua interieur, in de zomer staat er bijv een bank en is het een heerlijke plek voor als het buiten net te koud is. in de overige maanden staat er een tafel, zodat we er kunnen eten etc. In de gebruiken we hem minder, ondanks de heater vinden we het er dan toch te koud om er stil te zitten. De kinderen spelen er dan wel graag en bijv met vrienden zitten we er dan wel ( vuurpot erbij aan).

Voor ons is het echt een toevoeging aan het huis maar zou ik het doen uit ruimte gebrek, dan zou ik gaan voor een uitbouw.

10. Joshi

Joshi Actief lid

11 feb 2012
    387
    93
    28
    NULL
    NULL
    Leuk topic! Hier nog maar net een nieuw huis en ook het idee voor zo’n Tuinkamer! Tuin op het oosten en daarom ook misschien sneller en langer ‘buiten’ kunnen zitten.
    Mocht iemand foto’s willen showen ter inspiratie: graag!!

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.600
    5.633
    113
    Ik denk dat het heel mooi kan zijn, maar hou er wel rekening mee dat alles van glas ook veel schoonmaken is. Wij hebben in ons vorige huis een uitbouw gehad van volledig glas.Men dat was echt verschrikkelijk vies steeds, niet bij te houden.

12. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.468
    6.088
    113
    Vrouw
    Wil iemand z’n tuinkamer delen? Benieuwd hoe het eruit ziet.

13. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.533
    3.846
    113
    Vrouw
    Doen!
    Mijn ouders hebben er 1 en dat is echt een zalig ding. Vanaf dat de zon schijnt in de lente en herfst kan je er fijn in zitten.
    Ben hen staat hij wel los van het huis, is een stevige serre met een houten vloer.
    In de zomer wordt hij wel echt heet overdag, maar Savonds als het afkoelt is het wel weer goed. Is een soort van extra woonkamertje.

14. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.690
    4.289
    113
    noord holland
    Wij hebben een overkapping met glazen schuifpui aan de achterkant van het huis. Vanuit de achterdeur in de keuken loop je erin. Afgelopen feestdagen nog met visite gezeten, we hebben dan keuze uit een petroleumkacheltje of een gaskachel om te verwarmen en dat was helemaal prima, heerlijk warm. Voor- en najaar ook fijn en in de zomer de pui open en met de zonnewering een mooie afdak. Zijkanten kunnen ook open. Alleen in een hittegolf wordt het er erg warm onder op t heetst van de dag, maar ja dan is t overal warm. We moeten dan op de warmste momenten wel echt de achterdeur dichthouden om de hitte uit t huis te houden Overkapping werkt ook isolerend in de winter voor het huis. Zijn er nog steeds erg blij mee.

15. Hallo321

Hallo321 Lid

8 jan 2023
    10
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties allemaal! De tuinkamer is vandaag besteld

zwaaistaart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina